Nha Trang – Vietnam

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Nha Trang Vietnam

Nha Trang – Vietnam

Volgens de ANWB Wereldgids hoefde ik in Nha Trang niet op tour te gaan, het moest aardig gemakkelijk zijn om zelf de weg te vinden en dat resulteerde in een ochtendje uitslapen en pas later op de ochtend helpen met stickeren in de showlounge. Eerder kon ik er überhaupt toch niet af omdat er een drill was waar alle crew bij aanwezig moest zijn.

Nha Trang is voor de Vietnamezen nummer één badplaats van Vietnam. Naar het centrum nam ik de shuttlebus en naar buiten kijkend zag ik wel een grote boulevard met daarachter de zee. Door een tropische storm, die op zee z’n laatste adem uitblaast, is het weer beduidend minder en is het vandaag niet echt een dag om te gaan ontdekken waarom de Vietnamezen de stranden van Nha Trang zo fantastisch vinden. Ik besloot het meer culinair en cultureel te houden vandaag.

Bij een lokale koffietent aan de boulevard besloot ik m’n blog up te daten onder het genot van Vietnamese groene thee en een mandje loempia’s. Die groene thee was zo ontzettend lekker, hoor veel mensen zeggen dat ze groene thee te bitter vinden, deze thee was zo ontzettend zacht van smaak en zelfs een tikkeltje zoet te noemen zonder dat het té werd. De loempia’s hadden een korst van draaitjes, dit maakte de loempia’s ontzettend knapperig en zelfs een beetje moeilijk om te eten. Heerlijk snoepend heb ik aan het tafeltje gezeten, ben gewoon in Vietnam hoe super kan het zijn!

Toen ik vanmorgen uit de shuttlebus stapte kreeg ik diverse aanbiedingen van taxi tours, de prijzen waren rond die tijd nog wat te hoog vond ik en besloot na het culinaire gedeelte van m’n dag even polshoogte te nemen hoeveel te prijzen al waren gezakt. Na wat onderhandelingen besloot ik in zee te gaan met een taxichauffeur die redelijk Engels sprak en me voor € 15,- meenam naar diverse bezienswaardigheden in 2,5 uur om me daarna af te zetten bij het schip. Goede deal dacht ik zo, hij was er alleen even bij vergeten te zeggen dat niet hij maar z’n broer de chauffeur was en die sprak niet meer woorden Engels dan ‘hello’ en ‘goodbye’ en ‘tip’, wat geen tip maar fooi betekend. Toen ik achter zijn gebrekkige Engels kwam waren we al de hoek om en besloot ik er maar het beste van te maken. Met handen en voeten kwamen we een heel eind en het werd een gezellige taxirit.

Via het station van Nha Trang gingen we naar het belangrijkste boeddhistische klooster in de stad, de Pagode van de Drakenberg oftewel Chua Long Son. Het klooster dateert uit 1886 en in het gebouw is een school voor monniken en nonnen gevestigd. 152 treden, de Trai Thuyheuvel op, voeren je via een liggende boeddha naar Kim Than Phat To welke op een lotusbloem zit. De boeddha van Kim Than Phat To is 14 meter hoog en op de sokkel zijn figuren te zien van monniken en nonnen omringd door vlammen. In de jaren ’60 van de 20e eeuw hebben zij zichzelf uit protest tegen de boeddhistenvervolgingen in brand gestoken. Het monument is in 1967 opgericht en in de muren rondom het monument staan urnen van de gestorvenen. Een indrukwekkend geheel dat bij een complex hoort waar je lekker kan ronddwalen, overal vind je weer zijtrapjes of steegjes waar je weer andere mooie beelden vindt of gebedsruimtes, echt een aanrader wanneer er een bezoek aan Nha Trang word gebracht.

Niet ver van het klooster staat de Nha Tho Chanh Toa Nha Trang, de kathedraal van de stad. Kon vandaag alleen rondom de neogotische kerk lopen, hij was gesloten voor bezoek op het tijdstip dat ik er was. Een rondje om de kathedraal gelopen en de vele standbeelden bewonderd rondom de kerk voordat ik besloot even lekker mensen te kijken op een bankje gelegen aan het kerkplein.

De rijdende broer vond het na een paar minuten tijd om te gaan en we vervolgde onze weg naar Po Nagar, het belangrijkste Chamheiligdom. Sinds de 4e eeuw vereerde de Cham hier de hemelse moeder van de keizersstad. In de 15e eeuw verdrongen de Vietnamezen de Cham en namen zij de tempel over. De tempel verkeerd in goede staat en is te bezoeken voor publiek met lange broek en zonder schoenen, aangezien ik een korte broek droeg kon ik alleen de tempels van buiten bezichtigen en mocht ik niet naar binnen. Was op de hoogte van deze regel, in Indonesië is er een dag geweest dat ik een korte broek droeg, het was me even ontschoten toen ik vanmorgen m’n outfit uitkoos. Desalniettemin was het een indrukwekkend geheel, veel van de details die zoveel eeuwen geleden zijn aangebracht zijn nog te bewonderen. Vanaf de hoogte waarop de Po Nagar staat heb je een goed uitzicht over de vissershaven aan de monding van de Cai, blauw gekleurde vissersbootjes vullen de baai en geven het geheel een pittoresk uiterlijk.

Onderweg naar het schip ruilde de rijdende broer met de onderhandelende broer, hij was benieuwd hoe ik mijn uurtjes bij z’n broer in de auto had ervaren. Het was een hele mooie rit en ik heb prachtige dingen gezien maar ik kon het niet laten om een taalcursus aan te raden voor de rijdende broer. De onderhandelende broer was het daar helemaal mee eens want dan kon hij meer geld voor zijn broer vragen. Wat bleek, wanneer een chauffeur/gids Engels spreekt moet een klant daar extra voor betalen dan wanneer deze alleen Vietnamees spreekt.

Bij het schip nog even de markt afgewandeld waar (namaak)koffers en (namaak)horloges van elk merk te koop waren die je maar kon bedenken. Heb m’n horloge verloren in Vietnam, of misschien is hij wel gestolen maar van het een op andere moment hand ik geen horloge meer om m’n pols, geen paniek maar het is soms wel lastig zo zonder tijd aan m’n pols. Daardoor ben ik eigenlijk wel opzoek naar een nieuw horloge maar geen van de gedisplayde exemplaren waren naar m’n smaak. Geen ramp, kom vast nog wel meer horloges tegen voordat ik weer naar Nederland afreis.

Aan boord weer lekker m’n ding gedaan en s’avonds met Symen lekker gegeten onder het genot van een lekker biertje. Overdag zien we elkaar best weinig en daarom hechten we veel waarde om samen van het diner te genieten. In de hut hebben we gezellig een film gekeken om daarna lekker on de wol te kruipen, morgen ga ik namelijk kookles volgen in Saigon.