Guadeloupe | Petit Terre

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

Vroeg opstaan en op vakantie zijn … twee dingen die eigenlijk niet samen kunnen, toch moet het zo nu en dan toch gebeuren om te kunnen genieten van alles wat een nieuwe plek te bieden heeft! Tijdens een avondje surfen op het internet vond ik diverse artikelen over ‘Petit Terre’, twee kleine eilanden voor de kust van Saint Francois met een prachtige natuur boven en onder water. Na het lezen van verschillende blogs en het zien van de prachtige foto’s besloot ik, eigenlijk zonder Symen z’n instemming, voor twee personen een tochtje naar deze plek te boeken. Gelukkig is Symen gauw over te halen door mooie foto’s, zo die missie was van korte duur en met een positief resultaat.

Hup uit bed, even snel onder de warme douche en kleren aan om aan te schuiven aan de ontbijt tafel. Een grote verrassing stond op ons te wachten. Een tafel vol vers fruit, thee, koffie, stokbrood, beleg en allemaal andere lekkere dingetjes. Met uitzicht op de prachtige tuin was dit een perfecte start van de ochtend. Met gevulde buiken stapte we de auto in.

Haast, ook een woord die niet echt bij vakantie past. Zodoende dat we een prachtige catamaran hadden geboekt voor dit avontuur. Geen speedboot die schokkende de afstand in een half uurtje aflegt en waar je na afloop last hebt van alles omdat je zo door elkaar heen werd geschut. Ontspannen zaten we aan dek te genieten van het water en alles wat er te zien was. Diverse vogels en als kers op de taart een groep dolfijnen. Een schitterend gezicht om ze zo in het wild te zien.

Petit Terre is zoals je de Cariben in de reisgidsen ziet. Schitterend blauw water, witte stranden en overal palmbomen. Het perfecte plaatje. Om het helemaal af te maken is het eiland daarnaast ook schitterend. Veel groen, prachtige kustlijn met zowel een beschermde als onbeschermde kant van de wind en heel veel leguanen. Tijdens de drie kwartier durende wandeltocht heb ik niets meegekregen van wat de gids zei, dit heeft mogelijk te maken met het gebrek aan Frans van mijn kant, heb vooral genoten van de leguanen en de prachtige plaatjes die van het eiland te schieten zijn.

Van lichaamsbeweging word je hongerig! Op het strand was een bar en BBQ gecreëerd waar we van vruchtensap tot sterke drank konden krijgen. Vis lag op de BBQ gaar te worden. Een perfecte maaltijd voor een stranddag. Aan wal was er rijst, tomaten en couscous klaar gemaakt om samen met de vis te worden geserveerd. De sterke drank werd omgeruild voor koude rosé en zodra het BBQ rooster leeg was werden er bananen opgelegd voor de ‘Banana Flambee’. Voldaan maakte we de snorkel spullen klaar om ook de onderwater wereld van Petit Terre te ontdekken.

De onderwater wereld word bedreigt, dat weten we allemaal. Of we nu in ‘global warming’ geloven of niet. De onder water wereld word behalve door opwarming van het zeewater ook bedreigt door van alles dat niet in de oceaan hoort. Denk aan plastic, blik en ander afval. Iets waar niet vaak aan word gedacht is cosmetics … Creme’s, body lotions en vooral zonnebrand! De chemische ingrediënten uit deze producten belanden in zee wanneer we ingesmeerd en wel de oceaan in stappen. Waterproof producten richten minder schade aan omdat deze zijn gemaakt om op de huid te blijven zitten, toch is het verstandig om producten met chemische ingrediënten niet te gebruiken wanneer we in zee zwemmen. Daarentegen is onbeschermd een stranddag doorbrengen ook niet heel verstandig! Gelukkig zijn daar ‘Sea  & Reef Save’ zonnecreme’s op de markt die zowel onze huid als de zee beschermen. Het is redelijk simpel om zee vriendelijke producten te kopen, hiermee kunnen we hopelijk het koraal een steuntje in de rug geven!

