Eden | Uitzichten & oesters

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Wat een weekend! Eigenlijk ben ik hier aan boord helemaal niet bezig met de weekenden. Het zijn hier haven- of zeedagen, maar voor de gelegenheid heb ik even opgezocht welke dag het gisteren was. Weekend! Gister ochtend werd ik namelijk verrast door een enorme stapel met post van thuis. Het is altijd een feest wanneer er post uit Nederland komt, al zorg het ook voor veel jaloerse blikken van Symen zijn collega’s. Wij zijn één van de weinige die post krijgen, misschien komt het ook omdat ik zo graag onderweg post stuur. Gisteren was het dus enkel genieten, eerst met een beker thee en later met een koud wijntje terwijl ik alles aan het lezen en beantwoorden was!

Vanochtend moest de post even wachten, geheel onverwachts kon ik vanmorgen mee op tour. Snel douche, aankleden, ontbijten en tas inpakken voor ik richting de verzamelplaats ging. Deze tour stond in het teken van natuur en de aboriginal cultuur in Australië. Na een korte busrit, langs prachtige uitzichtpunten en de camping waar we eerder dit jaar stonden met onze camper, kwamen we aan in Ben Boyd National Park.

Gream stond daar op ons te wachten, hij is Aboriginal en heeft zijn huidskleur eigenlijk niet mee. Eén van zijn ouders is zwart, de ander is wit, dit resulteert in het feit dat ook hij wit is. Je zou denken dat dit zijn voordelen heeft in een land waar nog veel discriminatie heerst richting de inheemse bevolking, helaas resulteerde Gream zijn huidskleur alleen maar tot angst. In de jaren dat hij opgroeide haalde de regering nog steeds witte kinderen weg bij hun ouders om hen bij een wit gezin te plaatsen. Dit was om de kinderen op te laten groeien met ‘witte’ gebruiken, cultuur, etc. Gream, en het gezin waar hij opgroeide, hebben geen normale jeugd gekend door de constante angst die heerste. Inmiddels is de rust gedeelte wedergekeerd en worden kinderen niet meer bij hun ouders weggehaald, toch hebben deze wonden enorme littekens achter gelaten. ‘Australia’ is een prachtige film die over dit onderwerp gaat.

Bij aankomst werd onze groep in tweeën verdeeld, wij kregen eerste thee met koekje terwijl Gream ons kennis liet maken met zijn cultuur. We konden vragen stellen en hij vertelde over de gebruiken, etc. Een zeer interessante man en geweldig om te zien hoeveel je kan doen met producten uit de natuur. We maakte een prachtige wandeling over het strand en genoten van het schitterend uitzicht. Halverwege de tijd werden de groepen gewisseld en gingen wij met een boswachter het park in. Ongelofelijk hoe mooi het hier is, in de bosje liggen kangoeroes te relaxen, hoor je vogels zingen, zie je prachtige kliffen de zee in verdwijnen en kan je kilometers ver weg kijken over prachtig witte stranden. Wat is dit land toch mooi!

Weer aangekomen in de haven van Eden had ik een volgend doel, oesters! Eerder dit jaar hebben we hier zo heerlijk oesters gegeten. Op voorhand had ik de dames en heren van het VVV al gevraagd waar ik oesters kon kopen, om de hoek van de pier was er een viswinkel en daar slaagde ik voor twee dozijn om mee te nemen naar het schip. Ik werd wel vreemd aangekeken toen ik daar stond met m’n pakketje, dit was de moeite waard! Aan boord maakte ik iemand ontzettend blij en hebben wij van een heerlijke avond genoten met oesters, kaas en wijn. Wat wilt een mens nog meer?!

Favoriete adresje om … van de natuur te genieten!

Ben Boyd National Park

Eden, NSW, Australie

Schitterend natuur gebied niet ver van het centrum van Eden. Prachtig witte stranden, enorme kliffen die zorgen voor een wilde kustlijn. Je kijkt hier je ogen uit, zeker tijdens walvisseizoen wanneer de walvissen richting deze regio migreren om later verder te reizen naar het zuiden.

Favoriete adresje om … oesters & vis te eten/kopen!

Hooked on Seafood

253 Imlay Street

Eden, NSW, Australie

Bij ‘Hooked on Seafood’ verkopen ze zowel verse vis als bereide vis. Voor lokale oesters ben je hier ook aan het goede adres. Eet de vis lekker buiten op, pas wel op voor alle meeuwen die zich hier verzamelen om een hapje mee te eten!