Guadeloupe | Met de GreenCar op pad

De grote van een eiland, zegt niets over de begaanbaarheid van een eiland. Vanaf Gisele & Philippe is alles in het midden van het eiland goed te bewandelen. De twee uiteinden zijn wat verder weg, dit komt door afstand en door het heuvelachtige terrein. Gelukkig is er een oplossing voor afstand en hoogte verschillen, een Green Car. Een veredeld elektrisch golfwagentje dat maximaal 30 kilometer kan rijden, geen probleem aangezien het eiland een totale lengte van 5km heeft. Zonder problemen legt deze Green Car afstanden en hoogtes af.

Om 8 uur vanmorgen werd het karretje voor onze deur afgeleverd, echt fantastische service. En na 6 uur s’avonds word hij weer opgehaald. Op deze manier kan je volop genieten van de tijd die je hebt. Eerste stop was de bakker en de supermarkt. De boodschappen op Basse Terre waren al aan de dure kant, hier was het helemaal even schrikken. We zijn hier maar een paar dagen op vakantie, alleen hoe doet de lokale bevolking het met zulke beperkte keuze en enorme prijzen?

Met een tas vol boodschappen en vers gebakken stokbrood reden we naar huis voor ontbijt. Deze plek is echt geen slechte plek om je ochtend te beginnen. Schitterend uitzicht over Plage de Pompiere, de oceaan en Marie Galante. De warme wind maakt het zowel aangenaam op het terras als daarbuiten in de zon. Het Franse ontbijt smaakte prima, het stokbrood was net nog een beetje warm.

Onze eerste stop was Fort Napoleon. Een fort op een heuvel aan de west kant van het eiland. Om eerlijk te zijn waren we niet echt in de stemming voor een museum en de entree voor het fort was net te hoog om alleen van het uitzicht te genieten. Gelukkig was het uitzicht ook prachtig vanaf de weg, waar gelukkig geen voertuigen mochten komen. Op het parkeerterrein was het een oorverdovende herrie. De karretjes maken een vreselijk hoog piepend geluid wanneer je ze start en de rem er nog op staat. Genieten van de omgeving is best lastig met zoveel herrie. Even verderop was het heerlijk rustig en het uitzicht op de baai adembenemend!

Alles onder water heeft altijd een grote aantrekkingskracht op ons gehad. Met de snorkel spullen in de strandtas vertrokken we richting Pain de Sucre, het was even zoeken naar een plekje om ons karretje te parkeren. Ook hadden we wat uitdagingen met het gedrag in het verkeer van de lokale bevolking. Of eigenlijk de hekel aan toeristen en elektrische karretjes! Na een klein opstootje waren we geparkeerd en konden we het avontuur naar beneden beginnen, een niet aangelegde weg naar beneden. Aangekomen kijken we uit op een klein strand met aardig wat mensen op het zand en in het water. Druk maar geen chaos. Uiteindelijk vonden we een plekje, de buurman had echter andere plannen met dat stukje strand. Z’n vrouw maakte even goed duidelijk dat zij met z’n zessen zijn en veel ruimte nodig hadden. Het stuk strand dat vrij was bestond zeker uit 12 vierkante meter, misschien wel meer. ‘Klein strand, veel mensen’ was ons antwoord. Wij schoven zoveel mogelijk naar links, uiteindelijk gebruikte het gezien niet meer dan 4 vierkante meter … stress om niets.

De onderwaterwereld hier is schitterend, heb nog nooit zoveel mooi bladkoraal gezien in alle kleuren. Zelfs niet tijdens het duiken, geweldig! En zo dobberde we een tijdje in het water rondom Pain de Sucre, er staat hier wel stroming dus pas op met kleine kinderen. Terug aangekomen op het strand kwam ook net onze buurman uit het water, hij beklaagde zich tegen zijn vrouw over zijn duikbril die beslagen bleef en resulteerde in dat hij niets kon zien. Even later begon hij zich druk te maken over de kinderen, ze moesten een wetsuit aan en snorkel spullen werden klaargemaakt. Maar ja, die verdomde beslagen glazen! Symen zag kans om de band met de buurman wat gemoedelijker te maken en bood onze ‘anti mist’ druppels aan voor duikbrillen, het werkt geweldig. Buurman helemaal blij en de lucht geklaard. Niet veel later vertrokken wij ook weer in het water, voor een rond aan de andere kant van het baaitje. Ook mooi, maar lang niet zo mooi als naast Pain de Sucre.

Voldaan vertrokken we voor wat lunch, helaas waren we even vergeten dat lunch hier om 12 uur begint en een uurtje daarna weer stopt. Dan maar thuis een stokbrood lunch klaarmaken. Toen het einde van het stokbrood werd bereikt werd het tijd om nog even gebruik te maken van het karretje. We besloten nog even het drop in de te gaan en de wegen richting het centrum uit te proberen. Heerlijk om zo overal even heen te crossen en geen last te krijgen van je kuiten! En zo hadden we een geweldige dag met ons elektrische karretje. Als het goed is hebben ze hem aan het begin van de avond weer opgehaald, we moesten hem met de sleutel op de oprit parkeren. Wij hebben heerlijk gegeten en genieten nu van het tot laat buiten zijn, we leven als een God in Frankrijk!

Favoriete adresje om … een elektrisch wagentje te huren!

Green Bike & Car

Rue Pietonne

Terre de Haut, Guadeloupe

Frankrijk

Perfecte manier om het eiland mee te verkennen aan het begin van je verblijf. Ben je slecht ter been dan is het verstandig om voor de gehele duur van je verblijf een wagentje te huren. ‘Green Car’ is niet de goedkoopste, maar wel de enige die aan reserveringen doet. De andere verhuurders richten zich vooral op de dagjes mensen en staan met kraampjes bij de haven wanneer de eerste veerponten arriveren.