Fiordland | Badend in de natuur

Na drie nachten met de camper aan de stekker en even te hebben gerelaxt zijn we de afgelopen twee dagen terug gegaan naar de basis … nou ja 😉 Geen stekker en zeer sporadisch telefoongebruik. Eigenlijk enkel bij de punten van de noodtelefoons kan je een 4G signaal krijgen, eigenlijk ook wel eens lekker! Al moet ik zeggen dat wanneer je dan weer vol bereik heb en je telefoon zich vult met allemaal onzin emails ik direct weer zin krijg om de telefoon weer even z’n nek om te draaien! Een telefoon is handig, maar kan ook vaak zorgen voor afleiding wanneer er genoeg andere dingen te doen zijn.

Gisteren vertrokken we vanaf Te Anau richting Fiordland, een zeer dun bevolkt gebied van Nieuw Zeeland. Ook een gebied met heel veel natuur, ook de reden waarom het hier moeilijker is om te wonen. Het eerste gedeelte van de trip kwamen we nog veel boerderijen tegen en leek het landschap veel op wat we eerder hadden gezien. Op een gegeven moment reden we tegen een bosrand aan en waren we volledig ingesloten door groen, zo’n andere ervaring. Door de bewolkte dag die het was kreeg Fiordland direct een mysterieuze uitstraling, echt alsof de Orks uit Lord of the Rings zo het bos uit konden wandelen, of elk ander fantasie figuur uit boeken of films. Ik voel me hier dan ook direct klein.

Naarmate de kilometers voorbij trekken en je van waterval naar uitzichtpunt bent gereden veranderd het landschap weer elke paar seconden. Van volledig bos ga je naar steen, enkel steen met mist, watervallen, regen en bewolking. Daar rij je dan met je camper en voor je het weet verdwijn je gewoon in een wolk, het lijkt wel een goocheltruc! De Homer tunnel lijkt ook wel uit een boek of film te komen, een uit steen gehakte tunnel waar je de zeven dwergen van Sneeuwwitje zo in ziet hakken en bikkelen! Een hele bijzondere beleving hoe we eerst voor het stoplicht moesten wachten tot het verkeer vanaf Milford eruit kwam en wij er veilig in konden. En zo gingen we, zonder ook maar één van de zeven dwergen te zijn tegengekomen. Wel een enkele bestuurder die toch hoopte te kunnen stoppen voor een foto in de tunnel of net na de tunnel. We zijn inmiddels expert in het lezen van remlichten. Wat een rit door zo’n ruw en adembenemend landschap, het bezoek aan Milford Sound stond vooral in het teken van ‘Bushman spray’ tegen de zandvlooien en verbazing bij de parkeer meter. Lees: – Eerste 20 minuten gratis. Elk uur tussen 6 en 15.00 $ 10,-. Elk uur tussen 15.00 en 6.00 $ 5,-. Om even over 2 stonden wij bij de parkeermeter, ons vermoeden was om voor $ 15,- twee uur en twintig minuten te kunnen parkeren. Nou mooi niet, om 16.03 moesten we weer terug zijn bij onze KEA en de betaalautomaat gaf $ 20,- aan. Wat een misleidende informatie. We hebben er een email achteraan gestuurd, blijkbaar is dit de gewone gang van zaken en hoeven ze de 20 minuten gratis niet te geven wanneer je ook betaald wilt parkeren en alle sessies gestart voor 15.00 uur kunnen geen gebruik maken van de kortingsprijs. Okay, duidelijke zaak. Alleen wat minder duidelijk op het bord!

Rondje gelopen, van het uitzicht genoten en ons verbaasd over de toeristen die werden vrijgelaten uit bussen om een rondvaart door de Sound te maken. Door het weer ziet de natuur er hier zeer geheimzinnig uit, al zou ik denken dat deze mensen liever van het uitzicht konden genieten in de zon dan van weinig voor handen kunnen zien in de regen! De natuur liet zich ook nog even op een zeer onverwachte manier zien, tijdens het wachten op de tunnel richting de camping liep er zeer nonchalant een Kea over het asfalt. Nee, onze bus had niet opeens twee poten gekregen. Een echte Kea in levende lijve. Hij liep gewoon een beetje te chillen langs de auto’s, de inzittende waren veel meer onder de indruk van hem dan hij van ons!

