Guadeloupe | Terre de Haut

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

30 december 2011, we waren aan boord van de Prinsendam. Het was de kerst- en nieuwjaarscruise net voordat we een rondje om Zuid-Amerika zouden maken. De Prinsendam lag in de baai van Les Saintes en tenders brachten wie dat wou naar Terre de Haut. Frankrijk in de Caribbean.

Ruim 7 jaar geleden alweer dat we hier waren, en nu zijn we er weer! Vanmorgen, na een heerlijk ontbijt, afscheid genomen van Anne en Serge. Eerste stop was het vliegveld om de huurauto in te leveren. Terre de Haut laat alleen auto’s toe van degene die op het eiland wonen. De eerder geboekte taxi haalde ons op bij de aankomsthal van het vliegveld, en een ritje over Basse Terre bracht ons naar Trois Rivieres om daar de pond te nemen richting Les Saintes. We waren wat vroeg dus genoten wederom van een heerlijke lunch aan het water.

De overtocht van Basse Terre naar Terre de Haut is kort, drie kwartier. Vanaf de kade kan je de andere kant duidelijk zien, het lijkt bijna te zwemmen, dat heb ik maar niet geprobeerd! Bij het binnenvaren van de baai kwamen er weer herinneringen naar boven, waar lagen we en waar kwamen de tenders aan? Een heerlijk Frans aanzicht, een rustig aanzicht voor 5 nachten genieten.

Voor deze nachten slapen we bij Gisele en Philippe, zij hebben diverse studio’s op hun erf. Voor het genot is er ook een jacuzzi en zwembad met uitzicht over de zee. Met de koffer was het wel een klein avontuur om daar te komen. Gisele en Philippe wonen bij Plage de Pompiers aan de andere kant van het eiland. Helemaal niet zo ver, echter maakte de kleine wieltjes van de koffer en de gaten in het beton de wandeling wat moeilijker dan verwacht. Daarnaast is het eiland ook niet plat! Totaal bezweet kwamen we aan, en Philippe ontving ons met de woorden ‘Had even gebeld dan had ik jullie gehaald met de auto!’. Goed om te weten voor de volgende keer!

We slapen aan de rechterkant van het complex met uitzicht over de zee. De kamer is schoon, bevat een goed bed, badkamer en een aparte ruimte met keuken. Buiten hebben een prachtig terras naast de Jacuzzi en zwembad met stoelen en tafels. De perfecte plek om te genieten. Echt heel warm word het niet aan deze kant, het is zeer aangenaam met de warme wind die van de oceaan afkomt.

De koffer is uitgepakt en weggezet voor de komende dagen en we hebben vanavond heerlijk gegeten bij de ferrypier. Ook hier is het eten weer fantastisch, gepaard met heerlijke Franse wijnen. De prijs voor accommodatie hier is hoger dan op de grote eilanden, de prijs voor eten ligt hier lager, zeker € 4,- a € 5,- per hoofdgerecht. Dit hadden we niet verwacht aangezien alles geïmporteerd moet worden vanuit Frankrijk en de grote eilanden.

Terwijl ik dit typ staan de sterren prachtig aan de hemel en is het ondanks de wind erg aangenaam op het terras. Wees wel gewaarschuwd, er zitten hier wel veel muggen dus wees voorbereid met kaarsen, muggenspray en alles wat bestaat om jezelf te beschermen tegen deze kleine prikbeestjes!

Favoriete taxi adresje!

Karib Tours

Guadeloupe

Frankrijk

Karib tours organiseert taxi vervoer vanaf of naar het vliegveld. Een prima betrouwbaar en snel alternatief voor het Caribische bus systeem.

Favoriete adresje om … lekker te eten!

Le Debarcadere

Terre de Haut, Guadeloupe

Frankrijk

Weer zo’n goed Frans restaurant, met een balkon waar je uitkijkt over de baai. De ‘Thon Tataki’ is hier zeker een aanrader. Rauwe tonijn met een heerlijke saus, gember, wasabi en zeewier salade is hier, maar ook bij ander restaurants op het eiland, een specialiteit.