Bergen

Bij het woord vertraging denk ik behalve aan ‘niet op tijd’ direct aan de NS. Natuurlijk heeft niet alleen de NS met vertraging te maken maar dit bedrijf lijkt wel onlosmakelijk verbonden met het woord vertraging. Ook de lokale bus heeft wel eens vertraging en dan niet te spreken over vliegtuigen. Hoe vaak zie je wel niet op de site van Schiphol staan ‘vertraagd’, maar met regelmaat zie ik ook ‘vervroegd’ achter de aankomsttijden en die zie ik nou nooit bij de NS.

Ook cruiseschepen hebben wel eens vertraging, dat hebben we vandaag mogen ondervinden. Vannacht en gisteravond, natuurlijk precies tijdens Symen zijn wacht, hebben we fikse vertraging opgelopen. Ruim een uur hebben we rond gedoppert op de Atlantische Oceaan en drie uur op half vermogen gevaren. Gisteren zaten we al op drie uur vertraging, die vandaag is opgelopen tot 6,5 uur. Aankomst 16.30 uur in plaats van 10.00 uur, daar gaat je dagje gezellig door Bergen slenteren. Vertrek stond nog steeds voor 23.00 uur dus voor wie dat wou kon er nog een gezellige avond in Bergen van maken.

Voor mij was het een prachtige dag, vanmorgen heb ik weer Orka’s gezien. Symen belde op dat ik direct uit m’n raam moest kijken en daar zwommen ze. Wat een feest weer! Symen zijn collega’s moesten er wel lachen dat hij me, ook midden in de nacht, belt wanneer er walvissen, Orka’s en ander waterleven aan stuurboord van het schip voorbij komt. Zo lief van Symen dat hij dan direct aan mij denkt.

De middag heb ik de hut wat opgeruimd en ben ik lekker koffie gaan drinken in het koffiecafé, lekker uit de hut en onder de mensen. Symen weet me inmiddels te vinden en na zijn wacht kwam hij regelrecht mijn kant, met het bericht dat de dames van de excursiebalie een Nederlands sprekend iemand zoeken voor een tour voor morgen. Het is een bus tour, maar met de weervoorspelling in m’n achterhoofd heb ik ja gezegd en ga ik morgen met een 30 tal Nederlanders de omgeving van Stavanger ontdekken.

Het voordeel van aankomen na vier uur is dat Symen en ik direct samen de wal op kunnen. Met onze rugzak op gingen we Bergen in waar we werden verwelkomd door gezellige muziek. Vandaag is het een feestdag in Bergen, het is vandaag officieel de langste dag, en dat moet gevierd worden. We hebben even gekeken waar het was en zijn daarna doorgelopen richting het centrum. Een prachtige Noorse trui hebben we voor Symen gekocht en daarna zijn we op jacht gegaan naar een trui voor mij, helaas zijn we niet geslaagd. Tijdens onze zoektocht zijn we wel in Bryggen, De Kade, terecht gekomen. Bryggen is een reeks Hanze-handelshuizen aan de oostzijde van de fjord die Bergen binnengaat. Een prachtig gezicht hoe de houtenhuisje daar nog steeds prachtig uitziend erbij staan. In de Hanze-huizen zitten nu o.a. souvenirwinkels, galerijen, musea, koffiehuizen en restaurants.

Bergen is een leuk uitziende stad waar het echt leeft, dit heeft misschien ook wel te maken met dat we er op zaterdag waren maar de afgelopen dagen heb ik me wel afgevraagd waar alle Noren waren. Tijdens het verkennen van Bergen zijn we terecht gekomen in een eethuis waar we heerlijk en gemakkelijk, wel voor luxe prijzen, hebben gegeten. Noorwegen is een aanzienlijk duur land, cruisen is daarom naar mijn idee een mooie manier om Noorwegen te zien. Op deze manier kan je de prijs drukken van hotel-, maaltijd- en drankkosten. Ik vind de prijs van de drankjes aan boord redelijk aan de dure kant, maar de prijzen aan boord zijn de helft van wat alcoholische dranken kosten in Noorwegen … voor wie van een borreltje houd is dit een voordeel.

Tegen negen uur afscheid genomen van Bergen, het schip bleef nog even liggen maar Symen en ik hebben onze weg naar huis gemaakt. Om 12 uur zou zijn wekker weer gaan en met de tramalant van de afgelopen dagen en het vertrek vanuit Bergen wou Symen wel uitgerust op zijn werk aankomen. Helemaal begrijpelijk. We zouden graag nog een keertje in Bergen terugkomen, misschien kunnen we het combineren met een bezoekje aan Oslo, waar Symen nog wel een keertje naartoe zou willen. Het einde van deze prachtige reis begint te naderen en het is heerlijk om nu al nieuwe plannen te maken!