Rio de Janeiro, Corcovado en Copacabana

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Symen is niet vaak vrij en op dagen dat hij dat wel is moeten we het er van nemen. Wanneer de Prinsendam twee dagen in één haven ligt is het makkelijker om het rooster zo aan te passen dat iedereen de wal op kan. Om half 9 moest Symen nog een training geven en na het ontbijt konden we samen op pad als echte toeristen. De grote camera en rugzak hadden we wel thuis gelaten op advies van vele.

In de terminal stonden diverse touroperators hun producten te verkopen. We raakten aan de praat met ‘Rio Ciudad’ en zij boden voor € 35,- p.p. een tour aan van zes uur die je naar de Corcovado, Copacobana en het suikerbrood brengt. Die tour viel voor ons af omdat we de laatste al een bezoek hadden gebracht. Voor € 27,- p.p kwamen ze ons na drie uur ophalen bij de Copacobana. Na een korte rekensom van de taxikosten van gisteren bleek dit een hele goede deal te zijn en stapte we in een busje. Samen met vijf andere stopte we bij de vaste stoppen en kwamen we onderweg langs andere bezienswaardigheden en vertelde onze gids van alles over wat we onderweg zagen. Zo zijn we langs de straat gereden waar de carnaval parade plaats zal vinden en het belangrijkste voetbalstadion van Rio. Ook reden we langs de Favella’s van Rio, tegenwoordig heden deze wijken ‘communities’ en probeert de politie om de drugdealers uit deze gebieden te verdrijven en het veiliger te maken voor de rest van de bewoners.

De rit naar de Corcovado was een hele lange. Je kan met de trein naar boven, wij gingen met het busje van ‘Rio Ciudad’ tot de kaart verkoop en vanaf daar bracht een busje van de Corcovado ons naar boven. Corcovado betekend ‘bochel’ en is de 704 meter hoge berg waar het Christusbeeld bovenop staat. De Franse priester Pierre Marie Bos schijnt tijdens een verblijf in Rio halverwege de 19e eeuw het idee voor een Christusbeeld op de berg te hebben geopperd. In 1922 werd de eerste steen gelegd, waarna een bedrag van 6 miljoen reais werd ingezameld en er werd vijf jaar aan het beeld gebouwd. Op 12 oktober 1931 werd het huidige beeld ingewijd. Het Christusbeeld is 38 meter hoof en zijn arm wijdde is 29 meter. Sinds 2007 behoord het beeld tot één van de nieuwe zeven wereldwonderen. Leuk weetje, achter de rug van het Christusbeeld ligt het grootste stedelijke oerwoud ter wereld het Parque Nacional da Tijuca. Vanaf het Christusbeeld heb je een prachtig uitzicht over Rio, schitterend. Het viel ons ook mee hoe druk het was, we waren gewaarschuwd voor het haringen in een ton gevoel.

Laatste stop voor ons was het strand van Copacabana, daar werden we afgezet voor drie uurtjes. Misschien is dit wel het meest beroemde strand ter wereld. Lange tijd bleef Copacabana vrijwel onontdekt, daar kwam verandering in toen in 1923 het invloedrijke Copacabana Palace Hotel zijn deuren opende. In de jaren vijftig en zestig was Copacabana de sjiekte wijk van Rio, in de jaren zeventig kwam de invasie van de middelklasse en in 1992 bereikte de wijk, tijdens het vieren van zijn honderdste verjaardag, een diepte punt. Overvallen, inbraken en drugsoorlogen bepaalde het straatbeeld van Copacabana. Vanaf 1992 heeft Copacabana een grote verandering doorgemaakt, inmiddels is het strand helder verlicht, de promenade word bewaakt door camera’s en strandtenten ontworpen door Oscar Niemeyer staan er uitnodigend bij. Dat is ook zoals wij de Copacabana hebben ervaren. Het Christusbeeld is van ver achter het strand te zien en lijkt wel te waken over iedereen in te kleine zwemkleding. Mocht je je zwemkleding vergeten zijn komen strandverkopers met grote ladingen zwemkleding langs waaruit je kan kiezen. Kies wel voor één of twee maten te klein want anders val je echt buiten de boot!

Vandaag was echt een heerlijke dag, één omdat hij met Symen was en twee omdat we de mogelijkheid hadden om de hoogte punten van Rio te bekijken. Het is echt een mooie stad maar je moet wel zorgen dat je er niet te veel opvalt. Toen we terug waren bij het schip konden we genieten van een prachtige sail away, echt schitterend! Vanaf de baai hadden we een prachtig uitzicht op het Christusbeeld, de suikerberg en de diverse stranden die we vanaf de baai van Guanabara zagen. Wist niet wat ik van Brazilie moest verwachten, gelukkig vielen gisteren en vandaag alles behalve tegen!

Inmiddels weet ik ook dat ik voor één van mijn wensen terug moet naar Brazilië. Hier blijken ze een overvloed te hebben aan diverse soorten VW-busjes, ze rijden echt overal. Al jaren heb ik een fascinatie voor deze vintage busjes en staat op mijn ‘bucket list’ dat ik er graag één voor mijn vijftigste wil bezitten. Hier rijden er genoeg en op het eerste gezicht zien ze er goed uit. Tegen de tijd dat we weer deze kant op gaan moet ik me eerst maar eens verdiepen in alle voor- en nadelen van het invoeren van een auto vanuit Brazilië. En misschien ook wel in autotechniek, want dat de lak niet is aangetast betekend niet dat de auto in goede staat is!