Ayutthaya & Bangkok, deel I

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Het is altijd maar afwachten wat je precies kan doen en zien tijdens de cruises. In sommige gevallen moeten we de haven annuleren vanwege het weer of komen we vanwege dezelfde reden later aan waardoor de tijd die je ergens hebt helemaal minimaal is. Ook de afstanden naar attracties toe zijn niet altijd te overzien. In Hongkong zit je vanaf het schip zo in het centrum van de stad en Halong Bay liggen we te midden van de krijtrotsen. In Bangkok is het een ander verhaal, de haven van Laem Chabang ligt ruim twee uur van de stad verwijderd. Buiten de haven staan tientallen taxi’s gretig te wachten om je een slinger naar de grote stad te geven. Hou wel rekening met de ‘all onboard’ tijd. Ben je op een scheepsexcursie en heb je vertraging dan word er 9 van de 10 gevallen op de tour gewacht en zo niet dan word er vervoer voor je geregeld naar het volgende schip. Ben je zelfstandig de hort op en kom je te laat terug, vanwege welke reden dan ook, dan staat de agent je op de pier op te wachten met jouw paspoort in zijn hand en is het opzoek gaan naar een mogelijkheid om de volgende haven te bereiken.

Ik hou van zelfstandig de hort op te gaan, Symen en ik kunnen niet wachten om voet op Australië te zetten en helemaal zelf te mogen bepalen wat we precies gaan doen! Nu het is vanwege de grote afstanden en de beperkte tijd soms beter om voor het gemak te kiezen en te kijken of ik met een scheepstour mee kan. Nu moet ik zeggen dat ik in m’n handjes mag knijpen, want tot nu toe ben ik ingeloot om op de meest mooie mee te gaan en werd ik eerder deze week gevraagd hoe ik het zou vinden om mee te gaan op de twee-daagse tour naar Ayutthaya & Bangkok. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen!

Tijdens ons bezoek aan Ayutthaya, welke op de Werelderfgoedlijst staat van UNESCO, stapte we terug in de tijd toen Thailand nog Siam was. Ayutthaya was van 1350 tot 1767 de hoofdstad van Siam. Onderweg naar Ayutthaya brachten we een bezoek aan ‘Bang Pa In Summer Palace’, het zomerpaleis van koning Rama V. De gebouwen welke het paleis vormen zijn een mix van Europese en Thaise architectuur. Heel vreemd, want al zou je zeggen dat ik in de tuinen liep van een Europees paleis dan had ik je ook zo geloofd!

Van dat in de bus zitten en wandelen in de hitte, natte hitte aanzien de luchtvochtigheid 98% was, krijg je trek! We genoten van een prachtig buffet in een hotel vlakbij de oude hoofdstad. Heerlijke Thaise gerechten, en spaghetti met vleessaus – altijd het alternatief voor wie niet van Aziatische eten houd, en een koud Thais biertje stonden voor ons klaar om van te genieten. Daar wordt een mens blij van en konden we er weer een tijd tegenaan!

Onze eerste stop was bij de oudste tempel van Ayutthaya, de ruïnes van ‘Wat Mahathat’. Een prachtig complex waar je uren in zou kunnen verdwalen. Helaas missen wel veel boeddha’s hun hoofd, meegenomen als souvenirs. Daarom is het zo belangrijk dat we enkel onze voetstappen achterlaten wanneer we een bijzondere plek bezoeken. Wil je graag wat meenemen als souvenir? Bezoek de souvenirwinkel en vaak naast de ingang van de meeste attracties verzamelen kooplieden zich met de meest uiteenlopende souvenirs en er zit vast wel voor ieder wat wils tussen! Welke boeddha niet zijn hoofd mist is de ‘Buddha in a Bodhi tree’, veilig beschermd voor de buitenwereld door moeder natuur. Een prachtig beeld, houd er wel rekening mee dat deze boeddha redelijk onderin de boom zit en door een vlugge voorbijganger nog wel eens gemist kan worden!

Voor we ‘Wat Chai Wattanaram’, een replica van de beroemde Angkor Wat tempel in Cambodja, bezochten hebben we het historische centrum van Ayutthaya verkend per olifant. Een kort ritje langs een aantal van de andere tempels die deze stad vormen. ‘Wat Chai Wattanaram’ was ook weer een prachtige plek om te verdwalen. Zoveel te zien en te ontdekken en vooral de kleuren steen blijven me verbazen, zoveel verschillende kleuren die de oude tempels leven geven!

Met een hoofd vol met geweldige indrukken reisde we af naar Bangkok Verkeer zorgde ervoor dat we ons niet eerst konden opfrissen in het hotel en in ons dagelijkse kloffie gingen we richting het luxe Sala Rim Naam waar we een heerlijke maaltijd geserveerd kregen en een prachtige Thaise dansvoorstelling bijwoonde. Dit was echt een geweldige afsluiting voor deze prachtige eerste dag van onze twee-daagse tour!

Favoriete adresjes om … een Thaise dansvoorstelling bij te wonen!