Port Macquarie, Australië

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Morgen zijn we alweer een maandje onderweg met de camper, wat een prachtige dingen hebben we al wel niet gezien. Nog een kleine drie weken en dan leveren we de camper weer in, in Melbourne. Het lijkt nog wel een lange tijd, zeker wanneer je je bedenkt dat de gemiddelde vakantie drie weken duurt, maar met nog zo’n vierentwintighonderd kilometer te gaan was een beetje plannen toch gewenst. Gisteren begonnen we goed met het overbruggen van deze afstand, vierhonderd kilometer stond er aan het einde van de dag op de teller. Een lange dag rijden, maar wel weer een prachtige route. De natuur hier blijft ons elke dag weer verbazen.

Tijdens het duiken op het Great Barrier Reef hadden we een aantal duiken Kelly mee in ons buddy team. Kelly was voor de studie in Cairns en sloot deze periode af met het duiken of het rif. Tijdens de uurtjes op het dek kwamen onze plannen, en die van de andere deelnemers, regelmatig ter sprake en zo werden we uitgenodigd in Port Macquarie waar Kelly woont. Het bleek de perfecte stop tussen Byron en het zuiden en zo kwamen we hier gisteren aan, in de stromende regen. Nou niet echt het weer waar we op hadden gehoopt, al koelt het s’avond wel lekker af en kunnen we goed slapen in de camper zonder de ventilator.

Nog geen paar uur in Port Macquarie en we maakte al kennis met de stamgasten van de lokale kroeg. Kelly had ons opgehaald van de camping om even een hapje te eten in de Tavern. Het was een heerlijke avond met een koud glas bier en heerlijk eten. Het eten in Australië blijft ons verbazen. In Nederland zou dit soort bar een bittergarnituur, broodje bal, hamburger en misschien een simpele salade serveren. Hier staan de meest culinaire gerechten op het menu, uren gegaard vlees, prachtige stukjes vis en een uitgebreide salade met zelfs quinoa.

Alsof we gisteren nog niet genoeg in de auto hadden gezeten besloten we vandaag weer een rondje met de auto te doen, ditmaal op speurtocht. Port Macquarie heeft sinds 2015 een kunstproject genaamd ‘Hello Koala’. Zoals de naam al doet vermoeden heeft het iets met koala’s te maken. In de stad, en de omgeving daarbuiten, staan zo’n ruim vijftig koala standbeelden versierd door verschillende kunstenaars. Doormiddel van een kaart, verkrijgbaar bij het bezoekerscentrum, kan je alle koala’s in de omgeving bezoeken. Helaas voor ons is het vandaag zaterdag en zijn verschillende locaties gesloten. In 2015, toen het project starte, stonden de koala’s gewoon op straat. Zoals te verwachten zijn er toen een aantal meegenomen en nooit meer opgespoord. Dit zorgde voor wat tegenslag en moesten alle beelden naar binnen! Gelukkig voor ons waren er nog genoeg om te bewonderen en zo bezochten we de koala’s, verkende we Port Macquarie en ontmoete we ook nog hele leuke mensen onderweg!

Onze koala zoekactie eindigde bij het koala ziekenhuis waar we een rondleiding kregen van één van de vrijwilligers en meer leerde over de koala en hoe belangrijk het is dat ze behouden worden. Na een overdaad aan koala’s was het weer tijd om richting de camping te gaan en te genieten van onze avond met een glaasje wijn en heerlijk vers gebakken gamba’s. Wat wilt een mens nog meer?!

1 Comment

• mam

Wat leuk de koala zoek tocht. Hier hebben we de geschilderde koeien en paarden. Leuke plaatjes. Liefs mam