Christchurch | Rustig wennen aan het tijdverschil

Elke dag een uurtje zeggen ze, zo kom je over je jetlag heen. Symen lijkt er maar weinig moeite mee te hebben, terwijl ik vannacht voor m’n gevoel toch echt een uurtje of vier naar het plafond heb liggen staren. Net als thuis is deze wit! We verblijven bijna een week hier in Lincoln, zo kunnen we rustig aan het tijdsverschil wennen, Christchurch bekijken, boodschappen doen om de voorraadkast in de camper te vullen en tijd doorbrengen met Wendy, Dave, Janet en Dawn.

Vrijdag

In 2017 bezocht ik Christchurch terwijl ik de Kiwi’s bezocht nadat we elkaar ontmoeten hadden om een trans Pacific cruise. De in 2011 door een enorme aardbeving getroffen stad was toentertijd nog steeds aan het herstellen, zelfs op het moment van schrijven zijn de herstel werkzaamheden nog overal te zien. Dit heeft helaas, als grootste reden, door geld. De Notre Damme in Parijs stond als enige gebouw in Parijs in brand, er was aandacht en geld genoeg om een ongelimiteerd bedrag in te zamelen voor herstel. Hier was er in 2011 eigenlijk niemand die niet geraakt was door deze enorme natuurramp, aandacht en geld ging uit naar wat het meeste was geraakt in iemands persoonlijke omgeving. Zo is het geld voor herstel van de kathedraal op, en heeft de kerk er eigenlijk geen cent meer voor over en de gemeente heeft gewoon geen cent meer.

Vandaag bezochten Dave, Wendy, Symen en ik Christchurch. We liepen door de straten, genoten van de straatkunst, bekeken hoe langzaam de herstelwerkzaamheden gaan aan de kathedraal, slenterde door de botanische tuinen en genoten van een lokaal biertje. Ik zou hier dagen kunnen doorbrengen, zo’n heerlijke stad. Niet te groot, niet te klein. Het heeft alles wat je nodig heb en vooral ontzettend veel natuur. Een positieve bijkomstigheid na de aardbeving van 2011, op veel plekken in de stad mag niet meer gebouwd worden en daar is het nu grasland of word er gehoopt op geld om een natuurgebied aan te leggen. De huizen die er stonden zijn inmiddels netjes afgebroken en van puin is er geen sprake meer, alleen nog van heel veel leegte.

Craft Embassy

The Terrace Level One/126 Oxford Terrace

Christchurch, Nieuw Zeeland

Een mooie toffe tent met een balkon uitkijkend over de rivier. Goede keuze in bieren en eten.

Favoriete adresje voor … Cultuur!

Christchurch Arts Centre

Chirstchurch, Nieuw Zeeland

Stap even terug in de tijd, al is het hier eigenlijk nog helemaal niet zo oud. Zo voelt het wel. Het complex herbergt café’s, restaurants, een bioscoop, winkels, een kerk en ruimtes waar studio’s in zitten, workshops worden gegeven en je opleidingen kan volgen.

Favoriete adresje voor … Natuur!

Botanische tuinen

Rolleston Avenue

Christchurch, Nieuw Zeeland

Loop hier in je gemak doorheen en pak een koffie bij Ipex. Het is zeker de moeite waard om hier je tijd te nemen. Zoveel soorten planten, bomen, struiken, etc.

Zaterdag

Slapen gaat elke dag een beetje beter, het is fijn dat we nog niet hoeven te rijden en rustig aan doen helemaal geen probleem is. Zo slenterde we vanmorgen naar de boerenmarkt, een paar stalletjes met lokale producten en een groot aantal dames uit de omgeving verkopen hier hun handgemaakte producten zoals sieraden, kaarten, handwerk, etc. We sloten af met een bezoekje aan een lokaal koffie café en de supermarkt.

S’middags stapte we met z’n vieren in de auto richting de rust, waar we genoten van schitterend uitzicht en toffe plekken. Dave gaf Symen een geschiedenis les over de omgeving en van naar buiten kijken werd je eigenlijk alleen maar blij. Zo gingen we langs Taylor’s mistake, blijkbaar was Taylor met z’n boot aangekomen op de plek waar hij helemaal niet hoorde … toch ook sneu dat op de dag van vandaag je nog steeds herinnert word aan je fout!

