Giethoorn | Toerist in eigen land

Where do you want to travel?

Your journey will lead you to famous domestic and foreign beauty spots.

De aantrekkingskracht van Nederland op toeristen, ik blijf me erover verbazen. Ruim 85 procent van de Nederlanders gaat op vakantie, waarvan bijna drie kwart richting het buitenland gaat. Hoeveel miljoen Nederlands binnen de 100% van de CBS vallen staat er natuurlijk niet bij. Wetende dat Nederland 17,2 miljoen inwoners heeft, verbaasde ik me wel een beetje over de 20,1 miljoen buitenlandse toeristen dat Nederland bezocht in 2019. Hiervan komt ongeveer 80% uit Europa.

Boven aan het wensenlijstje van de buitenlandse toerist staan historische steden, molens, pittoreske vissersdorpjes, tulpen, de vele musea’s, lokale kaasmarkten en Giethoorn. ‘Venetië van het Noorden’, ‘Nederlands dorp zonder wegen’ of ‘Hollands Venetië’, het maakt niet uit hoe je het went of keert Giethoorn is een populaire trekpleister. Het dorp wordt jaarlijks door ruim 1 miljoen mensen, van over de hele wereld, bezocht. Wat mij dan weer verbaast is de cijfers die ik elders las, dat meer dan de helft hiervan Chinees zijn. Over aantallen en percentages valt te twisten, toch vond ik het nogal wat.

Wanneer ik, voor vandaag, aan Giethoorn dacht zag ik grote hordes Aziaten als sardientjes in een blik door Giethoorn lopen in één lange polonaise. Al kan ik me van een bezoekje ruim 25 jaar geleden niets van dit alles herinneren. Water, heel veel water, dat wel. Nu het toerisme uit het buitenland flink is gedaald ontdekken ook de Nederlanders de lokale toeristische trekpleisters. Voor de pandemie had ik namelijk nooit echt gedacht aan een dagje Giethoorn, het sardientje in een blik principe deed de das als snel voor me om. Alleen nu opeens is de hele wereld anders, zo ook de situatie in Giethoorn. Al heeft de omgeving veel meer te bieden dan alleen dit wel bekende dorp, zoals Nationaal Park Weerribben-Wieden. Het park is met ruim 10.000 hectare het grooste aaneengesloten laagveen moerasgebied van Noordwest-Europa. Een doolhof van meren, slootjes, bloemrijke hooilanden, plassen, moerasbossen en rietpercelen. De perfecte uitvalsbasis voor varende, fietsende en wandelende bezoekers.

En zo boekte wij een fluisterbootje voor de dag via de bezoekerssite van de Weerribben, www.visitweerribbenwieden.com, en vertrokken we vanmorgen vroeg richting de kop van Overijssel. En wat hebben we een top dag gehad. Kan kantjes volschrijven over de prachtige natuur, de serenades die ons werden gebracht door alle vogels, het aantal libellen dat we zagen, hoevaak we hebben moeten bukken voor een bruggetje, dan nog niets eens te spreken over het aantal keer dat ik tegen Symen zei ‘Heb jij ook zo’n mooie dag? Ik het zo’n leuke dag!’.

Onze sloep voor vandaag lag gereed bij Kroondomein. Na een korte uitleg over ons vaartuig, en de standaard vragen ‘heeft u wel eens eerder gevaren’ zijn we het meer de Bovenwijde in oostelijke richting overgestoken om via de Klossenvaart, Paaslooervaart en Hoosjesgracht weer terug naar het meer te varen. Natuurlijk mochten we het varen door Giethoorn zelf ook niet missen, al is de hoofdstraat genaamd het Binnenpad wel eenrichtingsverkeer voor bootjes. We kwamen het dorp binnen via het Zuideinde (Paal 5) en zo kregen we onze eerste indruk van waar de alom beruchte verkeersopstoppingen foto’s normaal gesproken genomen worden. Vandaag hadden wij van dit alles helemaal geen last, we waren er moederziel alleen.

Elke dorp heeft een kerk en een museum, hier het Fanfare museum naar de gelijknamige film. Vanaf het museum zijn we bakboord de Cornelisgracht opgevaren, met als eerste stop het VVV. Want ja, je bent pas ergens echt geweest wanneer je ansichtkaarten heb gekocht! Na de buit binnen te hebben zijn we de Cornelisgracht verder afgevaren totdat we in het pittoreske Dwarsgracht aankwamen, wat ze hier dan Giethoorn in het klein noemen. Naar mijn mening is het hier misschien wel mooier dan Giethoorn. Hier heerlijk bij de Otterkooi geluncht, het bootje kon zo worden vastgeknoopt aan de privé steiger vanwaar we zo het terras op konden lopen.

Met volle magen verder gevaren via de Brouwersgracht naar de Beulakerwijde, via het Giethoornse Meer en de Walengracht. Waarna we de Beulakerwijde in Oostelijke richting zijn overgestoken zodat we konden invoegen op het Kanaal Beukers-Steenwijk. De naam doet waarschijnlijk al vermoeden dat deze van de Beulakerwijde naar Steenwijk gaat. Vreemd genoeg, als je in tegengestelde richting vaart blijft de naam hetzelfde. Uiteindelijk nog maar een keertje via het zuideinde Giethoorn binnen gevaren via het Binnenpad. Inmiddels waren we niet meer moederziel alleen en zodoende kregen we een voorproefje van de normale hectiek van het varen door Giethoorn. Ook was er verbazing over de mensen die nooit een bootje hebben bestuurd en hoe die overdwars onder bruggetjes probeerde door te varen. We hebben heerlijk van dit schouwspel genoten, leek wel een beetje op het leedvermaak op de camping. Het begrip eenrichtingsverkeer werd ook niet helemaal begrepen, of eigenlijk helemaal niet! Dit alles leverde lachwekkende situaties op, waaruit blijkt dat de Nederlands toerist soms niet onder doet voor de gemiddelde buitenlandse toerist.

De terugreis met onze huursloep naar Giethoorn ging voorspoediger dan verwacht waardoor we nog tijd overhadden. De ingecalculeerde vertragingen door de verkeersopstoppingen hadden geen bedreiging gevormd voor ons tijdschema, waardoor we konden besluiten om nog maar een rondje natuur te doen. We voeren het dorp door helemaal richting het noorden, naar het Molengat waar we via de Benedenstouwe weer terug voeren naar de Bovenwijde waar het nu wel tijd werd om het bootje in te leveren. Van de mensenmassa’s die hier niet onbekend zijn hebben we niets meegekregen. In het dorp was wel reuring, daarbuiten hadden we met regelmaat ‘het alleen op de wereld’ gevoel. Zo machtig mooi hoe je je dan zo ontzettend nietig kan voelen omringt door enkel natuur.

Favoriete adresje voor … lunch!