1770, Australië. Waar Captain Cook voor de tweede keer aan wal kwam.

Inmiddels hebben we al ruim 2300 kilometer of Australisch landschap achter ons gelaten. We proberen het aantal kilometers te beperken tot zo’n 400 kilometer per dag, daar zijn we zo toch wel een uurtje of zes mee bezig. Even stoppen voor een prachtig uitzicht, broodje eten, natuurlijk mogen we de sanitaire stop niet vergeten en daarna stoppen we hoogstwaarschijnlijk nog een paar keer voor een prachtige uitzicht of een verdwaalde kangoeroe, koala of andere Australische diersoort, en af en toe moeten we ook effe boodschappen doen. Omdat we met een camper reizen doen we deze meestal voordat we op een camping aankomen, zodat je gelijk kan neerploffen, en niet meer op pad hoeft.

Het vertrek vanuit Mackay afgelopen woensdag verliep niet zonder horten en stoten. Zoals al eerder vermeld heeft dinsdag het slechte weer die omgeving bereikt en vonden we onze was nog natter aan dan we die al achter hadden gelaten. Tijdens het eten van de pizza viel het ons al op dat het niet alleen buiten drupte, ook binnen leken we het niet droog te houden. Onze eerste gedachte was condens of zweet, want het was aardig warm in ons campertje, maar helaas … wij hadden lekkage!

Al redelijk snel hingen we aan de telefoon met Camperman, vanmorgen werden we gebeld met een adres van een caravan reparatie punt hier niet ver vandaan. Wij snel de laatste was van de lijn gehaald, want hoewel het binnen nog steeds drupte was het buiten inmiddels opgeklaard, en richting Pacific RV gereden.

Op het moment dat wij de werkplaats binnenreden stonden alle werkmannen al op ons te wachten. Tafels werden verplaats om het natte goed overheen te hangen, de brandslang werd erbij gepakt om regen te simuleren en wij kregen het adres van de lokale pub om de aankomende uurtjes door te brengen. Even een feitje over de Australiërs, ze houden hier ontzettend van hun bier en wijn. Het is hier niet vreemd om rond een uurtje of tien al de eerste mensen aan een biertje te zien. Eigenlijk had het ons ook niet moeten verbazen toen de bardame ons vertelde dat ze geen thee en koffie serveerde om 10 uur ’s ochtends, gelukkig schieten ook hier de koffietentje uit de pan en konden we een paar meter verder aanschuiven bij Gloria Jean voor een bakkie.

Terwijl wij lekker aan de koffie zaten bleek dat de nagebootste regen aardig wat ‘gaatjes’ in onze Juliette tevoorschijn had getoverd. Juliette heeft er al wat jaartje opzitten en dat laat zijn sporen na, eigenlijk hadden we het wel kunnen weten want we hadden al wat roest aan de binnenkant geconstateerd. Gelukkig hadden de mannen van Pacific RV alle tijd om haar te repareren en na een paar uurtjes buffelen belde ze ons op dat ze ons kwamen halen. Het was inmiddels weer gaan hozen, een mooi moment om Juliette even voor een testrondje mee uit te nemen. Gelukkig hield ze het droog en konden wij ons padje weer verlengen.

Rockhampton ging het vandaag niet meer worden, daarom hebben we het kamp een nacht opgeslagen in Marlborough. Meer dan een camping, een pub en een benzinepomp hebben ze hier niet, dus gisteren verder richting de bewoonde wereld gereden.

En zo zijn we nu in 1770, Seventeen Seventy. Beter bekend dan de plek waar Captain Cook in 1770 voor de tweede keer in Australië aan wal kwam. Wel even de vermelding waard, in 1644 had Abel Tasman al voet gezet op het Australische continent wat toen nog Nieuw Holland heette. 1770 en Agnes Water zijn twee kleine dorpjes langs de Australische Oost-kust. Ook hier hebben ze prachtige stranden en daar word door de Australiërs in de zomer flink van genoten, het was dan ook aardig lastig om voor twee nachten een camping te vinden. Gelukkig had ‘1770 Camping Ground’ nog een plekje voor ons, al was het bij aankomst wel even schrikken. De afgelopen weken hebben we op zowat lege campings gestaan en dan opeens kwamen we hier … Op een hutje mutje camping zoals mijn ouders dat noemen. Na wat onderzoek blijkt het niet helemaal waar te zijn, de plaatsen zijn eigenlijk best ruim. Het is meer de nationale volksverhuizing die Australiërs ondernemen wanneer ze op vakantie gaan. Het is ongelofelijk wat ze allemaal meenemen, ik vraag me af of er eigenlijk nog wat in hun huis staat op het moment van vakantie.

Inmiddels is de avond ingevallen en zitten we nog heerlijk buiten na een rustig dagje. We hebben lekker rondgeslenterd in Agnes Waters en daarna heerlijk in onze stoelen voor de camper gezeten en mensen gekeken! Want dat kan je op deze camping prima.

2 Comments

• mam

Wat vervelend een lekkende Juliette. Gelukkig kon het gemaakt worden. Hoe oud is Juliette. Heerlijk mensen kijken op een camping. Vooral als ze aankomen en een tent voor het eerst moeten opzetten. Wij kunnen daar ook zo van genieten. Liefs mam

6 januari 2017 at 22:04
      Martine

Juliette is tien jaar, voor een mens jong … voor een busje waar flink in geleefd word al best wel oud!