S’avonds heerlijk gegeten met Janet, helaas is Dawn ziek en kon ze ons niet vergezellen. Desalniettemin was het een heerlijke avond met goede gezelschap, een prachtige zonsondergang en smakelijk eten.

Favoriete adresje voor … Markt!

Lincoln Farmers Market

22 Gerald Street

Lincoln, Nieuw Zeeland

Klein maar fijn, geen uitgebreide markt zoals je veel op tv ziet. Wel een mooi aanbod aan lokale producten.

Favoriete adresje voor … Strand!

Sumner, Nieuw Zeeland

Een lange uitgestrekte boulevard aan een mooi onderhouden strand. Het is hier bij mooi weer, en ook bij minder, druk met gezinnen, surfers en andere strand aanbidders. Rondom de boulevard vind je veel leuke cafés, ijssalons en restaurants. Hou wel rekening met dat vele cafés die voornamelijk om koffie draaien tussen 2 en vier sluiten.

Eruption Brewing

26 London Street

Lyttelton, Nieuw Zeeland

Goede selectie bieren en eten zoals je verwacht in een brouwerij. In de pub zijn gezellige zitjes gecreëerd en vanaf het balkon boven heb je een mooi uitzicht over de hoofdstraat van Lyttelton.

Favoriete adresje voor … Drankje en uitzicht!

Ōtoromiro Hotel & Bar

52 Main Road

Governer’s Bay, Nieuw Zeeland

Perfecte plek voor een drankje met schitterend uitzicht!

Favoriete adresje voor … Koffie, eten en uitzicht!

Dusk Bar

127 Hackthorne Road

Christchurch, Nieuw Zeeland

In 2017 kwamen Dave, Wendy en ik hier voor een kopje koffie. Wat een schitterend uitzicht over de stad heb je hier. Inmiddels zit er een nieuwe eigenaar in ‘the cup’ en heet het nu Dusk Bar. Er word veel meer gefocust op de avond, al kan je vanaf 8 uur s’ochtends al terecht voor een goede bak koffie. Service hier is uitstekend, net als het uitzicht, en het eten is van goede kwaliteit voor een zeer schappelijke prijs. Vooral de pizza’s kan ik aanraden!

Zondag

Wat doe je op een zondag, een rondje rijden door de omgeving en alle Rangers aanwijzen die je maar tegenkomt 😉 Sinds begin dit jaar is er op de Nieuw Zeelandse tv een commercial van Ford, Nieuw Zeeland rijd de Ford Ranger. Twee mannen zitten in een auto en wijzen overal de Ranger aan. Wendy word het gillend gek van dat wij dit sinds kort dus ook doen samen met Dave. Stiekem vindt ze het wel leuk, en wijst ze ook zelf de desbetreffende auto aan … maar het is leuker om net te doen alsof ze het vervelend vind.

Tussen het spelletjes spelen door, al doen we dat ook elke dag om 5 uur met een drankje en een hapje, Melton Estate bezocht voor een wijnproeverij en langs de lokale hotspot in Lincoln geweest, The Laboratory. Perfecte zondag als je het mij vraagt!

Favoriete adresje voor … Wijn!

Melton Estate

Weedons Ross Road

West Melton, Nieuw Zeeland

Mooie omgeving, en een prachtig terras waar je buiten gaat zitten. Proeverij kost $ 15 NZ, vooraf wel even reserveren. We waren niet echt onder de indruk van de wijnen, wel van de goede service!

The Laboratory

17 West Belt

Lincoln, Nieuw Zeeland

Wat is de Laboratory … een pub, een restaurant of toch een bioscoop. Deze hotspot in hartje Lincoln is waar de gemeenschap samen komt op zondag, en andere dagen in de week. De meest recente films draaien hier in een zaal waar ruimte is voor 15 bezoekers. Vaak is er in het weekend muziek en word er vaak ook op andere dagen dingen georganiseerd. Zeer goede bieren en een uitgebreide menukaart.

