Boston, Freedom Trail

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Vorige week waren we nog in Rangeley en vierde Symen zijn dertigste verjaardag! Vandaag is onze laatste dag in Boston voor we morgen aan boord gaan van de MS Maasdam voor een periode van bijna drie maanden. Het is soms zo onvoorstelbaar hoe snel de tijd vliegt. Zelfs op een dag.

Vanmorgen besloten we een beetje uit te slapen, het was gisteren nogal gezellig in de hotelbar waardoor we wat langer bleven hangen dan gepland. Het was zo’n lekkere luie ochtend, je kent ze wel. Rustig wakker worden, rustig douche, langzaamaan aankleden en toen werd het tijd voor wat ontbijt. Gelukkig zit er een Starbucks in het hotel waar we de nodige cafeïne en ochtendgranen konden krijgen. Toen dat alles was voltrokken was het tijd om aan de Freedom Trail ‘Pad van de vrijheid’ te beginnen, één van de voornemens voor Boston. Aan dezeruim vier km lange wandelroute zijn diverse locaties gevestigd die een belangrijke rol gespeeld hebben in de geschiedenis. De wandeling begint bij de Boston Common, het oudste openbare park van de VS. Voor ons begon de wandeling al voor de deur van hotel, via een eigen geplande route zijn we richting Boston Common gelopen. Voor Canada wou ik nog een warm vest kopen en Symen wou graag even langs de Apple strore om te horen wanneer het nieuwe iPhone model beschikbaar is waar hij interesse in heeft. Tegen de tijd dat we onze weg richting Boston Common hadden gemaakt en de tussengelegen winkels een bezoekjes hadden gebracht was het al na het middag uur en begonnen onze buiken wat te rammelen.

In het park zagen we mensen heerlijk hun lunch opeten in het gras, op een bankje of op een terras dat daar was neergezet om je eigen lunch te nuttigen. Bij een dichtbij gelegen deli bestelde we een wrap om heerlijk in het park op te eten. Ik kreeg daar wel de schrik van m’n leven, nou ja van m’n leven … Een enthousiaste muis maakte z’n weg door de deli vanachter de frisdrankkoelkast vandaan, helaas was daar mijn voet waar meneer of mevrouw muis met volle snelheid tegenaan botste. Ik weet niet wie zijn schrik erger was, die van de muis, mij of van de eigenaar die net een bezoekje bracht aan zijn zaak.

Gewapend met onze wraps een plekje gezocht op het terras van het park, het weer vandaag was het grandioos. Heerlijk gegeten en mensen gekeken, twee van onze favoriete activiteiten! Uiteindelijk werd het toch tijd voor onze wandeling welke ons langs diverse bezienswaardigheden leidde. Een prachtige wandeling met veel historie, het feit dat we zo’n mooie dag hadden uitgekozen maakte het alleen nog maar beter. In een langzaam tempo gingen we door de hele stad, staken we hier en daar op en eindigde we uiteindelijk in de North End, de Italiaanse wijk van Boston. Eigenlijk eindigt de Freedom Trail bij de USS Constitution, het marine schip dat we aan het begin van onze trip al hebben bezocht, zodoende dat onze wandeling voor de Charleston Bridge stopte.

In de North End zagen we overal restaurantjes waar mensen heerlijk leken te eten. Wat gaan we doen? We besloten ergens binnen te stappen, helaas vingen we daar bot aangezien de keuken net was gesloten en voorlopig niet meer openging. In Rangeley kregen we het adres van Giacomo’s, een klein restaurant dat enkel tien tafeltjes heeft en waar elke dag een rij voor de deur staat om daar te kunnen eten. Volgens Joe was het de moeite waard en zo besloten we in de rij aan te sluiten. Een uur hebben we gewacht, het mooie weer kwam weer goed te pas en de mede wachters waren wel in voor een praatje. Daar stonden we dus, midden in Boston te wachten op Italiaans eten terwijl we een heerlijk praatje maakte met Jan en Alleman. Uiteindelijk werd het wachten beloond en konden we aanschuiven bij Giacomo’s!

En het was het wachten waard! Wat hebben we heerlijk gegeten, Symen een pasta met heerlijkheden uit de zee en ik een citroenpasta met zalm. Bij Giacomo’s kan je enkel een voorgerecht en hoofdgerecht bestellen met een heerlijk glaasje of flesje wijn. Voor het toetje en het kopje koffie moet je bij één van de buren zijn. Nadat je bord is afgehaald en je glaasje wijn leeg is krijg je de rekening en hopen ze dat je snel gaat om ruimte te maken voor één van de wachtende. Flesje wijn besteld en is deze nog niet leeg? Geen probleem, kurk erin en je krijgt de fles mee naar huis.

Bij café Victoria een bakje koffie gedronken en bij Mike’s Pastry cannoli’s gehaald. Al eerder vandaag viel het ons op dat bijna iedereen hier met een doos van Mike’s liep. Mike’s is wat Carlo’s bakery, van Cake Boss, is in Hoboken. Bij Mike’s staan rijen voor de heerlijkheden en mensen komen van heinen en verre om van Mike’s Pastries te genieten. Wij besloten twee traditionele canolli’s te bestellen welke we op een bankje in een park heerlijk hebben opgegeten. Wat een heerlijke dag. We besloten via het Holocaust monument terug te lopen naar het hotel. Het monument is erg indrukwekkend, in diverse glazen zuilen staan de nummers gedrukt van degene die zijn overleden. Onder de zuilen staat een rooster waaruit stoom komt en wanneer je door de rooster kijkt zie je vonkelende lichtjes. Op zulke momenten sta je weer even stil bij wat er in de tweede wereldoorlog is gebeurt.

En zo komt er een einde aan onze roadtrip. Wat hebben we mooie dingen mogen zien en wat hebben we van elkaar genoten. Het was heerlijk en Symen is er klaar voor om morgen weer aan het werk te gaan. Ik daarentegen heb ik nog even vakantie en zal jullie op de hoogte houden van alles wat Symen, wij en ik meemaken. Elke avond zal ik een berichtje tikken, het kan soms wel even duren voordat ik ze plaats. Ervaring heeft mij geleerd dat de wifi onderweg soms nog wel eens op kolen loopt. Voor nu zeg ik, welterusten en tot gauw!

De favoriete adresjes om te … doen & zien
Freedom Trail
* Een historische wandeling door Boston. Loop niet alleen de route, neem ook de tijd om de bezienswaardigheden op de route te bezoeken.

De favoriete adresjes om te … drinken
The Tap Trail House
19 Union Street
Boston, MA 02108, USA
* Perfecte stop middenin de wandeling. Bestel een drankje en hapje en geniet van de mensen die voorbij lopen tijdens de route!

De favoriete adresjes om te … eten
Giacomo’s
431 Columbus Ave
Boston, MA 02116, USA
* Het is zeker de moeite waard om hier in de rij te gaan staan! Heerlijk authentiek eten in een ontzettend knus restaurantje.

De favoriete adresjes om te … eten
Mike’s Pastry
300 Hanover St.
Boston, USA
* Gegeten bij Giacomo’s? Dan is dit het adres om een toetje te halen! Heerlijke cannoli’s!