De DOC camping ervaring in Fiordland is niet te vergelijken met die bij Mt. Cook. Daar was het gewoon veel te vol, hier lijkt het wel alsof mensen dit stukje natuur niet kunnen vinden. Op een camping met 120 plaatsen waren er nog geen twintig bezet. Er heerste rust, geen totale chaos en er was genoeg plek om hier je camper wel ruim te parkeren. De natuur die deze campings bieden maakt het ontbreken van douches lang en breed goed! We hebben heerlijk geslapen, al hadden we stiekeme hoop op een sterrenhemel en mogelijk het zuiderlicht. Jammer genoeg klaarde het niet op.

De bewolking en mysterie die gisteren rond Fiordland hing was na een nacht slapen volledig verdwenen. Een strak blauwe hemel wachtte ons op, geen wolkje aan de lucht. Wat waren wij blij dat we gisteren Milford Sound hadden gedaan, het had toch wel iets speciaals. Vandaag hebben we de Lake Gunn Nature Walk gelopen in de ochtend, een wandeling van drie kwartier door de bossen en langs het meer. Je kijkt hier niet alleen je ogen uit, ook je oren worden verwend met opwekkende vogelgeluiden en met de geluiden van een instortend bos … Uh, oeps, instortend bos, dat kan niet goed wezen! Niets is minder waar, drie Kea waren opzoek naar hun ontbijt en hadden de nodige takken even uit de bomen gevlogen. Wat een geluk, we hebben zeker een kwartier of langer naar de volgens zitten kijken. Wanneer we weer 4G hebben zullen we de vogels rapporteren, wanneer mensen Kea’s zien, word er gevraagd om voor onderzoek een rapport in te vullen over de vogels en mogelijke foto’s/video’s door te sturen zodat ze de populatie in de gaten kunnen houden. Op het moment zijn er nog zo’n 7000 vogels.

De volgende stop, de watervallen van Humboldt, deze vielen ontzettend tegen. We waren enthousiaster over de zeventien kilometer lange off-road rit er naartoe. Wat gingen we lekker heen en weer, het verbaasd ons elke keer weer dat er nog geen servies is gesneuveld. We liepen over een hangbrug, genoten van het uitzicht en maakte onze stappen van de dag. Aan het einde van de terugrit maakte we even gebruik van de 4G bij de noodtelefoon om het thuisfront een fotootje te sturen van ons avontuur die dag. We slapen vanavond weer op een DOC camping met enkel drie plaatsen, op het moment van schrijven staan we hier met twee voertuigen. Jammergenoeg zitten we wel binnen, de zandvlooien gooien hier roet in het eten. Een bijt van zo’n minuscuul insect doet echt zeer en kan zeker een week door blijven jeuken. Wij zijn geen fan!

Favoriete adresje voor … Coffee Cat!

Vaak in de buurt van ‘Mirror Lakes’

Fiordland, Nieuw Zeeland

Coffee Cat, een café vind je hier niet zo makkelijk langs de weg en daarom staat Cat hier met haar koffie bus. Erg lekkere koffie en een bijzondere locatie om je bakkie pleur te mogen bestellen!

Cat heeft openingstijden op Google staan, echter blijft ze soms langer, gaat ze eerder weg of slaat ze dagje over. Verheug je vooraf dus niet teveel op de koffie, doe dat pas wanneer ze die het aan het zetten is!

Favoriete adresje voor … Milford Sound!

Milford Sound, Nieuw Zeeland

Het dorpje Milford Sound stelt zeer weinig tot helemaal niks voor, het is vooral een verzamelplaats voor bussen en de opstap plek voor cruises door de Milford Sound. Echter kan je hier ook beginnen aan een aantal toffe wandelingen. Irriteer je je teveel aan zandvlooien? Dan kan je deze plek gewoon beter overslaan!

Favoriete adresje voor … Kamperen!

DOC Cascade Creek

Fiordland, Nieuw Zeeland

Prima kampeerterrein met toiletten en water, dat nog wel gekookt moet worden. Wel één van de grotere terreinen, waardoor soms meer ruimte en soms meer mensen.

Favoriete adresje voor … Kamperen!

DOC Upper Englinton

Fiordland, Nieuw Zeeland

Kampeerterrein met drie plekken, enkel voorzien van toiletten en een fantastisch uitzicht. Oh, en heel veel zandvlooien! Breng je ‘bushman’ insecten spray.

3 Comments

• Jantiene

Oh, ik dacht dat je een KIA bedoelde, dat merk auto ken ik wel….

5 april 2024 at 15:07
  • Pap

Potverdrie, wat is het daar mooi. En die kea’s, zijn dat die papegaaien die ik op de foto zag?

1 april 2024 at 08:24
      Martine

Klopt ja, dat zijn die groenige papegaaien en is ook de naam van onze camper.