Civitavecchia, en op tour naar Rome

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Kwart voor 6 de wekker, ik was klaar wakker en hup onder de douche. Ik ga naar Rome vandaag. Wow! We liggen deze dag in de haven van Civitavecchia. Dit is een stadje zo’n 1,5 uur van Rome, een echt vissersdorp.

Vroeg aan ’t ontbijt want om kwart voor 7 ewrd ik verwacht in de Viste Lounge. Het was erg druk bij ’t ontbijt, maar ik mag niet vergeten dat er vanmorgen veel tours vertrekken naar Rome. Allemaal soorten, ik ga mee met de “Highlights of Rome” tour. Was mooi op tijd op de juiste plek. Me aangemeld en wachten maar. Ik zat in geel 12. Al gauw viel ’t me op dat veel mensen de kleding voorschriften niet hebben gelezen. Blote knieen en schouders waren verboden. Penny en ik, vriendin van Mark, vroegen ons af of diepe decolotes wel waren toegestaan! Het ijs was direct gebroken.

Even voor 7 uur werd mijn groep op geroepen om naar buiten te gaan. Bij de bus stond Aleksandra, zij was onze gids tot in Rome en vanaf de lunch zou ze ons ook de weg wijzen. In Rome zou een van haar collega’s ’t overnemen. In de bus kregen we uitleg over Civitavecchia, Rome, Toscane en over wat we onderweg zagen. Het was een erg mooie rit, gelukkig niet zo super hectisch zoals we in Catania en Napels zagen. Zelfs aangekomen in Rome was ’t een gecontroleerde chaos. Wachten op rood doen ze hier niet, dus ga als voetganger ook niet wachten want ’t heeft geen zin. Kan je wachten tot middennacht.

In de bus kregen we ook een kaartje van Rome, een lijstje met telefoonnummers en we kregen een radiootje waarmee we de gids goed konden horen. Perfect, geen geschreeuw in ’t openbaar maar ook goed geluid als je de laatste bent. Iedere tour zou deze dingen moeten hebben. Op deze manier kan je ook horen wanneer de vrije tijd weer over is.

In Rome was ’t Sint Pietersplein onze eerste stop. In de parkeer garage onze gids opgepikt en toen door naar ’t Vaticaan. De paus zouden we niet zien vandaag. Woensdag en zondag is zijn dagen waarneer hij zijn gezicht laat zien. De duizenden stoelen voor bezoekers staan wel klaar. Het zal hier wel een gekkenhuis zijn als hier zoveel mensen staan. Onze gids vertelde over waar de paus werkt, ook vertelde ze over ’t beroemde balkon hier. Het is erg leuk om zoveel achtergrond info te hebben. De grootte van ’t plein valt me een beetje tegen. Op tv lijkt ’t veel groter. Nu kan ik me wel voorstellen hoe je je voelt als de paus langs komt, hij is hier natuurlijk wel, maar ik bedoel wanneer hij naar buiten komt. 2 keer per week.

Na het plein en een wc stop gingen we naar binnen in de cathedraal. We moesten door veiligheidspoortjes, maar we hoefden geen entree te betalen, dat scheelde. Nu vallen alle entreeprijzen in de tour, maar vaak maken deze de vakantie erg duur. Bij ’t binnen treden van de cathedraal wist ik genoeg, wow! Ik kan hier uren lopen, genieten van alles wat hier te zien is. In de cathedraal mogen foto’s gemaakt worden ook met flits. In de kerk hangen geen schilderijen. De platen waarvan je denk dat ’t schilderijen zijn, zijn mozieken. Echt prachtig. Ook de beelden zijn echt prachtig, veel van de kunstwerken hier zijn van de hand van Bernini en Michaelangelo. Als ik thuis ben wil ik er wel meer over lezen, dit is schitterend. Ik kan hier uren lopen en kijken naar al ’t moois. De letters op de muren lijken klein, maar zijn ongeveer 2 meter hoog. Het is gigantisch, wat een rijkdom. Ik wil niet weten wat ’t hier waard is, de paus heeft genoeg rijkdom. Dit is niet normaal. We hadden niet zoveel tijd hier, 3 kwartier maar, dat is veel te kort voor zoveel moois. Wel kregen we 30 minuten in de souvenirs winkel. Maar ja, ze zullen wel een deal hebben met de eigenaar. Wel even een kaart uit ’t Vaticaan gestuurd. Verdere souvenirs had ik niet nodig.

Na ’t Vaticaan op naar de bus. Het werd een toeristische tour langs veel mooie gebouwen in Rome. De eindbestemming zou ’t Colosseum zijn. Rome bied zoveel moois in een stad. Het is bijna eng om te bedenken hoeveel historie hier is. Er werd vaak geprobeerd om hier nog een metrolijn te bouwen, maar elke keer stuiten ze op iets ouds. Niet vreemd, want alles hier is oud!

Ik kan eigenlijk niet opschrijven wat ik allemaal heb gezien. Zoveel om op te noemen, niet normaal. Wel kan ik me de L’altare Della Patria goed voor de geest halen, ze noemen dit gebouw hier ook wel de bruidstaart. Dit vanwege zijn witte kleur en om dat veel mensen ’t een ontzettend lelijk ding vinden. Het is ook niet mijn ding hoor! Tijdens de busrit kon ik niet eens papa en mama welkom thuis wensen. Ik zou zoveel mooie dingen missen als ik even weg zou kijken om te smsmen. Ik zou hier dagen kunnen ronddwalen zonder me te vervelen. Wel denk ik dat ik voor een bustoer zou gaan en daarna zelf ontdekken.

Aangekomen bij ’t Colosseum kregen we een uitleg over de stand van zaken hier. Er lopen hier veel verkopers, trek niet midden op straat je geld, maar hou voor kleine aankomen wat kleingeld bij de hand. Ook staan er bij ’t Colosseum allemaal gladiatoren waarmee je op de foto kan. Spreek van te voren een prijs af, onze gids zei dat een max € 2,- is. Het is maar een foto, meer niet! Vanaf de bus moesten we naar ’t Colosseum lopen. Het was een fijne wandeling en ’t uitzicht was echt adembenemend. Moest natuurlijk een foto hebben met mij voor het Colosseum. In het Colosseum kregen we een korte rondleiding en mochten we zelf even rondlopen. Het is een ontzettend groot gebouw en vreemd te bedenken hoe het er ooit heeft uitgezien. Helaas, veel te snel, moesten we alweer verder op onze trip. Vanaf hier was het moment om afscheid te nemen van onze tweede gids en gingen we naar het restaurant voor lunch, het eten was erg teleurstellend maar heb het heel erg gezellig gehad met de andere gasten.

Na ’t eten weer de bus in en op naar de Trevi fontein. Tijdens de rit weer heel veel gezien. Het zou jammer zijn als dit ooit verloren gaat. Daar waren we dan, bij de Trevi fontein. Wat viel dat tegen zeg, hij deed ’t niet eens, maar wel muntjes blijven gooien. Al ’t geld gaat naar ’t goede doel, ik wil niet weten wat ze per week ophalen. Deze stop viel me erg tegen. Gelukkig kwam ik Penny tegen en hebben we wat rond gelopen en een ijsje gegeten. Die was heerlijk! Daarna rond gelopen in de buurt van de fontein. Om 10 over 4 was de hele groep weer compleet en gingen we richting de bus en toen weer richting de MS Oosterdam. Nog een laatste rondje Rome en toen naar huis. Het was een heerlijke rit naar huis. Deze dag was slopend, maar oh zo mooi en waard om zo vroeg op te staan.