Lima – Peru

Met het schip liggen wij in de haven van Callao, dit is de havenstad van Lima. Callao is opgericht in 1537 en werd de belangrijkste haven voor de Spaanse commercie in de Pacific. Vandaag heb ik wat highlights van Lima mogen bezoeken met een toer. Het is echt fantastisch dat ik de kans krijg om met schiptours mee te gaan, te controleren of er aan de belofte word voldaan en er zelf ook een prachtige ervaring uit te halen!

De dag begon bij Plaza de Armas, een locatie waar we gisteren echt niet konden komen vanwege de Dakar. Nu stond het plein nog vol met de stellingen en podiums van gisteren maar we konden we een voorstelling maken van hoe het plein er uitziet zonder deze attributen. Op Plaza de Armas heb je mooi uitzicht op het regeringspaleis, het stadhuis en het Bisschopspaleis. Ook de kathedraal van Lima staat tussen deze gebouwen, we hebben een bezoek gebracht aan dit gebouw en ik heb me weer verbaast over de schoonheid. Heb inmiddels de kans gekregen om diverse kathedralen en kerken te bekijken en overal zijn ze toch anders. In deze kathedraal stonden alle kunstwerken in nissen en hadden ze allemaal hun eigen plek gekregen. In speciale gangen waren ruimte ingericht voor schilderijen maar helaas was er geen tijd om deze kunstwerken te bekijken en moesten we na een korte stop bij het toilet weer verder.

Vanaf Plaza de Armas liepen we met de gehele groep naar de kerk en klooster van San Francisco. Op straat kwamen we veel politie en militairen tegen, er was een demonstratie aangekondigd en deze groepen mogen onder geen voorwaarden op het centrale plein komen. Straten worden afgezet, zoals gisteren, en overal staat er bewaking om deze groeperingen tegen te houden.

Het klooster van San Francisco is echt een prachtig gebouw, helaas mochten we geen foto’s maken. Er is een prachtige binnentuin en de gang die om deze tuin lopen zijn zo koel dat je geen idee heb dat het in de tuin zo 30 graden is. Overal hing er kunst, ook uit de Italiaanse tijd. Van sommige kunstwerken is onbekend waar deze vandaan komen. Onze gids Sonia gaf ons een rondleiding door het klooster en de kerk. Ook brachten we een bezoek aan de bibliotheek, dat me erg aan Zweinstein deed denken, en hebben we de begrafenis tombes onder het klooster bezocht. Overal stonden kisten met botten erin, een beetje akelig gezicht maar zo deden ze dat vroeger. De mensen werden begraven onder de kloosters en kerken, de gang van San Francisco zijn daarom ook verbonden met de kathedraal. Er is een tunnelstelsel aanwezig onder heel de stad en er word gedacht dat de tunnels helemaal lopen of liepen tot en met de oceaan.

Bij San Francisco stond de bus klaar om met ons richting Miraflores te gaan. Via diverse belangrijke gebouwen in de stad zijn we naar deze nieuwe wijk gereden. Een kort bezoek, vijf minuten!!!, stond er gepland bij het park van de liefde. In dit park zijn prachtige mozaïekkunstwerken te zien, helaas heb ik die niet op de foto. Symen heeft gisteren een nieuwe geheugenkaart in de camera gedaan aangezien de andere bijna vol was. De teller van deze kaart stond om 23 en Symen dacht, mooi 23 foto’s op een kaart van 8GB, Martine kan morgen lekker foto’s schieten! Helaas, de teller telt terug op deze camera en er was dus nog maar ruimte voor 23 foto’s. Niets aan de doen, dit zou ons in ieder geval nooit meer gebeuren! Vanaf nu zullen we goed de nieuwe kaart checken.

De tour duurde vier uur en eigenlijk was dat veel te kort. Ik had een leuke groep mensen mee, maar veel daarvan hadden wat moeite met lopen en konden het tempo van Sonia niet aan. Had zeker overal wel wat langer willen doorbrengen. Aangekomen bij het schip was het tijd voor lunch en kon ik nog eens even rustig bedenken wat ik allemaal had gezien. Vind Lima een schone stad met aardige bevolking. Heb me gisteren één keer onveilig gevoeld, dat was toen er een jongen in een straat stond met een heel groot mes, dat was de enige keer. Gelukkig deed deze jongeman niets met het mes en speelde er een groep van minimaal 15 kinderen om hem heen. Lima kent ook veel historie, vooral het oude gedeelde, en ik had daar graag wat meer over willen weten tijdens de tour. Denk dat wanneer ik thuis ben ik ook het ANWB boek over Peru ga kopen zodat ik wat meer achtergrond informatie kan lezen over de plekken die ik heb bezocht. Mijn zoektocht vooraf heeft vooral algemene informatie opgeleverd.

In de middag waren een aantal personeelsleden naar een groot parkeerterrein naast de Prinsendam geweest. Hier stonden alle voertuigen van de Dakar geparkeerd. Er was een speciale ingang voor personeel van de Prinsendam zodat zij de voertuigen van dichtbij konden bekijken. Helaas was het hek al dicht toen Symen en ik een kijkje wilden nemen. Gelukkig hadden we ook een prachtig uitzicht over het terrein van het Lido-deck en konden we de foto’s over nemen van Symen zijn collega’s.

Gisteren was er personeels-BBQ, vandaag was er BBQ voor de gasten. Een ontzettende leuke avond was het, Symen en ik schoven aan bij een leuke groep met Nederlanders waar we een ontzettende gezellig avond mee hadden. De avond werd zelfs begeleid door een typische band uit Peru, nee niet zoals wij de muzikanten zien op braderieën en markten, dit was een hippe band maar wel met typische Peruaanse instrumenten. Was weer een geslaagde avond. Veel te laat gingen we eigenlijk naar bed, het is vakantie!