Maandag

Tijdens het Antarctica seizoen op de Oosterdam was Graem uit Christchurch de expeditie leider, een amicale man met heel veel kennis van Antarctica en alles daaromheen. Vandaag hebben we met hem een rondje Christchurch gemaakt, hele andere dingen gezien dan afgelopen vrijdag. Kan hier zeker een wandeltocht aanraden, zoveel te zien. We hebben lekker gewandeld, hier en daar even gestopt en uiteindelijk heeft Gream ons afgezet bij zijn favoriete whisky winkel hier in Christchurch. Wat een feest, echt een whisky walhalla! Wij slopen de middag af met nog een biertje in Riverside Market voor we met de lokale bus onze weg weer terug vonden naar Lincoln.

Favoriete adresje voor … Eten en Drinken!

The Church Pub

124 Worcester Street,

Christchurch, Nieuw Zeeland

Wij hebben de Jopenkerk in Haarlem, Christchurch heeft The Church Pub. Een schitterend omgebouwde kerk, het aanbod van eten en drinken is groot. Ook heeft de kerk elke maandag een pubquiz onder leiding van een drag queen. Alle tafeltjes waren vanmorgen al gemarkeerd met een gereserveerd bordje voor vanavond!

Kaiser Brei Garden

Riverside Market Level 1/96 Oxford Terrace

Christchurch, Nieuw Zeeland

Toffe bar met een gezellig ingerichte bier tuin. Goede bieren en smakelijk uitziende gerechten op de kaart.

Favoriete adresje voor … Whisky!

Whisky Galore

834 Colombo Street

Christchurch, Nieuw Zeeland

De plek om in Christchurch whisky te kopen. Zeer kundige en vriendelijk personeel dat je helpt, wanneer je graag geholpen wilt worden. Zo hebben ze ook een aantal whisky’s open die je kunt proeven of die ze je kunnen aanbieden wanneer ze denken dat het die whisky is die je zoekt!

Favoriete adresje voor … Eten, drinken en winkelen!

Riverside Market

96 Oxford Terrace

Christchurch, Nieuw Zeeland

Een gezellige markthal met cafés, restaurantjes en winkeltjes waar je vooral de meest lekkere dingen voor thuis kan kopen. Door de weeks is het hier gezellig druk, in het weekend schijn je hier over de koppen te kunnen lopen en nergens rustig te kunnen kijken of zitten.

Dinsdag

Inmiddels is het slaapritme aangepast aan de twaalf uur tijdverschil met thuis, het omgooien van ons dag en nacht ritme viel ons eigenlijk helemaal niet tegen. We hebben wel eens beroerder meegemaakt met veel kleinere tijdsverschillen. Ook begint onze tijd hier langzaam tot z’n einde te komen, morgen halen we de camper op. Ontzettend veel zin in!

Onze ochtend begon, eigenlijk zoals gewoonlijk, met een rondje rijden en dit keer richting Brighton. Het enige dat deze gelijknamige plek gemeen heeft met degene in de UK is de pier. Verder is het een armoedige plek, al proberen ze met man en macht Brighton uit de slop te trekken. Er is een schitterende bibliotheek gebouwd, met geweldig uitzicht over de zee, en ook zijn er sinds kort (niet natuurlijke) warm water baden. Dit in de hoop om volk deze kant op te trekken. Het cafe is in ieder geval een aanrader met ontzettend vriendelijk personeel.

Wij gingen ook even dobberen, alleen dan in het Queen Elizabeth II zwembad. Een modern zwembad met alle gemakken voorzien, al waren we wel heel verbaasd om de absurt hoge prijs voor gebruik van de glijbanen te zien. Bij ons in het zwembad kan je er gewoon zo vanaf zoefen zonder dat je flink in de buidel moet tasten. Na een aantal baantjes te hebben getrokken, in het veel te koude 25 meter bad, vertrokken we richting het warmere gedeelte en sloten we af lekker bubbelend in de jacuzzi. Heerlijk ontspannen voor het laatste onderdeel van de dag, Pubquiz!

