Barcelona, Mijn laatste dag op de Oosterdam vandaag. Wat gaat de tijd toch snel.

Om kwart voor 8 zou ik gaan ontbijten met Ali en Jo, dus voor mij werd het vroeg opstaan. Lekker ontbeten met de dames, altijd gezellig. Afscheid nemen is nooit mijn ding geweest, nu ook niet, we houden contact! Na ’t lekkere eten dus afscheid genomen en naar m’n kamer. Daar was het tijd om de koffer in te pakken zodat ik verder lekker van mijn dag kan genieten. Niet voor niets een late vlucht geboekt.

Na het inpakken ben ik lekker in de bieb gaan zitten, gezellig met Mat gekletst en later ook met Arlan. Helaas bleef ik niet de hele ochtend hier zitten, de rust werd verstoord door meneer Booz. Boos is een ober die afgelopen cruise beneden stond en met nieuwe cruises word het personeel verplaatst zodat iedereen gelijke kansen krijgt met fooien, etc. Terug naar Booz, hij roept elke keer “Booz Booz Drinkie Drinkie”. Zo vreselijk irritant, een keer of twee keer en misschien ook wel drie is leuk, maar daarna word ik gek! Hier in de bieb begon hij ook al, dus ben ik lekker buiten gaan zitten. Het was echt super rustig, helemaal niemand aan boord op het moment … nou ja, geen gasten dan. Buiten op het dek ben ik in slaap gevallen, heerlijk in het zonnetje. Toen Symen klaar was met werken heeft hij me wakker gemaakt.

Samen hebben we heerlijk buiten gegeten en de spullen gepakt voor een middagje Barcelona. Het is een prachtige stad. In de haven kan je zo een bus nemen naar het beeld van Columbus en dat hebben we gedaan, vanaf daar zijn we over de Boulevard gelopen. Onderweg kwamen we allemaal mooie standbeelden tegen van o.a. een kreeft en een beeld gemaakt door Liechtenstein.

In een zijstraatje hebben we een kaart gekocht van Barcelona. We leken echte toeristen hoor … ik met de kaart en Symen met z’n giga fototoestel. We wilden graag naar de Sagrada Familia dus daar ging onze trip naartoe. Via het musuem van Picasso, het momument van Rius i Taulet, de Spaanse Arc de Triomf, het monument van Doctor Robert kwamen we bij de Sagrada Familia.

We hadden verwacht dat hij dicht zou zijn, want het is immers zondag, maar hij was open. We sloten aan in de rij en al gauw waren we aan de beurt en mochten we naar binnen. Van buiten is de tempel al adembenemend, van binnen ook. Jammer van alle stijgers, maar toch kan je veel zien. Het plafond is prachtig en de glas in lood ramen zijn nog mooier. De details zijn adembenemend. Nu spap ik waarom het zo lang duurt voordat de tempel af is. Dit kan nog wel even duren.

In de tempel is de mogelijkheid om met de lift naar boven te gaan, dat wouden we wel. De lengte van de rij viel erg mee en in een minuut of twintig stonden we voor de lift deuren. In de lift waren we zo boven, 65 meter. We hadden prachtig uitzicht vanaf de toeren over de stad en we konden zelfs de Oosterdam zien liggen. Eigenlijk hadden we onze jassen mee moeten nemen, hierboven waait het nogal. Weer terug beneden hebben we ’t museum gedeelte van de tempel bezocht. Ook hebben we nog even genoten van de prachtige buitenkant.

Het begon al laat te worden, dus we zijn met de metro richting de Ramblas gegaan. In een van de zijstraatjes een heerlijk ijsje gegeten en genoten van ’t laatste Barcelona. Even voor de bus gewacht en toen naar de boot. Terug op de boot de laatste spullen gepakt, nog even wat gegeten en toen werd ’t tijd om naar ’t vliegveld te gaan. Maar dat ging niet … buiten was geen taxi te bekennen. Dan maar even wachten en toen uit het niets kwam hij daar … een mooi zwart met geel monster. Afscheid genomen van Symen, het was een geweldige ervaring op de Oosterdam. Nog even naar de collega’s van Symen gezwaaid op de brug en toen in de taxi. De rit naar het vliegveld was zo’n 20 minuutjes. Ging erg snel, net als het inchecken, de controle en het wachten totdat ik het vliegtuig in mocht. In de wachtruimte ontmoette ik mede cruisers. Was erg leuk om de ervaringen uit te wisselen. Wat bleek, iedereen had onwijs genoten!

In ’t vliegtuig mocht ik lekker aan ’t raam zitten, niet gezellig gezelschap dus ik heb lekker genoten van het uitzicht, de iPod van Symen en de rust. Ik kon alleen niet slapen, zoveel energie zat er in me, bekaf ben ik, maar ik zit vol met alles wat ik heb gezien!
Aangekomen op schiphol kon ik snel doorlopen naar de bagageband en daar voor ’t raam stond een blonde dame uitbundig te zwaaien, ik verwachte geen blonde dame, nog eens goed kijken … was ’t Anne. Direct naar de toe gelopen, door ’t glas hoi gezoend.

Het duurde heel lang voor de koffers eindelijk kwamen. Daar ontmoette ik nog meer Oosterdam reizigers. Die vroegen direct waar m’n vriendinnen waren. Deze dames dachten dat Ali en Jo mijn oma’s waren, maar dat is niet zo, nee het zijn m’n vriendinnen.
Toen eindelijk de koffers kwamen snel naar buiten en lekker even knuffelen met m’n ouders. In de auto en thuis uren gepraat over reizen, papa en mama over Mexico, Anne over haar tijd bij Ans en Dirk en ik over m’n trip op de Oosterdam. Om 3 uur gingen we pas te bed, deze week gaan we foto’s kijken!

Ik heb een geweldige reis gehad, leuke mensen ontmoet en ik kan niet ophouden met het bekijken van de foto’s. Nog een beetje ongelovig ben ik over het feit dat ik zoveel gezien heb. Dat heb ik overigens ook gehad met m’n reizen naar de VS. Ben ik echt geweest?
Dit was een geweldige ervaring en ik vind cruisen veel leuker dan ik had verwacht. Hoop zeker nog een keer aanboord te mogen komen! Voor nu slapen en na genieten!