Venetië

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Ik weet niet hoelaat het was toen ik in slaap viel, maar ik denk dat het tegen twaalven is geweest, rond een uurtje of 6 was ik alweer klaar wakker en kon ik de slaap niet echt meer vatten. Wat ga je dan doen? Draaien en nog eens draaien en dan toch maar eruit. Lekker studderen in huis, maar na een tijdje weet je niet meer waar je moet studderen en dan zit je daar. Het is 9 uur en Ans en Anne zouden om 10 uur me komen ophalen. Dan maar even emailen en nogmaals proberen om Anne haar iPod te vullen, helaas is dat niet gelukt.

Voordat Anne en Ans kwamen heb ik de kroketten in mijn koffer gestopt, daar had Symen om gevraagd en die smokkel ik dan gewoon wel even Italie binnen. Mijn koffer stond al heel wat dagen klaar, dus die was zo gepakt. Oma belde ook nog even dat ze een zak vol met spekken voor me had, onderweg naar Schiphol zouden we die even ophalen. Na dat Anne en Ans er waren alles in de auto geladen, even langs oma en toen gingen we op pad naar Schiphol.

We hebben gelachen, heel hard muziek geluisterd en ontzettend vals meegezongen. Zoveel plezier hadden we en voor we het wisten waren we op Schiphol en kon ik inchecken. Vanwege de ontzettend lange rij bij de balies besloot ik via een apparaat in te checken en dat bleek helemaal niet zo moeilijk te zijn als dat ik verwacht had. Het ging erg gemakkelijk en ook de bagage afgeven was helemaal geen probleem. 18 kg zat er in de koffer, toch had ik 20kg bewogen en was een beetje bang voor overgewicht. Ik had geluk.

Als ik op Schiphol ben heb ik een soort vast rondje. Thee drinken en een broodje eten naast de Hema en daarna langs de Expo, Wonder Woman en niet te vergeten H&M. Dat is mijn favoriete winkel op Schiphol, ze hebben er geen kleren maar wel heel veel asscoirres. Ga eigenlijk nooit met lege handen naar huis als ik de H&M heb bezocht. Anne en ik hebben van Ans allebei een hele mooi sjaal gekregen. We zijn er helemaal blij mee. Toen het geld op was en de benen moe was het tijd voor een lekker fruit sapje en een chocolade muffin. Was was deze lekker en machtig. Heb er van gesmuld.

Toen werd het tijd om me richting de gate te bewegen. Zwaaiend hebben Anne en Ans afscheid van me genomen. Zelfs na de security check zwaaiden ze nog, werd helemaal afgeleid en vergat zowat mijn paspoort. Gelukkig kwam er een wel oplettende man naar me toe om te vertellen dat een paspoort wel handig zou zijn op mijn reis. Ja … ik ben bang dat ik zonder nergens kom. Achter de check nog even lekker rond gelopen en toen naar de gate.

Daar aan mijn boek begonnen, de nieuwe van Simone van der Vlught. Kan niet wachten om te weten wat er verder gebeurt na de eerste 3 pagina’s, maar zo ver ben ik nog niet gekomen. In de wachtruimte van de gate kwam ik verschillende mensen tegen die ook op de Oosterdam zullen verblijven de aankomende 12 dagen en in het vliegtuig zat ik naast een leuke Italiaanse dame die in Vancouver woont. We hebben ontzettend leuk gekletst en tijdens een rondje naar het toilet werd ik aangehouden door twee hele aardige dames. Ali en Jo, ze gaan ook naar de Oosterdam en hebben geen transfer geboekt, ik ook niet, dus vroegen ze of ik een taxi met hun wou delen. Wat een geweldig idee, hoef ik ook niet te zoeken en te lopen met mijn zware koffers.

Op het vliegveld op de koffers gewacht en met Ali en Jo opzoek gegaan naar een taxi. Er stond een man met een bordje en die vertelde ons dat hij ons voor € 40,- met z’n drietjes en alle bagage naar de Oosterdam kon brengen. Wij besloten € 15,- per persoon te geven en daar had ik niet voor met de bus gekund of voor kunnen lopen. Tijdens het inschrijven bij de balie voordat we de boot opgingen kwam Symen me ophalen. Zo ontzettend leuk om elkaar weer te zien, daar heb ik ook afscheid genomen van Ali en Jo, die ik overigens gauw weer hoop te ontmoeten, en ben ik samen met Symen het schip op gegaan. Heb me ingeschreven, koffer gehaald, kroketten veilig gesteld in de koelkast en toen moest Symen aan het werk.

In de twee uur dat hij bezig zou zijn heb ik uitgepakt, opgefrist en heb ik een rondje over het schip gedaan. Nou, ik weet dat ik een vrouw ben maar ik kan gerust kaart lezen en ook heb ik richtingsgevoel, maar ik geloof dat ik deze in het vliegtuig had laten liggen. Na 5 minuten was ik de weg al kwijt en was ik bang dat ik ergens kwam waar ik als “crew” passagier niet mag komen. Gelukkig bleek dat allemaal wel mee te vallen.

Het zou half 9 zijn geweest toen Symen terug kwam van zijn werk en wij samen Venetie in zijn gegaan. Vanaf de boot zijn we wezen lopen naar Piazza de Roma en daar hebben we een waterbus genomen naar Rialto. Daar hebben we allemaal prachtige straatjes, bruggen en gebouwen gezien.

Helaas was het wat te donker om foto’s te maken, maar met de 20 graden buiten en het geringe aantal mensen die in Venetie liepen was het echt zalig. Op het San Marco plein hebben we genoten van een ijsje, die we in een van de kleine straatjes hadden gehaald, het ijs was echt zalig en met alle muziek op het plein lijkt het wel echt op vakantie. Zo voel ik me ook, jurkje aan, slippers aan en prachtig weer. Wat wil je nog meer?

Tegen middennacht zijn we terug gelopen naar de Oosterdam en hebben we twee biertjes gepakt in de officierenbar, deze is tijdens het droogdok in Palermo helemaal verbouwd tot een Irish Pub. We hebben heerlijk buiten gezeten en gekletst over van alles en nog wat. Daarna was het tijd om te gaan slapen, want ook al was het maar anderhalf uur vliegen, de reis zat me wel in de benen.