Noordzee

De eerste dag aan boord is altijd een dag waarop de wekker vroeg gaat. Half acht ging hij af. Het is vakantie, wie staat er dan zo vroeg op … meevaren heeft ook zijn verplichtingen en één daarvan is op de eerste dag een training volgen over veiligheid voor jezelf, je collega’s, de passagiers en de natuur. De passagiers kregen gisteren uitleg wat te doen in noodsituaties en het is erg belangrijk dat iedereen weet wat er van hem of haar gevraagd werd.

Alles bij elkaar duurde de training een uurtje en kwam ik weer terug in de hut toen Symen zich aan het klaarmaken was voor zijn dag. Vandaag hebben we de hele dag op de Noordzee gevaren. Het bleek nogal te stormen, maar ik heb dat niet meer door. Voelde me wel een beetje loof, dat krijg ik van het geschommel, maar menig gast lag (honds)beroerd in de hut te hopen dat we snel de luwte van de fjorden zouden gaan opzoeken.

De ochtend was lekker druk. Tijdens de Zuid-Amerika reis heb ik met regelmaat geholpen bij de excursie-balie en vanmorgen werd er gevraagd of ik aan wou geven welke ochtenden ik wou helpen bij het doen van vertalingen tijdens het op pad sturen van de passagiers. Deze cruise zijn er +/- 300 Nederlanders aan boord en veel van hen beheersen de Engelse taal minimaal. Helemaal geen probleem want dan zorgen we gewoon voor vertalingen. Het is denk voor niemand een verrassing als ik vertel dat ik heel de ochtend bij de dames ben blijven plakken en diverse Nederlanders heb geholpen bij het boeken van hun tours voor deze reis. Het was een erg gezellige ochtend, lekker bezig zijn en mensen helpen. Daar hou ik van.

Helaas was ik door alle drukte de tijd vergeten en had ik Symen best een tijdje laten wachten in het Lido om met mij te lunchen. Gelukkig kent hij mij ook al even en was hij zo slim om alvast te beginnen met eten terwijl hij op me wachtte, maar dat kon hij doen tot hij een ons woog. Uiteindelijk is hij even voor twaalf richting de brug gegaan en ben ik alleen gaan lunchen nadat ik klaar was met alle vertalingen.

Deze cruise is er geen Sit & Knit op de zeedagen, wel jammer maar gelukkig heb ik m’n haakspullen wel meegenomen dus kan ik zelfstandig aan de slag. Lekker in de hut gezeten met een muziekje op. Van Symen had ik vernomen, lang leven de interne telefoonlijnen hier, dat ik om drie uur een date had met Yvonne. Yvonne heb ik vorige jaar leren kennen tijdens de Baltische Zee reis waar we menig kopje thee samen hebben gedronken en diverse plekken samen onveilig hebben gemaakt. Samen hebben we heerlijke Indonesische theeën gedronken tijdens de speciale Indonesische theeceremonie, de thee werd vergezeld door Pisang Coreng en diverse andere heerlijkheden. Samen hebben we plannen gemaakt om deze twee weken Noorwegen te ontdekken, gezellig.

Deze woensdag was vooral een dag van lekker ontspannen en genieten van het vakantiegevoel. Lekker samen met Symen genoten van het avondeten met prachtig uitzicht over de Noordzee en later hebben we lekker wat gedronken in de bar, in m’n nieuwe jurk aangezien het formele avond was. Het is zo fijn om weer samen te zijn en de kans te krijgen om Noorwegen te ontdekken. Toch mis ik de passagiers van de Zuid-Amerika reis, ben al langs diverse hutten gelopen waarvan ik stiekem hoopte dat de ‘oude’ passagiers er nog in zouden zitten. Wel een aantal bekende gezichten al ontdekt, van zowel personeel als passagiers die ook in Zuid-Amerika meevoeren. Sommige collega’s van Symen zijn hier nog steeds, andere zijn hier alweer. Voor de passagiers zal wel het laatste gelden, anders zijn ze hier al wel heel lang! Toch zijn er een aantal mensen die ik mis, gelukkig heb ik de kans gehad om hen tijdens een eerdere reis te ontmoeten en hen beter te leren kennen. Zal nog wel een paar keer aan ze denken aan deze reis, maar ik weet ook dat ik deze keer weer mensen zal ontmoeten die het verschil zullen maken … gelukkig maar!

Wat ook het verschil maakte vandaag is dat er ik erachter ben gekomen dat Symen al jaren iets voor me verborgen heeft gehouden. Bij een bezoek aan de brug kwam ik erachter dat Symen al jaren een eigen olieveld heeft in de Noordzee genaamd Yme, Symen zijn volledige naam is Ynte Yme. Nu kwamen ook de verhalen naar boven van de derde bankrekening in Zwitserland en de investering die hij heeft gedaan in Noorse Kronen, die ik deze reis weer uitgeef!