Guayaquil – Ecuador

De tweede dag in Ecuador, een dag met een missie! Guayaquil heeft zijn naam te danken aan een tragische gebeurtenis, leider Guayas vermoorde zijn vrouw Quil voordat hij zichzelf verdronk. De reden van deze tragedie is dat hij hiervoor koos in plaats van zich over te geven aan de Spaanse verovering. Vandaag de dag is Guayaquil de grootste stad van Ecuador. De ochtend heb ik gevuld met het invullen van mijn dagboek, heb een mooi dagboek gekregen van Holland America dat speciaal voor deze trip is uitgegeven en probeer om deze elke dag bij te houden met een ansicht, verhaaltje en misschien wat plaatjes als ik die toevallig heb gevonden.

Om 11 uur kon onze missie beginnen, het kopen van een Panamahat voor Symen en misschien ook wel eentje voor mij. Symen was klaar met werken voor de ochtend en na een snelle verandering van outfit konden we de shuttlebus van half 12 pakken. In de bus bleek het een rit van een klein half uurtje te zijn naar het centrum van de stad. Tijdens de rit zagen we, net als in Manta, veel mensen aan de kant van de weg staan die items verkochten zoals water en snoepgoed.

De bus zette ons af bij het Seminario Park. De vaste inwoners van dit park zijn geen daklozen of zwervers, de vast bewoners van dit park eten het liefste sla en hebben een prehistorisch uiterlijk, het zijn leguanen. Wel een stuk of 40 van deze beesten genoten van hun lunch, ze worden dagelijks gevoerd door mensen die zich daartoe geroepen voelen.

Het doel van vandaag was een Panamahat en ik kan je vertellen dat Symen en ik anderhalf uur door de stad gelopen zonder dat we maar een hoed hadden gezien en ook een ansichtkaart was nog niet op ons pad gekomen. Uiteindelijk kwamen we terecht in een marktcomplex dat vergelijkbaar is met de Zwarte Markt in Beverwijk, maar ook daar vingen we bot. Voor witte sportsokken, nep gouden horloges, bh’s, niet zo echte iPhones, t-shirts en ga zo maar door konden we daar wel terecht! Het besluit viel na een tijdje om terug te gaan naar de bus en onze zoektocht op te geven.

Bij de bus raakte we aan de praat met een medepassagier en die zei dat hij misschien wel wist waar we ansichtkaarten konden krijgen. Na een minuut of twee lag er bij het dichtstbijzijnde tijdschriften stalletje een stapel traditioneel zongebleekte ansichtkaarten voor ons klaar. We hadden keuze uit een stadsgezicht uit 1970 of een overzicht van belangrijke gebouwen voor 1965. Ach ja, een kaart blijft een kaart!

De hoed, ja dat verhaal kreeg nog een staartje. Eenmaal in de bus kwamen we een stel tegen dat twee tassen vol had met Panamahats, wat bleek deze hadden gekocht in het winkelcentrum dat wij expres hadden overgeslagen omdat we niet verwachten het daar te vinden tussen MacDonalds en H&M. Voor we het wisten stonden we buiten de bus en waren we onderweg naar het winkelcentrum. Binnen een kwartier waren we weer terug bij de bus, maar wel een Panamahat voor Symen later!

Net op tijd voor zijn wacht was Symen weer terug op de Prinsendam en kon ik me voorbereiden op een beetje ‘ik’-tijd. Gisteren had ik voor vanmiddag een massage geboekt. Op spa-bezoeken tijdens havenuren krijg je een mooie korting en ik blijf natuurlijk wel een echte Nederlander! Het was een hele ontspannende middag met aansluitend een saunabezoekje.

Vanavond hadden we een feestje, Panamahat party. Annette, de social host op deze reis, had wel een hoedje voor mij te leen. Het was een prachtig gezicht om 90% van de passagiers met een hoed op te zien, veel mensen hadden hun best gedaan om er echt spectaculair uit te zien. Het was een super gezellige avond en we hebben we met veel passagiers geconfereerd. Symen ging halverwege de avond naar bed en op het moment dat hij z’n bed weer uit ging ging ik erin! Het was gewoon heel erg gezellig! Morgen geen haven, wel werken, maar mijn moeder zegt altijd ‘bij nacht een man, bij dag een man’ en met deze woorden ga ik lekker naar bed.

Nog twee leuke Ecuador weetjes. Het kleine Ecuador is thuis voor vier UNESCO sites; de Galapagos eilanden, Sangay National Park, Quito en Cuenca. Ecuador heeft 61 vulkanen, waarvan sommige de meest actieve van de wereld zijn.