Guadeloupe | Zoo

Misdaad en moord, twee grote favorieten bij tv-producenten in binnen en buitenland. Elke stad heeft wel z’n eigen team die slechteriken opspoort, van Flikken Maastricht to Hawaii Five-0. Mijn favoriet is er eentje zonder te veel spannende scenes en veel bloed, Death in Paradise. Deze door de BBC geproduceerde serie speelt zich af in Saint Marie, een Frans – Brits eiland in de Cariben. In Honore staat het politiebureau waar inspecteur Mooney en zijn team elke week een nieuwe moord oplossen. Een paar weken terug starte het nieuwste seizoen met een moord in de dierentuin. Nu bestaat Saint Marie helemaal niet, Deshaies en Basse Terre is waar de serie wordt opgenomen. Tijdens het zien van deze aflevering waren we gelijk onder de indruk van de dierentuin. Hij was niet ver van ons appartement en zo zo kwam de Zoo op het ‘willen we bezoeken’ lijstje!

‘Zoo de Guadeloupe | Parc des Mamelles’ ligt middenin het regenwoud. Geen geasfalteerde paden hier of volledig gekapte stukken zodat het hele terrein makkelijk begaanbaar is. De paden langst de dierenverblijven bevinden zich boven de grond via houten balustrades en hangbruggen, zo loop je niet allen naast maar ook boven de verblijven met de dieren langs. Soms door de boomtoppen heen. Een prachtige natuur in deze dierentuin, het heeft meer weg van een botanische tuin met dieren erin dan de dierentuinen zoals wij ze kennen. Het leefgebied van de dieren hier is veelal in en rondom centraal Amerika. We hebben onze ogen uitgekeken. De gemiddelde bezoek tijd is anderhalf uur, hier hebben we zeker veel langer over gedaan. Rustig hebben we de paden bewandeld en waaghalzen zoals we zijn konden we de loopbruggen hoog boven de grond niet aan ons voorbij laten gaan. Daar vanuit was er niet alleen een prachtig uitzicht over de dierentuin maar ook ver daarbuiten. Ik hoop dat de foto’s een beetje weergeven hoe mooi wij het vonden. Zelf wanneer je geen fan bent van dierentuinen, maar wel van groen dan is dit zeker een aanrader.

Aan ons avontuur in de Zoo hielden we trek over, zodoende zijn we overgestoken naar het restaurant aan de overkant van de weg. Warempel, in boven genoemde aflevering van Death in Paradise wordt deze ruimte als personeelskantine gebruikt. Ik had het eerst helemaal niet door, Symen herkende wel direct de ruimte en het prachtige uitzicht. Geen personeelskantine dus, maar een prachtig restaurant in koloniale sferen waar heerlijk eten geserveerd wordt.

De ligging van de Zoo is aan het begin van een weg die van de West kant van Basse Terre naar de Oost kant loopt. De hele dag lag nog voor ons en zo stapte we in de auto om heerlijk een toeristische route rijden over het eiland. Tevens was het ook om wat zorgen weg te nemen voor later deze week wanneer we van Trois Revieres met de pond naar Terre de Haute gaan. Het oorspronkelijke plan was om de auto die dag in te leveren op het vliegveld en met de bus of liftende naar Trois Revieres te gaan. Symen had er wel vertrouwen in maar ik had ondertussen wel langzaam een onderbuik gevoel, van als dat maar goed komt! De bussen rijden hier nu niet op schema als thuis. In de brochure van Guadeloupe stond ‘De volgende bus komt tussen een half en anderhalf uur bij de halte langs’. Bij het idee van anderhalf uur wachten kreeg ik al de kriebels en zo reden we richting de pont met tussenstops op locaties met bezienswaardigheden zoals watervallen met teveel Svetlana’s, lees dames die uitgebreid poseren bij een bezienswaardigheid en zich uitgebreid laten fotograferen zodat niemand andere een foto van het uitzicht kan maken, en kabbelende riviertjes met schitterend helder water. Bij een bezoek aan Guadeloupe is het zeker de moeite waard om niet in een resort in Gosier te blijven steken.