In 2017 ontmoette we Wendy, Dave, Janet en Dawn bij de quiz aan boord, al snel vormde we een team. Elke avond kwamen we samen om onze hersens te kraken, zo ook tijdens dit bezoekje. Janet is naar Pink in Dunedin en Dawn ligt nog te bed met de naweeën van Covid, zodoende dat we met z’n viertjes het ‘Ranger Ranger’ team vormde, tot grootte ergernis van Wendy werd ze de hele avond herinnerd aan het vervelende spelletje in de auto. Vooraf heerlijk gegeten bij de Thai in Prebbleton, echt een aanrader. Alle vier hadden we natuurlijk weer veel te snel gegeten, zo lekker was het! Hielp het om het beste uit onze hersenen te halen? Totaal niet! We eindigde net niet onderaan, één na laatste. Wel hebben we een ontzettend leuke avond gehad en zijn we erachter gekomen dat de Nieuw Zeelanders gek zijn om Engelse namen van dingen en niet de Latijnse namen. Gelukkig hadden we een lieve quizmasters die ook de Latijnse antwoorden goed rekende nadat we het konden bewijzen via Google. Onze kennis van van alles en nog wat is in ieder geval ontzettend bijgespijkerd, zo ook van video games waar we helemaal niets vanaf weten 😉

Favoriete adresje voor … Koffie!

Saturdays Café

195 Marine Parade

New Brighton, Nieuw Zeeland

Eigentijds ingericht cafe, met alle gemakken voorzien. Ga je lekker weken in de baden hier, dan heb je gemakkelijk toegang tot het cafe. De cheesecake donuts zijn een aanrader.

Favoriete adresje voor … Thais eten!

Street Side Thai Eatery

18 Central Avenue

Prebbleton, Nieuw Zeeland

Klein restaurantje in een ‘strip mall’, gezellige uitstraling en echt ontzettend lekker eten!

Favoriete adresje voor … Eten, drinken en pubquiz!

Unit 11/563 Springs Road

Prebbleton, Nieuw Zeeland

Een gezellig restaurant waar ze je graag het gevoel willen geven dat je thuis bent. We hebben hier alleen de pubquiz gespeeld en wat gedronken, al zag het eten dat op de andere tafels stond er zeer smakelijk uit. Leuke quiz, alleen jammer dat de host niet vooraf even de vragen had doorgelezen, dat was zeer duidelijk te merken! Verder niets op aan te merken.

Woensdag

Het is eindelijk zover, we hebben vanmorgen de camper opgehaald! Morgen gaan we er mee op pad, richting Lake Takepo. De koffers zijn uitgepakt en staan op het punt om met een transport busje mee te gaan naar Auckland, zo hoeven wij deze niet mee te nemen in de camper. Boodschappen zijn gedaan en zover nu mogelijk is ons huis voor twee maanden ingericht naar onze wens. We zullen echt nog wel wat dingen missen, of nodig hebben, al mogen we totaal niet klagen over waarmee de camper kwam. Alles wat je nodig hebt zit erin, behalve een eiersnijder 😉

Favoriete adresje voor … het huren van een camper!

Kia Ora Campers NZ

218 Roydvale Avenue,

Burnside, Christchurchm Nieuw Zeeland

Bij Kia Ora kan je vier soorten campers huren, twee van het type verlengde bussen zoals wij hebben gehuurd en twee van het type meer traditionele camper. Wij kozen voor het model ‘3 Berth Mercedes Nomad’, een ruim model bus geschikt voor twee volwassenen en een kind. De voorstoelen kunnen omgedraaid worden in een zitje, wij hadden hier de voorkeur voor zodat het bed achter niet elke dag in en uit elkaar gehaald hoeft te worden. De keuze om bij Kia Ora te huren kwamen voort uit de wens om bij een lokale, niet massale, verhuurder te huren.

2 Comments

• Jantiene

Wat weer een mooie verhalen. Met schitterende foto’s. Die muur schilderingen prachtig daar hou ik van.
    Ben erg nieuwsgierig naar de verhalen met de camper. Liefs mam

15 maart 2024 at 10:59
  • Jack

Wel even een inhaalrace…. mooi dat jullie op pad zijn. Geniet er van.