Ingesmeerd met onze ‘Sea  & Reef Save’ zonnebrand vertrokken we richting zee. Teleurgesteld kwamen we samen gauw met onze hoofden boven water. Al het koraal in deze baai ligt verbleekt en dood op de bodem van de zee. Een triest aanzicht. Enkele vissen wonen nog in dit deel van de baai, maar voor de schoonheidsprijs kwamen ze zeker niet in aanmerking! Deze omgeving word vaak getroffen door orkanen, mogelijk de oorzaak van al het gestorven lokaal. Andere mogelijkheid was de mensen om ons heen … Terwijl ze met alle macht probeerde hun hoofd boven water te houden terwijl ze een praatje maakte met mensen om hen heen raakte hun voeten en flippers de zeebodem. Naast vernietiging van de bodem zorgt het ook nog voor opvliegend zand waardoor je geen hand meer voor ogen ziet. Symen en ik hebben ons best gedaan om mensen aan te spreken van de schade die hun voeten en flippers aanrichten, na een tijdje stopte we er maar mee want het haalde toch niets uit. Ons lijkt het een strak plan wanneer ze eerst snorkel cursussen geven aan wie hier komt snorkelen! Les 1, snorkelen doe je horizontaal … niet verticaal! 2 Probeer rustige bewegingen te maken, zowel boven als onder water. Wanneer je beweegt alsof je verzuipt helpt zowel jou als de zeebodem niet.

Redelijk geïrriteerd besloten we wat verder het water op te gaan, waar het zicht wel goed was en we niet werden geraakt door onrustige armen en benen. Ook in dit gedeelte van de baai was weinig te zien, vooral zand en zeegras. Een beetje teleurgesteld zwommen we verder, Petit Terre zou een prachtige onderwaterwereld hebben met schitterende vis en koraal. Even verderop spotte we een aantal onrustige snorkelaars, rare geluiden kwamen uit de snorkels en met grote bewegingen probeerde ze op hun plaats te blijven drijven. Nieuwsgierig gingen we die kant op, er was daar wat te zien … We werden verrast door een enorme schildpad die rustig aan het eten was. Hij interesseerde helemaal niet voor de watertrappelende mensen boven z’n hoofd. Na een tijdje besloten we verder te gaan en deze schildpad z’n gang te laten gaan. Anderhalf uur hebben we genoten van dit stukje van de baai, we gingen van schildpad naar schildpad. Een schitterende gezicht deze bijzondere dieren. Kleine en grote exemplaren waren hier gekomen om te lunchen. Zeegras is hun favoriete hapje.

Met een glimlach op ons gezicht verlieten we het water toen het bijna tijd werd om weer met de boot naar Saint Francois te vertrekken. Enthousiast pakte we onze spullen en voeren we met een zodiak naar onze catamaran. Wat een geslaagde dag. Als klap op de vuurpijl zagen we ook nog een walvis terwijl we de zee overstaken. Deze was redelijk ver weg en liet zichzelf na een minuut of zo niet meer zien.

Zo is het tijd om een hapje te gaan eten, maar eerst een aperitief met Anne en Serge. Vaste prik hier!

Favoriete adresje om … te genieten!

Petit Terre

Guadeloupe

Frankrijk

Tours naar Petit Terre zijn onder andere te boeken bij ‘Uhaïna Croisieres’ in Saint Francois. Zij bieden alleen dagtochten aan, je kunt ook kiezen voor een halve dag met een snellere boot.

Favoriete adresje om … lekker te eten!

Lake Mabouya

Saint Francois, Guadeloupe

Frankrijk

Een gezellige woonkamer in het centrum van Saint Francois. Kunst hangt aan de muren en een blind paard zou hier geen schade kunnen doen. Huisgemaakte producten staan op de menukaart, vooral vis welke gepaard gaan met de vele Franse wijnen die ze hier serveren.