Yogyakarta – Sarangan

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Vandaag laten we Midden-Java achter ons en reizen we verder naar Oost-Java, om later onze reis door Java weer te eindigen in Midden-Java, Semarang wel te verstaan. Op Oost-Java hebben we in de planning om te verblijven in Malang, bij de Bromo vulkaan, Surabaya en Maduro. Op weg naar Malang maken we eerst een tussenstop bij Sarangan omdat de afstand naar Malang te groot is om in één keer af te leggen.

Onze eerste stop vandaag is bij het Prambanan, een oud tempel complex uit het hindoe tijdperk, rond 800 na christus. Het merendeel van de tempels staat nog overeind al is niet alles meer even stabiel. Zo staat er bij de grootste tempel een bordje dat men aanneemt dat de tempel stabiel genoeg is om te bezoeken maar zeker zijn ze er niet van, zo moet je een bouw helm dragen en mogen er maximaal 50 personen tegelijk op de tempel. Wij heben het vermoeden dat dit aantal misschien verband houd met het aantal ambulances en ziekenhuis plekken die binnen een redelijke tijd beschikbaar kunnen zijn. Deze tempel maar als eerste bezocht, we zagen duidelijk de grote scheuren door de stenen lopen. Ook waren er onderzoekers in de tempel aanwezig om op te meten of de scheuren ook groter werden, zelf voor een leek was dit erg makkelijk waar te nemen. Dit ommdat men een tijdje geleden de scheuren had gevuld met sicaflex, maar ondertussen was het gat alweer groter geworden, op sommige plekken kun je gewoon je vinger in de scheur steken.

Wat ons wel verbaasde vandaag was dat de details op de tempels hier veel beter bewaard zijn gebleven dan op de Borobudur. Het lijkt wel of de Prambanan veel minder last heeft gehad van erosie door de tijd heen, of misschien is het wel van een betere kwaliteit steen gemaakt is.

De hitte van vandaag had een grote invloed op onze gesteldheid, misschien hadden we gister een beter een bintangetje minder kunnen nemen, Bintang is het Indonesische merk van Heineken. Het weer van vandaag was echt prachtig met een bijna onbewolkte hemel. Onze wandeling ging van van schaduwplekje naar schaduwplekje, gelukkig was er wel een klein briesje om even te kunnen afkoelen. Gelukkig waren we er in de ochtend en niet tijdens het heetst van de middag. En omdat het vandaag maandag is, was het er ook lekker rustig, zonder de grote hordes toeristen.

Na de Prambanan zijn we onze weg vervolgt naar Sarangan de bergen in, hier begon het al koeler te worden. Ook nu kwamen we prachtige panorama’s tegen zoals rijstvelden die tegen de bergen zijn aangeplakt.

Voor ons hotel van vanavond had Ujang een plekje met uitzicht over een meer in het plaatsje Sarangen uitgekozen. Toen wij hier aankwamen werd er nogal schichtig gedaan elke keer we vroegen hoeveel het wel niet moest kosten, het complex, uitzicht en prijslijst bij de receptie liet ons een hoge prijs vermoeden. Uiteindelijk was het hoge woord eruit en een Deluxe kamer moest 400.000 Rp. kosten, wel kregen we 20% ‘door de week’ korting. Toch maar even gevraagd of we een Standard kamer mochten bekijken en wat die moest gaan kosten. De prijs van deze kamer deze stond op 300.000 Rp met de korting van 20% eraf. Het verschil in prijs was minimaal met de Deluxe kamer, ook het verschil in kamer was minimaal. Na een klein beraad hebben we gezegd dat ons budget maar 250.000 Rp. was, zonder enige aarzeling ging ze bijna direct akkoord met dit bod. We denken dat het iets te maken heeft met het feit dat we de enige gasten zijn en alle inkomsten welkom zijn. Wel moesten we beloven niks te zeggen over onze prijs, voor het geval er nog andere gasten kwamen vanavond. Voor wie er richting Hotel Sarangan gaat, hier is goed te onderhandelen over de prijs dus ga niet gelijk akkoord met de prijs op de prijslijst.

Gelijk bij het inchecken moesten we het eten voor vanavond bestellen en hoe laat we morgenochtend wilden ontbijten. Dit omdat het personeel dan nog even naar de markt kon gaan om verse ingrediënten te kopen voor ons diner. Aangekomen bij ons appartement, ja zelf de Standard kamer bestaat uit een zitkamer en een aparte slaapkamer, stond er op de patio een thermoskan met koffie en thee voor ons klaar. Wat eens service!

Het diner hadden we voor 7 uur besteld in het restaurant, om kwart voor 7 brak de hemel open. Omdat het personeel dacht dat wij van suiker gemaakt zijn en niet de 40 meter konden afleggen zonder te smelten, kwam er iemand om even voor 7 twee paraplu’s brengen zodat we droog bij het restaurant konden aankomen, dat noemen we nog eens service!

Tijdens het eten werden we bedient door een oud mannetje met de meest vriendelijk glimlach, charmante man met veel charisma. We kregen geweldige service. Hij sprak geen woord Engels maar met de basis woorden Bahasa Indonesia die we beheersen konden we elkaar toch verstaan. Hij was tijdens het afhalen van het hoofdgerecht wel een beetje snel, we waren eigenlijk nog niet helemaal uitgegeten en hij kwam het al afhalen. Door de manier waarop hij ons hielp vanavond vergaven we het hem, was het een Engels sprekende serveerster geweest met weinig charisma dan hadden we er wel wat van gezegd, maar dit mannetje was zo schattig dat we het hem wel moesten vergeven!