Loading

Cruise Pauze | Dag 26, nog een 100 erbij.

Waar gaat jouw volgende reis heen?

Hier vind je mijn reiservaringen welke jouw de benodigde inspiratie kunnen bieden.

Cruise Pauze | Dag 26, nog een 100 erbij.

Ontwikkelingen, ik ben nooit echt een ‘early adaptor’ geweest wat betekend dat de meesten voor mij veel te snel gaan. Heb nooit behoefte gehad aan een gloednieuwe telefoon en bij ons komt er pas een nieuwe tv aan de muur wanneer de oude het heeft begeven. Maar niet te spreken over de kledingwinkels die elke week wel een nieuwe collectie binnen lijken te krijgen, ik kan de laatste trends niet meer bijbenen.

In vier maanden tijd is de wereld waarin we leven totaal veranderd en dat door één kraam op een exotische markt in Wuhan. Allereerst kan ik me geen voorstelling maken dat iemand een schubdier als een smakelijk hapje ziet, het plaatje dat zich in m’n hoofd heeft gevormd is een slecht gekookte artisjok waarvan de blaadjes zo hard zijn dat ze je gehemelte openhalen en het hart is zo taai dat er geen doorkomen aan is, deze dieren zijn toch niet gemaakt om op te eten? Al zal menig vegetariër en veganist zeggen dat dit ook voor koeien, varkens en vissen geldt.

En zo zijn we in een achtbaan beland waar de loopings per dag, soms per uur, van veranderen. Ben je net aan de richting gewend, gaan de karretjes uit het niets achteruit. Ik probeer maar mee te gaan in de bewegingen, al gaat dat me niet altijd makkelijk af. Word je de hele dag lekker gemaakt met huisgemaakte pasta en rode saus, presenteert de chef je tijdens het diner een droge boterham met een plakje kaas dat de hele dag al buiten de koelkast heeft doorgebracht. Een waarschuwing had wel fijn geweest chef! 

De chef in deze is de CDC, Centers for Disease Control and Prevention. Een team van mensen die vast door de bomen ook het bos niet meer weten te vinden, elke dag zijn er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van het virus en de crisis die daardoor ontstaan is. Hoe om te gaan met de huidige gezondheidscrisis was eerst aan de rederijen zelf, zo gingen wij eerst dertig dagen met pause welke later nog met nog eens dertig dagen werd verlengd. Zomaar uit het niets, als donderslag bij heldere hemel kondigde de CDC nog eens honderd dagen erbovenop aan. Onduidelijk is of deze honderd dagen vandaag ingaan of boven op de zestig dagen komen, in ieder geval gaan wij voorlopig niet varen. Gelukkig doet de CDC nu ook aan voorbereiding, mocht de Corona crisis na die honderd dagen nog niet onder controle zijn word de pause verlengd tot dit wel het geval is.

‘Pap en Mam, ik denk niet dat wij voorlopig thuiskomen …’ ‘Ach lieverd, dat wisten we toch al.’ Zo ging het gesprek met m’n ouders eerder vandaag. Naast het verlengen van de pause heeft de CDC ook de regels omtrent reizen, personeel repatriëren naar huis, nieuw personeel aan boord en quarantaine aangescherpt. Met man en macht is Holland America Line aan het zoeken naar mogelijkheden om haar personeel thuis te krijgen naar hun families. Echter lijkt dit lastiger dan gedacht. De Nieuw Amsterdam ligt al even voor de haven van Fort Lauderdale, dinsdag hadden diverse vliegtuigen gecharterd om personeelsleden naar huis te vliegen … komt het schip de haven niet in. Eerst moet er hard bewijs zijn dat er de afgelopen viertien dagen niemand koorts heeft gehad, voor degene die ooit op een schip heeft gewerkt weet dat er altijd wel iemand ziek is of zich niet lekker voelt. Denk je het als bedrijf goed voor elkaar te hebben, valt alles als een kaartenhuis in elkaar. En uit het niets veranderde er voor ons per direct dat de quarantaine verlengt is tot viertien dagen.

Je kan je bijna niet voorstellen hoe vaak er per dag hier op de deur word geklopt, ontspannen zit er bijna niet in want even naar de deur lopen zit er niet in. Mondmasker op voordat je de deur opent, degene aan de deur te woord staan en de tree aangeven of temperatuur op laten nemen, daarna de deur schoonmaken, handen wassen en mondmasker af. Dit is een routine die we zeker tien keer per dag herhalen. Gisteravond lagen we nog even te zappen, wat overigens hier heel snel gaat met de selectie zenders die we hebben, en schrokken we ons rot toen er zo hard op de deur werd geklopt dat je zowat een deuk in de deur zou verwachten. Persoonlijke post voor meneer Ynte Yme van der Veen. Symen nam het maar aan, verlichte de kamer en begon de brief aandachtig te lezen.

Wat blijkt is dat het bedrijf het waarschijnlijk niet langdurig vol kan houden om alle 17000 personeelsleden te kunnen blijven betalen, terwijl er geen inkomsten zijn en het merendeel van het personeel ook geen werkzaamheden hoeft uit te voeren nu er geen passagiers aan boord zijn. Voor bepaalde functies die noodzakelijk zijn voor het operationeel houden van het schip zijn er uitzonderingen gemaakt, gelukkig valt Symen z’n functie hierbinnen, zowel hij, het brug team en het hele safety lifesaving team krijgen positief nieuws dat zij niet op hun salaris gekort zullen worden, zolang ze maar flexibel zijn in wanneer ze naar huis kunnen. Aan de ene kant betekent dit goed nieuws dat wij niet persoonlijk financieel geraakt worden door deze crisis, maar er zijn ook voldoende personeelsleden aan boord voor wie dit niet geldt. Met een dubbel gevoel in onze buik vallen we erg langzaam in slaap.

  • Even ter notitie, dit is mijn persoonlijke ervaring en mening. Dit is niet de mening van Holland America Line. Wil je meer weten over hoe zij omgaan met de situatie? Neem dan even een kijkje op hun Facebook-pagina of website.
LEAVE A COMMENT

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.