Phnom Penh, op de koffie bij de koning

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Deze reis aan boord van de MS Volendam is er één vol kansen! Tot nu toe heb ik de meest mooie dag trips mogen maken en kreeg ik in Beijing en Bangkok de kans om de nacht in deze wereldsteden door te brengen. Vandaag gaan we nog een stapje verder, een aantal weken geleden werd me gevraagd of ik mee zou willen op de drie daagse trip naar Phnom Penh, Siem Reap en Saigon. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken!

En inmiddels is het zover, de eerste dag in Phnom Penh zit er op en we zitten zelfs al in Siem Reap. Eerder deze week heb ik al de dertien gasten ontmoet die in mijn groep zitten, we kregen een korte briefing over wat ons allemaal te wachten stond tijdens deze drie dag. Vanmorgen was dan eindelijk het moment gekomen dat we met onze weekendtassen het schip verlieten en samen met gids Té richting de Cambodjaanse hoofdstad reden.

Een kleine vijf uur hebben we in de bus gezeten, met een korte stop bij ‘The Stop’. Té vertelde ons over Cambodja, de geschiedenis en alles wat we eigenlijk maar wilde weten. Eindelijk aangekomen in Phnom Penh werden we meegenomen naar het beroemde Raffles Hotel, Raffles in Singapore staat bekend voor het uitvinden van de Singapore Sling. Dit was de eerste keer dat ik bij een Raffles binnenstapte en ik kan je vertellen, ik voelde me gelijk niet netjes genoeg gekleed. We werden door een grote enclave verwelkomd en richting een privé eetkamer gebracht, hier stond een prachtig buffet lunch voor ons klaar. Zo mooi dat je er bijna niet van durfde te eten!

Nadat iedereen weer de volle energie had om op pad te gaan lieten we het luxe Raffles achter ons en vertrokken we naar het koninklijke paleis. Nu moet ik toegeven dat ik nogal verwend bent, na het bezoeken van het koninklijke paleis in Bangkok. De gebouwen van het paleis in Phnom Penh zien er statig uit en zijn in prachtige kleuren versierd, toch mist het de detail en de standbeelden die het paleis in Bangkok zo ontzettend speciaal maakt. Hier mist het net dat beetje extra. Toch is het paleis een bezoek waard en als je mazzel hebt is zelfs de koning thuis om een kopje koffie met hem te drinken! Vandaag was hij helaas te druk, maar mogelijk heb jij meer mazzel. Overigens is koning Sihanouk wel altijd aanwezig, de tombe met zijn as en dat van zijn dochter staat ook op het terrein van het paleis.

Het bezoek aan het paleis ging voorspoediger dan gepland, zodoende dat er tijd was voor het museum. Mocht je Siem Reap en de tempels daar overslaan dan is een bezoek aan het museum het wel waard, het museum heeft veel standbeelden welke ooit in Siem Reap stonden. Nu weet ik dat Angkor ontzettend veel tempels heeft, maar na het zien van de collectie van het museum vraag ik me toch af of er nog wel wat te zien valt in Angkor. Over de hele wereld zijn musea gevuld met kunst, standbeelden, etc van bezienswaardigheden elders in de wereld. Het is natuurlijk prachtig dat je veel dichter bij huis al wat kan zien van deze prachtige bezienswaardigheden, maar ik vind het eigenlijk zonde dat veel van deze ‘schatten’ verdwenen zijn uit de omgeving waar ze horen.

Inmiddels hebben we Phnom Penh al achter ons gelaten, na het museumbezoek zijn we doorgereden naar het vliegveld en de vlucht naar Siem Reap ging voorspoedig. Iedereen is ingecheckt in het hotel, we hebben nog even een vorkje mee geprikt in het hotel en nu is het tijd om te gaan slapen. Morgen om vier uur staat de wekker voor de zonsopkomst achter Angkor Wat. Nu is alleen de vraag, welk plekje in het bed neem ik? *Het bed is zeker 2,5 meter in de breedte 🙂

Favoriete adresje om … even te stoppen

Café – Rest stop ‘The Stop’

Highway 4

Pech Nil

Kampong Speu Province

Cambodja

Een bijzondere plek om even te stoppen voor het toilet of een bakkie koffie. ‘The Stop’ staat echt in het midden van niets en brengt een oase van rust wanneer je binnen stad. Mocht je alleen voor de koffie stoppen, neem toch even een kijkje bij de toiletten. Je zult versteld staan!