Geiranger

Seven Sisters Waterval

Geiranger

‘De aarde is geschapen, maar nooit helemaal voltooid. In het Noorse fjordenland ben je getuige van een natuurlijke multimediashow. Enorme schermen, 3D en surround sound tonen je het ontstaan van de bergen en fjorden – live en non-stop.’ Zo leid ‘100% Noorwegen’ het fjordenland in. En het gaat nog verder, ‘Het fjordenland van het Noorsde Vestland lijkt zo perfect, alsof het gemaakt is voor op een toeristische poster.’. Zelf had ik het niet beter kunnen verwoorden. De fjorden richting Geiranger zijn adembenemend, de natuur veranderd per seconde en het geluid is soms oorverdovend.

De Bever zegt ‘niemand is een binnenmens’ en wanneer je hier langs de fjorden vaart besef ik dat ze wel eens gelijk kunnen hebben. Ik ben helemaal niet van de lange wandelingen of dagen fietsen door de bergen, maar de hele dag buiten zijn en de natuur in m’n opnemen … dat is geen probleem! En zo ging trok de ochtend, net als het uitzicht, aan ons voorbij. We genoten van de fjorden op het balkon, aan dek en later zelfs vanuit het bubbelbad op het achterdek. Vanuit de sauna hier heb je ook prachtig uitzicht over het landschap, echter waren we al genoeg opgewarmd!

En zo kwamen we begin van de middag aan in Geiranger, een prachtig dorpje waar je als schip niet meer verder kan. Aan het begin van het fjord staat hoogstwaarschijnlijk wel een bordje ‘doodlopend voor cruise schepen’. Het enige nadeel aan deze prachtige plek is dat de tender procedure ingestort moet worden om de passagiers van hun drijvende hotel aan wal te brengen. Inmiddels zijn we wel een beetje bekend met deze procedure en besloten we pas rond 3 uur van boord te gaan, na de spits.

Wat je hier echt niet mag missen is een beker warme chocolade melk bij ‘Geiranger Sjokolade’. Onze favoriet is de pure chocolade met chili. Een aantal jaren terug kwamen we hier aan met de Prinsendam, het was een zonnige dag en met enkel 800 passagiers bleef Geiranger ook het pittoreske dorpje dat in de reisgidsen wordt omschreven. Vandaag leek Geiranger de drukte niet aan te kunnen, het dorpje heeft te weinig inwoners om alles op dagen zoals gisteren draaiende te houden. Ook zijn er niet voldoende faciliteiten voor zoveel mensen, want overal was het dringen geblazen. Al had dat niet alleen met Geiranger te maken, het lijkt soms wel dat mensen op vakantie veel meer haast en druk ervaren dan thuis. Alles moet gehaast, er ‘moet’ van alles gebeuren en als het niet gebeurt is er paniek!

Wij hebben vaak wel een lijstje met dingen die we graag willen zien, maar mocht dat niet lukken … ja dan is het niet anders! Dan komen we een andere keer wel terug. Deze reis is dat wat anders, we hebben helemaal geen tijd om dingen uit te zoeken en al ervaren we normaliter al niet heel veel druk, nu is dat helemaal weg! We gaan lekker ons gang en genieten van alles wat ons pad op komt. Van warme chocolade melk, tot een wandeling naar de waterval, tot een heerlijk rustig uitgebreid diner in de diningroom en we eindigen met een aantal afleveringen Castle in onze hut. Want vakantie is er om uit te rusten en van te genieten!

Geringer Sjokolade

1 Comment

• Irene Pouw

Mooi is je nieuwe lay-out geworden, Martine. Prettig leesbaar en overzichtelijk. Wens jullie samen een geweldige reis toe straks begin september 2016. Lieve groetjes, Irene