Northland | De geboorteplaats van het huidige Nieuw Zeeland

Northland, het gebied boven Auckland dat bestaat uit ‘Bay of Islands’ en ‘Northland’. Vanaf Auckland naar het meest noordelijke puntje is ruim vierhonderd kilometer. We hadden de hoop meer van deze omgeving te kunnen zien, we hebben alleen een beetje last van tijdsnood. Als we de camper niet hadden verlengd hadden we nu al in Auckland gezeten, wat hadden we dan allemaal over moeten slaan … We denken er maar niet aan, wel weten we dat we graag een volgende keer meer van dit deel van het land zouden willen zien! En ook in een tempo waarin we rustiger aan kunnen doen, we zijn beide aan een boek begonnen … en daar bleef het tot nu toe ook bij. We slaan tijdens de minimaal 30 uur durende reis meer bladzijden om dan we de afgelopen twee en halve maand hebben gedaan! De reisbrochures en Lonely Planet reisgids daar gelaten 😉 We schrijven meer pagina’s voor de blog dan we gelezen hebben in ons boek.

De kust rondom Tutukaka is echt schitterend. Dit is zo’n kust waar je gewoon elke dag van baaitje naar baaitje kan rijden en het zo wel een tijdje volhoud zonder dat je eigenlijk teveel doet. En toch zie je elke dag weer wat anders, niet eens te spreken over hoe veranderlijk de zee kan zijn in zeer korte tijd. Af en aan reden de auto’s naar het strand, sup- en surfborden mee samen met een gevulde koelbox en de zondag is weer goed gevuld. De volgende bestemming was eigenlijk al wel bepaald, in de buurt van Waitangi. Hier is in 1840 een verdrag getekend tussen de Maori en de Britten, het zal je vast niet verassen wanneer ik je vertel dat beide verdragen net iets anders zeiden en die van de Britten natuurlijk net wat meer in hun voordeel was. Hetzelfde geldt voor de Maori, alleen zij waren niet degene die de eerste stap voor dit verdrag zetten, dus de Britten waren weer niet zo eerlijk … zoals veel Europese landen niet waren als het ging om koloniën.

In Paihia stuitte we op een gezellig dorpje waar ook nog eens de benzine goed betaalbaar was. Parkeren bleek een nachtmerrie en de vakantieparken in het centrum zaten helemaal vol. Een aller vriendelijkste man bij het VVV vertelde ons over het Country muziek festival dat gaande is tussen hier en Russel aan de andere kant van de baai. Oh leuk muziek, was onze reactie, dan kunnen we gewoon het parkeergeld voor de hele nacht betalen en hier overnachten nadat we een muzikale avond hebben gehad. Na een portie vis, patat en een biertje keken we elkaar aan en waren we beide eigenlijk wel klaar om met de camper naar een rustigere plek af te reizen. De nacht stonden we met onze neus richting een rustig baaitje en konden we de Nieuw Zeelandse zangvogels hun mooiste lied horen zingen. Al waren we ook hier weer populair bij de eendjes.

Na een heerlijke nacht te hebben geslapen, en ons helemaal verlekkerd te hebben aan onze buren, die er klaarblijkelijk nog niet achter waren gekomen dat je de voorstoelen in de camper kan omdraainer, ze hadden precies dezelfde camper als ons, en je dan een zitje hebt, maar nee, ze zaten gisteravond en vanochtend met de man op de bestuurdersstoel naar voren kijkend, en de vrouw erachter op het bankje kijkend naar de rug van de man. Heel gezellig hadden ze het, maar niet heus. Nu heb je zo’n dilemma, zullen we erop af lopen en zeggen dat ze de stoelen kan omdraaien, en dan moeten verklaren waarom we zoveel gluurden of gewoon lekker blijven kijken en genieten, we besloten het laatste te doen.

Na het ontbijt en een heerlijk bak koffie en thee zijn we naar de Treaty grounds gereden, net boven Paihia. Als je je bezoek een beetje goed timed, begin je met een tour met aansluitend een Maori welkomst ceremonie. Hierna heb je dan voldoende achtergrond informatie om zelf rustig door de musea, langs de Waka en Treaty House te lopen. Wat een geschiedenis heeft deze treaty met zich meegebracht, voornamelijk dat de Engelsen in de jaren erop niet de Maorische versie volgenden en daarmee eigenlijk continu in een burgeroorlog waren met de Maori, totdat de Maori zitting kreeg in het parlement en de treaty weer opnieuw onder de aandacht werd gebracht, en de verschillen tussen de twee eerder genoemde versies bespreekbaar werd gemaakt. Na de tour, culturele show, een rondje lopen en wat lunch was het tijd om verder te gaan.

We reden heerlijk door vanuit Waitangi, de natuur is hier erg groen en het staat hier vol met koeien. Heb met regelmaat aan m’n zus gedacht die boerin is, die had me precies kunnen vertellen merk ‘merk’ koeien er in de wei stonden. Terwijl we de KEA parkeerde voor de nacht werden we direct uitgenodigden door vier Aussies op hun laatste avond in nieuw Zeeland, die hier een paar weken hadden rondgetrokken, in een camper vergelijkend met die van ons, en al het eten en drinken moest op. Of we even konden helpen! Dat kunnen we wel, en zo namen we twee stoelen en glazen mee om hun te helpen met deze zware taak. Altijd bijzonder hoe je contacten kan leggen op een camping, dit had nooit gebeurt in een hotel.

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Top10 Paihia

1290 Paihia Road

Paihia, Auckland, Nieuw Zeeland

Knappe camping met schone faciliteiten, niet ver van het dorp en echt om steenworp afstand van het stand. En ook niet ver van diverse wandelbaden.

Favoriete adresje voor … Cultuur!

Waitangi Treaty Grounds

Tau Henare Drive

Takanini, Auckland, Nieuw Zeeland

Dit is dat stukje geschiedenis en cultuur dat je eigenlijk niet mag missen. Kan zeker een tour met gids en culturele show aanraden, zo word het bezoek wat completer.