Puerto Vallarta

Vandaag is het de dag van Puerto Vallarta. Papa en mama waren hier in Mei van dit jaar en voor de hele dag heb ik een programma meegekregen. Maar eerst begonnen we vanmorgen met een bootdril, dat was weer een hele ervaring. Ben erachter dat ik een evacuatie niet ga overleven … de bootsman, normaal kok, van het raft waar ik in zit weet niet wat hij moet doen en weet niet waar hij beginnen moet mocht het alarm afgaan. Ik begon hem dus wel een beetje te knijpen, maar gelukkig zijn we met een hele groep mensen en als 2 mensen maar weten hoe we een raft moeten opzetten dan gaat het wel lukken!

Na de training met in richting de twee dolfijnen gegaan, dit is de duikschool waar papa in Mei heeft gedoken en hij raadde me deze school aan. Heb eerder geprobeerd te mailen, maar daar is niet op gereageerd, daarom maar even langs gaan op mijn eerste dag in de stad. Er was een hele leuke dame in de duikwinkel die me kon helpen met het regelen van een duik volgende week. Direct heb ik twee duiken voor volgende week besproken, incl. drankjes en lunch. Ook heb ik de foto’s van papa zijn duik afgegeven en de dame van Two Dolphins was er helemaal blij mee. Na het regelen van de duik ben ik richting Liverpool winkelcentrum gegaan. Hier heb ik wat rond gelopen en daarna ben ik richting de Oosterdam gegaan.

Buiten staande hoorde ik geroep van boven, Symen moest de dril geven om half 11 en hij stond samen met zijn collega’s naar me te zwaaien. Ik zou Symen om kwart over 11 ophalen om aan wal te gaan, hij kwam precies op dat tijdstip aanlopen, omkleden en toen konden we weer de wal op. Direct uit de terminal stonden een rij taxi’s en we zijn direct in eentje gestapt richting La Palapa, het favoriete eettentje van m’n ouders. M’n vader had gevraagd of ik verschillende foto’s wou afleveren waar ze gemaakt zijn, zo ook bij een markt vlak bij een begraafplaats. Maar ja, hij kon ons niet meer vertellen waar deze is. Onze chauffeur wist het wel, 5 Decembro heet het daar, helemaal mooi! Of hij ons daar direct naartoe moest brengen, nee dat hoefde niet eerst dingen we lekker eten en wat winkelen.

Bij La Palapa werden we heel erg vriendelijk geholpen door een wat oudere man. De rechten van de foto’s hadden ze niet meer, maar de kokos garnalen leken wel op de garnalen van de foto, het vlees was helaas een winter gerecht en hebben ze niet meer. We bestelde de spinazie salade, kokus garnalen en sizzling groenten met kip, koe en garnalen. Onder het genot van een biertje, en een cola voor Symen, hebben we genoten van het prachtige uitzicht over het strand en het feit dat we op de locatie zitten waar mijn ouders een paar maanden geleden nog zaten. Een heel erg vreemd idee. Het eten was ook echt heerlijk, ik snap wel waarom mijn ouders zo hebben genoten van het eten en de sfeer hier en gelukkig dropen de strandverkopers ook gauw af toen we No Gracias zeiden.

Vol van al het lekkere eten gingen we richting de schoenenboer waar Anne en ik slippers vandaan kregen. We liepen langs Ferry’s Pharmacy voor wat kaarten en bij een van de marktstalletjes kochten we een tas voor Holly, het meisje dat Symen heeft getrokken als Secret Santa. We hadden een limiet van 10 dollar, bij het eerste standje ging het niet lukken, de tweede ook niet en de derde kregen we de tas mee voor 160 peso’s, $12,- En hij wou er eigenlijk 350 peso’s voor hebben. Wij vonden dat we een aardige deal hadden gesloten!

Na het afdingen richting de slipper boer, de man van de foto was er zelf niet, maar wel een ander echtpaar. We hebben de foto’s afgegeven die ze echt prachtig vonden en we hebben twee paar slippers gekocht. Na dit avontuur gingen we opzoek naar een taxi, maar die vonden we niet snel. Na wat rondlopen vonden we een taxi die ons naar 5 Decembro bracht. Daar vonden we al heel erg snel de markt met de verschillende kramen waar papa en mama foto’s hadden gemaakt. We begonnen bij de tortilla bakker, de vrouw hier was helemaal ontroerd toen we de foto’s kwamen brengen. De jongen van de visboer was er niet, maar zijn oom wel en die zou de foto’s aan hem geven, bij de groente boer waren ze ook heel blij met de foto’s. Helaas bij de slager kwamen we voor een gesloten deur, het was even zoeken naar zijn stekje, er was wat geschilderd, maar de slager is er niet meer. Vakantie, ziekte, buiten bedrijf, etc. daar zijn we niet achter gekomen. De markt was erg leuk, we hadden er graag nog langer rondgelopen, maar we liepen een beetje op tijd dus we moesten helaas na de markt een taxi terug pakken naar het schip.

Eenmaal op het schip direct naar boven, omgekleed in onze zwemkleding en even lekker wezen zwemmen. Meestal klagen we over te koud water, maar nu was het water eigenlijk veel te warm. Na een minuutje of 10 waren we er eigenlijk wel klaar mee want we kookte zowat. Weer richting onze kamer ging Symen richting de brug, wel eerst omgekleed natuurlijk, en ik ging lekker naar boven om te genieten van het uitzicht en oh wat had ik een ongelofelijk geluk vandaag. Er waren een heleboel dolfijnen die allemaal kunstjes deden naast het schip en na alle dolfijnen kwamen er ook nog wat walvissen met hun flippers klapperen. De dag was al geweldig en nu kon het helemaal niet meer stuk!

S’avonds lekker rustig aan gedaan, was een lange dag voor Symen en we hebben thuis lekker rustig aan gedaan. Het was echt een super dag vandaag, enorm genoten!