Vue de Monde, Melbourne, Australië.

Ruim een jaar geleden ontstond het idee om richting Australië af te reizen. Al vrij snel maakte we voor onszelf een lijstje met wat we graag zouden willen doen tijdens deze reis. Duiken op het Great Barrier Reef, een koala vasthouden, duiken met Manta’s, gebakjes eten bij Zumbo en eten bij één van de chefs die we elke keer voorbij zien komen bij Australia Masterchef. Als eerste passeerde Heston Blumenthal de revue. Jammergenoeg kun je met z’n tweeën niet een ‘proeverij menu’ bij zijn restaurant bestellen, en wanneer je bij zo’n restaurant gaat eten willen Symen en ik niet eerst een uur moeten wikken en wegen over wat we van het menu gaan bestellen! Laat de chef maar kiezen, die weet als geen ander wat er lekker is. En zo kwamen we vrij snel uit bij ‘Vue de Monde’ van chef Shannon Bennett. Zijn restaurant serveert alleen een proeverij menu en bij de ‘Vue de Monde’ ervaring komt er geen menukaart aan te pas! Precies wat wij zochten. Deze kregen we pas achteraf via de email opgestuurd.

Gisterochtend reserveerde we via een hotel app een kamer in het centrum van Melbourne, onze reservering bij het restaurant was niet tot half negen gisteravond dus alle tijd om de stad te verkennen. We troffen het alleen niet met het weer, een hittegolf komt op het moment over Melbourne. Het is ontzettend warm, maar in onze zomer kleren en gewapend met een twee liter waterzak besloten we mee te gaan met ‘I’m free’. Een gratis, op fooi basis, wandeltrip door de stad. Drie uurtjes hebben we flink doorgestapt en veel meer over Melbourne geleerd, de hoogtepunten van de stad gezien en ontmoette we mensen van over de hele wereld. Het was een nieuwe ervaring en het was zeker de moeite waard, al zou onze gids Desmond het ook erg goed doen op ‘Tell Sell’. Maar ja, als je van fooien moet leven dan is het belangrijk dat je jezelf en de stad goed kan verkopen. De Amerikanen overhandigde Desmond gele briefjes, 50 AUD, wij hielden het bij oranje, 20 AUD. We blijven toch Nederlanders!

Na de wandeltocht onder de brug een verkoelend drankje gedaan, voordat we richting het hotel gingen. Even douche, omkleden en voor we het wisten was het tijd om richting Vue de Monde te gaan. De entree van het Rialto is een enorme bouwplaats aangezien ze de entree aan het renoveren zijn. Niet echt de entree die je verwacht van een drie Michelen sterren restaurant, in Australië zijn de sterren vervangen door chef hats.

Eenmaal met de lift aangekomen op de 55ste verdieping bevond je je opeens in een heel andere wereld. Wat een prachtig uitzicht, terwijl de zon aan het zakken was en bijna onderging achter de metropol van Melbourne. We werden ontvangen in de Lui Bar, we voelden ons een klein beetje overdressed want er waren daar in de bar ook mensen die in een afgeknipte korte broek en het standaard witte t-shirt van de Zeeman gekleed waren. Later bleek de gastheer daar al over op z’n kop over te hebben gehad. Of je hier nu komt voor een drankje of voor Vue de Monde, er word wel van je verwacht dat je je outfit op de locatie heb aangepast!

Voor het diner namen we plaats in het restaurant Vue de Monde, we werden ontvangen door Sarah die ons naar ons tafeltje aan het raam begeleide. De tafels waren ruim opgezet, rondom een open keuken. Boven de werkbladen van de keuken hingen spiegels waardoor je ook als gast vanaf je tafeltje kon zien wat er op het werkblad gebeurde. En met wat voor microscopische precisie er gewerkt word aan de gerechten die later op de tafel verschijnen.

We hadden voor het diner een keuze uit een tien of twaalf gangen Chef menu. Vooraf werd er gevraagd naar allergieën en of er dingen zijn die je echt niet lekker vind. Met deze informatie zou de chef het menu aanpassen waar nodig. Na al een aantal rondes van heerlijke hapjes begon gang één pas eigenlijk, de eerste hapjes zijn er om je in de stemming te brengen! Als je alles bij elkaar optelt kom je zo op veertien gangen in totaal uit! Wij kozen voor de twaalf gangen, want je bent hier maar één keer, althans dat dachten we.

