Yogyakarta

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Na een heerlijke nachtrust stond er voor vandaag een stadstour door Yogyakarta op het programma. Het ontbijt vanochtend in het hotel was zeer goed, een buffet met zowel westerse als lokale gerechten en snacks. Ze hadden echt de heerlijkste maiskoekjes.

Als eerste zijn we naar het Kraton gegaan, dit is het paleis van de Sultan. Het zijn van Sultan is momenteel meer een status symbool, hij heeft geen bestuurlijke macht meer behalve dat hij gouverneur is van Yogyakarta. Voor het Kraton hoefden we vandaag niet aftedingen op een gids om ons rond te leiden, deze zat al bij de prijs in. Op het moment dat wij de kaartjes kochten sprak de man achter de kassa in een microfoon, een oorverdovend geluid klonk er over het plein en hupsakee daar was een gids die een taal sprak die wij ook spreken.

Het Kraton was echt prachtig en perfect onderhouden. Een klein detail, het bladgoud is wel vervangen door gouden verf, hier heeft de recessie waarschijnlijk ook al zijn intrede gedaan. Momenteel woont de 10e Sultan nog in het Kraton samen met zijn vrouw en 5 dochters. Omdat de titel van Sultan alleen overgedragen kan worden op de mannelijke tak is de broer van de huidige Sultan de opvolger, hij heeft ook al een zoon, dus de 11e generatie is veiliggesteld.

Na het Kraton gingen we op naar de vogeltjes markt, laat mijn zusje Anne hier maar niet komen want dan wordt er gelijk een actie comité opgericht! Als je ziet hoe men hier met vogels, cavia’s, kippen, salamanders, kuikens en dergelijke omgaat dan kijk je liever even de andere kant op. Een hype hier momenteel zijn de gekleurde kuikentjes, wanneer de kuikentjes nog in het ei zitten wordt er een kleurstof ingespoten waarna bij uitkomst van de eieren de diertjes een knalkleur hebben. De kinderen hier vinden deze vel gekleurde creaties echt helemaal top. Ze zoeken ze uit, doen ze in een papieren zakje, knopen deze eventjes goed dicht, want ja dan neemt het toch minder ruimte in onderin de boodschappentas? Cavia’s worden voor de verkoop even getest op hun fysieke gesteldheid, van ongeveer 1 meter hoog maakt de cavia contact met de grond en als ie dan nog vrolijk verder loopt is ie goed gekeurd. Op een gegeven moment hadden wij er genoeg van en zijn we weer in de auto gestapt.

Onze volgende stop was de zilvermarkt, op zoek naar een nieuwe bedel voor m’n armband. Gister waren we ook al even kort gestopt bij een zilversmid, maar zonder resultaat. Voor vandaag maar even de bedelarmband meegenomen want we kwamen er gister achter dat zonder het voorbeeld het winkelpersoneel niet helemaal begreep waarnaar we opzoek waren. Na lang zoeken kwam de zeer behulpzame verkoopster met een zilveren Wajangpop aanlopen, deze was gemaakt voor aan een ketting. Aangezien de werkplaats achter de winkel zat werd het oogje van de hanger vakkundig verwijdert en vervangen door een slotje voor aan de armband. Wij helemaal bij en voor nog geen 5 euro hadden we er weer een bedel bij. Heb inmiddels al een aardige verzameling.

De volgende stap was de souvenirs jacht voor de familie thuis, op naar Marlioboro. Deze straat moet echt het walhalla zijn voor de toerist met allemaal koopjes in verschillende kwaliteitsklassen. De zoektocht bleek echter moeilijker dan gedacht en uiteindelijk zijn we alleen geslaagd voor een Batik jurk voor mij, gisteren hadden we bij de Batik fabriek al een overhemd voor Symen gekocht en voor verder batik konden we vandaag helaas niet slagen.

Bij terugkomst in het hotel waren we van plan om te gaan zwemmen in het zwembad. Helaas was een enkel deel van mijn zwemuitrusting niet waar we die verwacht hadden, zwemmen zat er dus niet in. We denken dat iemand het onderste deel van m’n bikini erg mooi vond toen deze aan het wasrek hing van de week … Toen maar een beetje gepootjebaad en op het ligbed kaartjes lopen schrijven totdat mijn concentratie abrupt werd verstoort door een rat die het leuk vond om in een gaatje te kruipen op ongeveer 1 meter afstand van mijn been. Even geklaagd bij de receptie en het gat werd direct dichtgemaakt, voor mij was de pret er gelijk af maar wel fijn dat er gelijk actie werd ondernomen.

Voor vanavond hadden we een etensafspraak met Anouk en haar reisgenoten bij hetzelfde restaurant als waar we gister gegeten hebben. Stipt om 7 uur stopte hun taxi buiten de deur, hun hotel is net buiten Yogya gelegen en ze hadden een 25 minuten trip in de taxi voor nog geen 5 euro. Het was weer een gezellig weerzien en heerlijk bij gekletst over al onze Indonesië avonturen. Heerlijk dat de wereld soms zo lekker klein is! Ook vonden we vandaag nog een presentjes van thuis onderin de koffer, een Donald Duck en het tijdschrift SINT. Even lekker Nederlandse leesvoer voor wanneer we onderweg zijn of voor in het volgende hotel!