Gelukkig nieuwsjaar! Townsville, Australië.

Vanuit het zonovergoten Townsville willen Symen en ik iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen! We hopen dat ook dit jaar ons weer veel mooie avonturen brengt, maar vooralsnog zitten we nog midden in het Australië avontuur.

Eerder deze week bracht de reis van Undara terug richting de kust bracht ons via Charter Towers, volgens verschillende reizende Australiërs (Nomads genoemd en Grey Nomands als ze met pensioen zijn) een leuk en interessant plaatsje met veel historie. Volgens ons is het wijden van één alinea aan dit dorp al te veel. Alles is hier gesloten i.v.m. de vakantie periode, zelfs rondom interestante gebouwen staan grote hekken met sloten. Daarom zijn we na één nacht op een niet noemenswaardig camping door gereden naar Townsville waar we nieuw jaar vieren!

De nieuwjaars festiviteiten vallen hier samen met het 150 jaar bestaan van Townsville. De stamboom van mijn zus haar konijn Loki is langer, maar dat mag de pret niet drukken! Ze hebben hier besloten om groots uit te pakken met het eindejaarsvuurwerk en daarnaast worden er ook andere festiviteiten georganiseerd dus dat beloofde veel goeds!

Nu blijkt dus dat ze hier eerst een paar dagen moet rusten voordat er een feestje is, tevens slapen ze daarna ook nog wat extra dagen uit. Aangezien nieuwjaarsdag op een zondag valt en je niet aan de extra vrije dagen van Australiërs komt, hebben ze hier een nationale feestdag op 2 januari! Vorige week hadden ze hier niet alleen eerste en tweede kerstdag, maar ook derde kerstdag. Want ja, wanneer een nationale feestdag op zondag valt neem je de dag daarna ook gewoon vrij!

Voordat de festiviteiten begonnen hebben we op oudejaarsdag het nabij gelegen Magnetic Island bezocht. We hadden eerder al op de camping een ticket voor de pond en een dagpas voor de bus gekocht, aangekomen in de haven lagen onze tickets klaar en konden we de oversteek maken. We hoopte wilde Koala’s te zien en schatte onze kansen hoog in. Koala’s schijnen 22 uur per dag te slapen en de andere twee uurtjes de halve eucalyptus boom leeg te eten.

Tegen de tijd dat we konden beginnen met spotten was het voor ons ook een beter tijdstip voor een siësta, het was ondertussen het heetst van de dag. Als je net als Symen de hele tijd omhoog loopt te turen en ook nog het pad probeert te volgen kan het een redelijk bare tocht worden! Na bijna twintig te zijn gestruikeld werd het turen dan eindelijk beloond. We zagen, zoals verwacht, een slapen Koala! Kan bijna niet begrijpen dat deze Koala, hing echt in standje hopeloos in de boom, nog hoog in de toppen zat. Onze zoektocht was inmiddels voldaan en nu konden we verder met het verkennen van het eiland.

Magnetic Island zelf is een heel relaxt eiland, het oogt zeer ontspannen en van alles is er nog steeds een klein beetje. Bij elk strandje dus geen 15 restaurants, 10 kroegen en 50 taxi’s maar van alles een handje vol. Was alleen wel teleurgesteld over het aantal ansichtkaarten die te koop waren, dat was een handje leeg! Verder is het een eiland met prachtige baaitje en idyllische stranden, echt de moeite waard om één dag of meerder dagen door te brengen. En de lokale bus brengt je overal! Rond een uur of vijf waren we weer terug op vaste wal, Voor wie Australië als een eiland of continent zie  kunnen we ook zeggen dat we weer terug waren op het grote eiland.

Voor het avondeten hadden we geen inkopen gedaan. Volgens de aankondigingen was er genoeg te eten bij The Strand, de boulevard hier, en konden we tijdens het eten een film kijken in de openlucht bioscoop. De aankondigingen waren echter wat groter opgezet dan de uiteindelijke festiviteiten. Desalniettemin zat er wat voor ons tussen en schoven we aan bij UP, blijft een leuke film! Hier in Townsville word trouwens goed gedacht aan families, want je … kinderen willen natuurlijk niet naar bed voor het feest over is. Daar is hier aan gedacht, niet alleen om middernacht maar ook rond negen uur wordt hier het vuurwerk afgestoken. Het was duidelijk te zien dat het daarna kindertjes bedtijd was, de hele boulevard liep leeg.

Inmiddels vielen mijn ogen dicht, en dan natuurlijk niet willen toegeven dat het tijd is om naar bed te gaan. Gelukkig had ik Zoopopia al gezien en kon ik even even wat slaap inhalen, het was namelijk vroeg vanmorgen, terwijl Symen naar de film keek. Terwijl de aftiteling het scherm vulde had ik weer energie voor tien en konden we samen genieten van het vuurwerk in Sydney. Daar was het een uurtje eerder nieuw jaar en via een live verbinding konden we de prachtige vuurwerkshow bekijken. Eerder hadden wij ook het voornemen om in Sydney het nieuwe jaar in te luiden, helaas bleek het wegens de afstand niet in onze planning te passen en moesten we het doen met de digitale optie. Zelfs op het grote scherm was het een spectaculaire show, al vraag ik me af of je in het echt ook zo’n prachtige overzicht met muziek heb.

De vuurwerkshow hier kon natuurlijk niet tippen aan die van Sydney, maar eerlijk gezegd hadden ze hier niet over het ‘groots’ gelogen. Het was een spectaculaire show waar geen einde aan leek te komen. Wat we wel miste was het aftellen, Symen keek toevallig op de wereldklok en constateerde dat we inmiddels al tien seconden in het nieuwe jaar waren. Opeens was daar het vuurwerk en begonnen mensen rondom ons elkaar opeens te feliciteren en te zoenen. Wij konden natuurlijk niet achterblijven en ook snel hingen we met de familie thuis aan de telefoon.

En zo zijn we aanbeland bij 1 januari 2017, een heel nieuwe jaar voor nieuwe avonturen. Al zijn we het nieuwe jaar wel aardig lui begonnen. We hebben heerlijk voor onze campervan gehangen in onze luie stoel, boekje gelezen, een beetje de route uitgestippeld en als afsluiter ‘Finding Dory’ op de camping gekeken. Een beter begin van het nieuwe jaar kan ik me niet bedenken!

Favoriete adresje om … te kamperen!
Rowes Bay – Beachfront Holiday Park Townsville
46 Heatleys Parade
Belgian Gardens
QLD 4810, Australië

Camping op een paar meter afstand van het strand. ‘The Strand’, de boulevard van Townsville, is op loopafstand. Schoon sanitair, knappe camping keuken en goede was gelegenheid. Perfecte camping voor een paar dagen.

Favoriete adresje om … een dagje door te brengen
Magnetic Island
Australië

O.a. bij het Visitor Information Center en bij ons camping kan je een 2 in 1 kopen voor de veerpont en de bus. Wanneer je dit doet krijg je een kleine korting op de totaal prijs.

1 Comment

• mam

Wat een avontuur aan de andere kant van de wereld. Was gaaf jullie vuurwerk mee te mogen maken. Lang leven de techniek. Wat is er veel veranderd. Zoveel mogelijheden om elkaar te volgen.. ik geniet ervan. Liefs mam