Tijdens het verloop van het diner begon ik me langzaam aan steeds minder lekker te voelen. Terwijl de taco’s voor bij de kangaroo, de derde gang, aan tafel op hete houtskool briketten werden bereid werd de warmte van de dag en van de briketten me teveel. Met spijt in het hart hebben we moeten besluiten om het diner af te breken, want genieten van deze bijzondere ervaring zat er niet meer in.
Hierdoor voelde ik me eigenlijk nog slechter, we hadden hier zo naar uit gekeken! Aan de gastvrijheid in veel restaurants valt nog veel te sleutelen, maar hier … daar kan menig restaurant nog wat van leren. Het team van Vue de Monde nodigde ons uit om de volgende dag weer terug te komen voor lunch of diner. Wij kozen er uiteindelijk voor om vandaag rond het middaguur weer aan te schuiven omdat we morgen de camper moeten inleveren. Terwijl we verdrietig, maar ook blij met de gedachte dat we morgen weer terug zouden komen, Vue de Monde verlieten kregen we een tasje in onze handen gedrukt. Ontbijt voor de volgende dag. We kregen trouwens ook geen rekening mee, dat zouden we vandaag wel regelen!

Na een redelijk goede nachtrust en een heerlijk Vue de Monde ontbijt van croissants, thee, macarons en muesli voelde ik me weer beter. Dus wij onszelf weer in onze nette kleren gehesen en daar gingen we, voor de tweede keer binnen 24 uur naar Vue de Monde. Hoeveel mensen eten er in zo’n korte tijd twee keer in een Chef Hat restaurant?

We werden weer uiterst vriendelijk ontvangen door het personeel en iedereen vroeg hoe het met me was. We voelden ons helemaal thuis en waren klaar om verder te gaan met het speciale menu … althans dat dachten we. Maar nee hoor, we begonnen helemaal overnieuw en mochten voor de tweede keer van de Vue de Monde ervaring genieten! De rekening van gisteravond daar werd niet meer over gepraat en verdween als sneeuw voor de zon. Zelfs de chef kwam nog even langs om te vragen of alles naar wens was en of ik me nu beter voelde dan gisteren. Wat een service.

Na een vier uur durende lunch sloten we onze Vue de Monde bezoek af met een privé rondleiding over de hele 55ste verdieping van het Rialto. We hadden in de afgelopen twee dagen een hele band opgebouwd met het personeel en voelden ons echt speciaal. Wij hadden een redelijke stijve boel verwacht, maar dat viel alles mee. Er was tijd voor een praatje, oprecht interesse en de sfeer voelde eigenlijk wel huiselijk. Alleen de gerechten die je geserveerd kreeg, die hadden niets weg van de huiselijke keuken!

Inmiddels zitten we voor Juliette, ze is helemaal opgeruimd en klaar om morgen ingeleverd te worden. Terwijl we de zon achter de horizon zien verdwijnen denken we nog even terug aan Vue de Monde, en de geweldige ervaring die we de afgelopen twee dagen hebben mogen ervaren!

Favoriete adresje om … Melbourne te ontdekken
I’m Free Melbourne City Tours
Begint bij het standbeeld van Sir Redmond Barry voor de State Library of Victoria.

Geweldige manier om de stad te ontdekken door de ogen van lokalen, en je betaald op basis van fooi.

Favoriete adresje om … een biertje te drinken in Melbourne
Ponyfish bar
Pedestrian Bridge
Southbank VIC 3006

Heerlijk barretje gelegen in de Yarra rivier onder de voetgangers brug nabij Flinders Station

Favoriete adresje om … te slapen in hartje Melbourne
Citiclub Hotel Melbourne
113 Queen Street
VIC 3000 Melbourne

Hotel in het centrum van Melbourne, ietsje veroudert, maar was voor ons op een perfecte locatie ten opzichte van Vue de Monde. In het weekend is er wel een nachtclub onder in het hotel welke geluidsoverlast kan opleveren, maar wij waren er door de week en dus geen last van gehad.

Favoriete adresje om … lekker te eten in Melbourne
Vue de Monde
Level 55, Rialto
525 Collins Street, Melbourne VIC 3000

Één van de beste restaurants in Australië met 3 Chef Hats bekroond, gelijk aan 3 Michelen Sterren.