Poor Knights Islands | Tropische onderwaterwereld

Wij houden best wel van gewoon maar gaan en kijken waar we uitkomen. Een beetje zoals hoe we als kinderen op vakantie gingen met onze ouders, stoppen waar de zon scheen! We ontkwamen er niet aan om vluchten te boeken, campervan te huren, de veerpont van Zuid naar Noord te reserveren en we hebben ook onze laatste nacht op een camping al vastgelegd zodat we weten waar we woensdag moeten zijn en hoe ver we donderdagmiddag nog moeten. Verder waren het vooral ideeën en plannen die we later wel gingen maken, behalve MarchFest in Nelson en duiken bij de Poor Knights eilanden. De datum is al een aantal verzet door de duikschool, gelukkig konden we het werkend maken en was het vandaag zover.

De Poor Knight Islands liggen een uurtje varen uit de kust van Tutukaka, een klein dorpje met een jachthaven niet te ver van Whangarei. Gisteren arriveerde we daar rond het middaguur voor de opfriscursus in het zwembad die we hadden geboekt. Na vier jaar niet te hebben gedoken was het toch wel even tijd om alles af te stoffen. Na een vragenronde, waar sommige antwoorden veel te voor de hand lagen voor onze hersenen en we veel verder doordachten dan nodig, konden we de duiksets in elkaar zetten, omkleden in volledig pak en het zwembad in plonzen. Na wat oefeningen kwamen we door de ‘keuring’ heen en mochten we vandaag zonder problemen met de gids de onderwaterwereld rondom de eilanden ontdekken.

Onze boot vertrok vanmorgen vanuit Tutukaka wat later dan verwacht vanwege missende spullen. Het leek ons wel handig als we in de buurt sliepen, op een steenworp afstand is een vakantiepark waar we de KEA makkelijk konden parkeren. We maakte direct vriendjes met een moeder eend en haar negen kleintjes, waarvan ze er nog maar zes had op het moment dat we de camping verlieten richting Northland. Die avond lagen we vroeg in bed, want voor duiken wil je fris en fruitig zijn. En dat waren we! Onze tassen stonden al op de kade te wachten, terwijl iedereen aan het stoeien was met wetsuits konden wij zo de boot op lopen. Onze tassen waren gisteren al gepakt met de spullen van onze zwembad duik, oh wat heerlijk weer mensen kijken die aan het vechten zijn met iets dat totaal niet lekker makkelijk glijd. Gelukkig waren er gisteren geen pottenkijkers en net voor het duiken kijkt niemand naar elkaar aangezien je veel te druk bezig bent met je eigen spullen. Al valt het echt wel op wanneer mensen bang zijn om gewoon hun broek uit te doen en zwembroek aan te trekken, dat hele circus met een handdoek trekt toch echt meer aandacht dan een paar witte billen zelfs tussen alle zwarte duikspullen!

Twee duiken maakten we, gemiddeld waren we een uurtje onder water en dieper dan 18 meter gingen we niet. Al hebben we het meeste tijd doorgebracht rond de acht á negen meter, daar is ook wel het meeste te zien. Kleurrijke vissen, enge murenen, schitterende naaktslakken, grote schollen vissen waar je in kon verdwalen, kelp in alle kleuren toffe bogen waar je doorheen kon en als klapper op de vuurpijl hebben we 3 roggen gezien en zeewater dat eigenlijk niet te koud was. Echt zo bijzonder om dit allemaal te kunnen zien in Nieuw Zeeland, stiekem had ik niet verwacht dat we dit hier zouden vinden. Dit was zo’n bijzondere ervaring, en daar stopte het niet vandaag!

De onderstaande foto’s zijn van de Facebook van Dive Now

Geen zinnen om te koken, een pizza in de haven samen met een drankje en een spelletje klonk veel beter dan koken in de camper. We krijgen al de hele week foto’s van m’n zus van het Noorderlicht, opeens valt ons oog op de knalroze horizon voor ons. Ik even m’n zus een bericht sturen, het zou toch niet het Zuiderlicht zijn? Echt wel, kreeg ik terug! En zo genoten van een schitterend roze lucht na een fantastische dag in het water. Tevreden en bekaf viel ik nog voor achten in slaap!

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Tutukaka Holidaypark

285 Matapouri Road

Tutukaka, Auckland, Nieuw Zeeland

Camping op een perfecte locatie gelegen vanaf de jachthaven. Douches zijn goed, wel kosten ze 50 cent en niet elk muntje word goed gepakt dus breng voldoende muntjes mee. Camping heeft wat achterstallig onderhoud, toch was het prima staan.

Favoriete adresje voor … Duiken!

Dive Now

41 Cycle Street

Whangarei, Auckland, Nieuw Zeeland

Fijne duikschool met prettige instructeurs en goede spullen! Wat wilt een mens nog meer. De boot vertrekt vanaf Tutukaka.

Favoriete adresje voor … Eten & Drinken!

Marina Woodfired Dining

Marina Road, Marina Office Building

Tutukaka, Auckland, Nieuw Zeeland

Heerlijke pizza’s en goede terras verwarming.