Londen, de stad waarin veel te veel te zien is

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Na twee en halve week zit het feest er weer op, de vakantie is voorbij en het echte leven gaat na het weekend weer beginnen. Iemand wijs zei tegen mij; ‘Vergeet niet uit te rusten van je vermoeienissen van de reis en zo’ en daar is het weekend perfect voor.

Donderdag ben ik thuis gekomen van London, een geweldige stad. Ik heb lang niet alles gezien wat ik wou zien, maar ik heb alles gezien wat mogelijk was in het aantal dagen dat ik in Londen was. Maandagochtend heb ik de MS Prinsendam achter gelaten in de haven van Tilbury, in de haven zou een shuttlebus staan die tussen het station van Tilbury en de cruiseterminal zou rijden maar helaas reed deze totaal niet volgens schema. Een zestal gasten uit Nieuw-Zeeland besloten niet te willen wachten en regelde een taxi busje voor acht personen waar nog genoeg ruimte in vrij was voor mij en m’n bagage. Voor ik het wist werd ik eruit gezet op Picadilly Circus en kon ik wachten op Nathalie.

Nathalie had ik snel gevonden en samen konden we naar het door ons geboekte gastenhuis. Onze kamer was ruim, schoon en dicht in het midden van alles. Nadat we onze koffers hadden afgezet zijn we richting Nothing Hill Carnival gegaan met ‘de tube’. De metro van London is gedeelte rolstoeltoegankelijk, op de kaart is duidelijk te zien welke stations en lijnen rolstoeltoegankelijk zijn. Aangekomen in Nothing Hill hebben we genoten van een middag vol muziek, Nothing Hill Carnival is te vergelijken met het Zomer Carnaval in Rotterdam. Het was een heerlijke middag en achteraf zijn we lekker gaan eten in de buurt van ons hotel, om negen uur ging voor ons het licht al uit aangezien de wekker vroeg ging op maandagochtend.

Dinsdag hebben we veel bezienswaardigheden in London bezocht. De Big Ben, London Eye, Westminster Abbey, Downing Street wat overigens helemaal tussen de hekken staat en niet te bezichtigen was zoals ik had verwacht, St. James’s Park waar ze pelikanen schijnen te hebben, Buckingham Palace met de wisseling van de wacht en alle andere prachtige gebouwen die we onderweg zijn tegengekomen. Onderweg nog even een postkantoor gezocht voor de kaartjes die ik naar huis heb geschreven. Na de bezienswaardigheden was het tijd om te winkelen. Eerst zijn we naar het wereld beroemde warenhuis Harrods gegaan, waar een gehele afdeling alweer helemaal in de Kerst sfeer is ingericht. Na rond slenteren in dit mega grote warenhuis waar de meeste artikelen toch te duur zijn voor mijn portemonnee gingen we richting Camden Lock Market. Een hippie achtige markt met veel mogelijkheden om te winkelen, eten, drinken en genieten. We hebben flink wat goede deals gesloten, op de markt is onderhandelen toegestaan en zelfs in de winkels rondom de winkel konden er deals gesloten worden. De markt bestaat uit verschillende levels, deze zijn verbonden door trappen maar ook zonder gebruik te maken van deze trappen is bijna alles van de markt de bezoeken, maar moet er soms omgelopen worden om zo een niveau te dalen.

Na gebruik te hebben gemaakt van de tube kozen we ervoor om vanaf de markt met de bus terug te gaan naar ons logeer adres. Nadat we uit waren gestapt zijn we een echte Britse pub binnengestapt en hebben we een heerlijke maaltijd gegeten voor een betaalbare prijs. S ‘avonds hebben we één van de bioscopen in de buurt bezocht en hebben we One Day gezien, een echte tranen trekken. Naar de bioscoop was het weer tijd voor een goede nachtrust.