Accommodatie voor Terre de Haute is geboekt en ook de tijd om met de pond over te steken is uitgekozen, alleen nu nog de grote vraag hoe we bij de pond gaan komen. In Trois Revieres hebben we de bordjes ‘Gare Maritime’ gevolgd naar de haven waarvandaan het veer vertrekt. Om ons heen kijkend kwamen we erachter dat hier weinig tot geen bushaltes zijn en zo begon ook bij Symen een onderbuik gevoel te ontslaan van … hoe gaan we dat vrijdag doen?!

Aangekomen bij het kantoor van het veer dat we hadden uitgekozen troffen wij een ontzettend vriendelijke dame, die alle tijd voor ons nam en zich helemaal niet stoorde aan de rij klanten die zuchtend achter ons stonden te wachten en de rij die steeds groter en groter werd. De dame in kwestie had eerder met onze uitdaging te maken gehad en belde voor ons een shuttle service die ons in een privé taxi van de auto verhuur naar de pond zou brengen voor € 60,- Rustige legde ze ons alles uit, nam alle tijd en ondertussen stonden er wel twintig mensen mopperend achter ons te wachten. De dame schreef alles netjes op voor ons op en na afloop rekende we twee retourtjes Terre de Haute met haar af. Dit bezoekje had ons niet alleen een taxi opgeleverd maar ook een goede vroegboekkorting op de oversteek.

Opgelucht vervolgde we onze tocht naar Deshaies waar we ons Death in Paradise avontuur voortzette. Bijna elke aflevering eindigde in ‘Catherine’s Bar’. Een gezellig rieten hutje aan het strand met prachtig uitzicht over de baai van Deshaies. In de serie is de omgeving allemaal wat idyllischer en geromantiseerd, toch wanneer je je ogen wat dichtknijpt zie je de Honore uit de show. Catherine’s Bar bestaat niet, de locatie wel. Le Madras, een restaurant aan de straat kant met een prachtig terras in het rieten hutje waar de inspecteur al menig biertje heeft gedronken met zijn team. Aangekomen bij La Madras namen we plaats op het terras en zagen een tafel vrij komen die direct aan het water grensde … we hadden al plaats genomen toen ons duidelijke werd gemaakt dat we daar mochten niet mochten zitten want deze tafel was gereserveerd, niet dat aan dat tafeltje iemand plaats nam in de twee en een half uur dat wij daar zaten, maar dat is een ander verhaal! Hij was gereserveerd en daarmee was de kous afgedaan. Wij dus plaatsgenomen aan een ander tafeltje op de tweede rang, waarvandaan we nog steeds van een spectaculaire zonsondergang konden genieten. En toen het eenmaal donker was, was er geen verschil meer of je nu aan het water zat of net niet. Want je zag toch niks :-).

Het eten hier in Guadeloupe is echt voortreffelijk! Het is niet goedkoop, maar de verse vis en dan vooral in de rauwe variant zoals tartaar en ceviche zijn echt voortreffelijk. Flesje Franse wijn erbij en het vakantie gevoel is helemaal compleet!

Favoriete Zoo adresje.
Zoo de Guadeloupe | Parc des Mamelles
Route de La Tranversee
Bouillante, Guadeloupe
Frankrijk

Prachtige dierentuin middenin het oerwoud van Basse Terre. Zeker een bezoek waard.

Favoriete adresje om … lekker te eten!
Etoile
Route de La Tranversee
Bouillante, Guadeloupe
Frankrijk

Creols eten in een prachtig koloniaals gebouw met schitterend uitzicht over de bomen richting de zee. Het menu bestaat vooral uit vis in verschillende vormen. Wij bestelde diverse gerechten, onder andere de tataar en een vistaart welke beide geweldig smaakte.

Favoriete adresje om … lekker te eten!
La Madras (Catherine’s Bar)
Deshaies, Guadeloupe
Frankrijk

‘Catherine’s Bar’ uit de serie Death in Paradise. Een restaurant met een overdekt gebouw aan de straatkant en een terras aan de waterkant met zeven tafeltjes. De kaart bestaat weer grotendeels uit vis. Grote borden met heerlijk eten komen hier uit de keuken, welke je onder genot van een Franse wijn of Orangina kan nuttigen. Wil je op het terras zitten en/of aan de waterkant, maak dan even een reservering want vol is vol.

1 Comment

• Mam

Wat een mooie natuur. Je hebt ogen te kort om alles te zien. Die loop brug. Brrrrrr