Woensdagochtend werd ik wakker van enorme herrie. Later bleek er wat te zijn gebeurd, de hele straat was afgezet met politie lint en op elke hoek van de straat stond politie. Wat er is gebeurt is tot op de dag van vandaag mij nog een raadsel. Het kon ons er niet van weerhouden om toch lekker op pad te gaan vandaag, we moesten wel een blokje om maar de zon scheen en we zijn nog maar één volle dag in London. Voor woensdag stond er meer gewinkel gepland, via Regent Street zijn we naar Oxford Street gelopen. Winkel in en winkel uit, vooral de merken die we niet in Nederland hebben waren populair. Ook hebben we de kleine straatjes aangedaan, ik wou even naar Upperplay Ground, mijn favoriete T-shirt winkel in San Francisco heeft ook een vestiging in London.

Na heel wat winkels in en uit te hebben gelopen zijn we richting Covent Garden, in tegenstelling tot Camden Lock Market is dit een luxere markt een luxere markthal. In de Covent Garden omgeving liggen verschillende theaters, voor we naar Londen vertrokken hadden we kaartjes gekocht voor de Lion King. Vooraf aan de show wat gedronken in een pub waar voor Nathalie een huisgemaakte ijsthee vers werd klaargemaakt, zo mooi om te zien hoeveel er in een glas verse ijsthee wordt gestopt en het was nog overheerlijk ook. Daarna zijn we bij de buren wat gaan eten, met een lege maag konden we natuurlijk niet naar het theater.

Bij het theater stond een hele rij voor de ticket-box, veel mensen kopen hier last-minute hun kaartjes. Dit scheelt meestal wel geld, maar wij wouden zeker weten dat er kaarten voor ons waren. We hadden moeten weten dat ik met m’n rolstoel moest gaan, want ik veel theaters geld dat de begeleider van een rolstoelgebruiker gratis is. Jammer, dat voordeel hebben we dus gemist in London. De show was fantastisch, vooral de kostuums zijn echt te gek. Voor iedereen die deze show nog niet heeft gezien, in Londen heb je de kans om hem nog niet zien. Na de show zijn we via verschillende straten met gezellige mensen naar huis gelopen, dit is onze laatste avond in Londen maar we hebben hem niet doorgebracht in de pub. Dat is het nadeel van de hele dag in touw zijn, dan wil je s ‘avonds niet te laat naar bed.

Donderdagochtend was het tijd om de koffer in te pakken en nog even wat rond te lopen in de buurt van onze verblijfplaats. We hebben een lekker ontbijtje gegeten bij Costa, dit is de goedkope tegenhanger van Starbucks, en zijn daarna terug gelopen via Chinatown. Tegen elf uur hebben we de koffers opgehaald en zijn we naar een lekker terrasje gegaan in de beurt van station Victoria. Het weer was donderdag super en daar moesten we nog even van genieten. Vanaf station Victoria zijn we naar het vliegveld van Stansted gegaan waar onze vlucht met RyanAir vertrok. Nog nooit had ik met RyanAir gevlogen, maar het beviel eigenlijk wel. Geen problemen gehad, de service in het vliegtuig zelf was dan wel ver te zoeken maar voor een vlucht van minder dan een uur is dat geen enkel probleem. Het vliegtuig zette ons af op vliegveld Eindhoven en vanaf daar moesten we onze weg naar huis vinden.

Donderdag was een korte dag in Londen met vooral gesleep met de koffers. Eenmaal thuis was het gauw de koffer in de hoek, vieze was eruit en genieten van de bank. Op de bank kon ik even reflecteren op de geweldige twee en halve week die ik heb gehad tijdens de cruise en in London. Ik ben van mening dat zowel cruisen als een bezoek aan Londen toegankelijk is voor iedereen, het is alleen wel belangrijk om vooraf een accommodatie te zoeken doe bij je past.

Voor mij is nu de tijd aangebroken om de laatste items van de vakantie op te ruimen, m’n dagboek met leuke herinneringen aan te vullen en af te sluiten. Na het doen van deze dingen is het tijd om te gaan sparen voor mijn volgende reis. Het plan is om naar Zuid-Amerika te gaan, mocht de reis helemaal gepland zijn dan zal ik daarover hier meer vertellen.