Arthurs Point | Herfst hangt om de hoek

Queenstown, we werden deze reis al zo vaak gewaarschuwd! Val niet in deze toeristen val, rijdt erdoor, stop er niet tenzij iemand het zebrapad oversteekt of het stoplicht op rood staat, maar anders rij er snel doorheen. Wij hebben dit advies te rade genomen en staan voor een paar nachten op de camping in Arthurs Point, een dorpje 15 minuten buiten Queenstown verscholen in de bergen.

De rit van vandaag van Fiordland naar Arthurs Point ging een lange worden, ook al waren we gisteren hemelsbreed misschien 50 kilometer verwijdert van de bestemming van vandaag, toch moesten we nog effe 250 kilometer rijden vandaag. De bergen zitten in de weg. Tijdens een koffie stop bij een ontzettend toffe koffie caravan, ongeveer halverwege, zagen we een eenzame lifter aan de kant van de weg staan. Z’n schouders hingen en z’n hoofd ging ook die kant op, het leek alsof hij daar al een tijdje had gestaan en niemand hem mee wou nemen richting Queenstown, Hij zag er redelijk verzorgt uit, wij lopen ook al dagen in dezelfde kleding en hebben al een paar dagen niet gedoucht dus echt oordelen mogen we niet, en zo besloten we hem een heel eind richting zijn eindbestemming te brengen. Onze goede daad voor vandaag weer gedaan. Zijn naam was Aaron, kwam uit Colorado en liep de route van noord naar zuid Nieuw Zeeland. De reden waarom hij naar Queenstown moest is dat hij zijn zus ging ophalen, ze gaan twee weken samen door de omgeving rijden en diverse wandelingen maken. Hij maakte zich al zorgen of hij wel in de stad zou komen, niemand wou hem meenemen. Gelukkig heeft hij veel ervaring en komt z’n zus pas een dag later aan zodat het geen probleem was geweest als hij nu nog bij de koffie caravan had gestaan.

Na aankomst op de camping kregen we van de receptie te horen dat we met onze campingkaart korting krijgen bij de lokale brouwerij, dit klonk ons als muziek in de oren! Snel even onder de douche, schone kleren aangetrokken en op Google Maps stond gemeld dat de wandelroute grotendeels vlak zou zijn. Viel dit even vies tegen, de heenweg naar beneden ging nog wel, maar de terugweg gaf ons beide toch een paar brandende kuiten! Er zaten stukken bij dat in elke 5 meter vooruit je één meter omhoog was gelopen. Het was het overigens meer dan waard, Canyon Brewing zit aan het water naast een brug echt een geweldige locatie om lekker te chillen of in ons geval een spelletje te spelen. Eenmaal op de camping aangekomen zijn we effe heerlijk ter ontspanning de hottub ingedoken, we krijgen met de campingkaart op deze camping een half uurtje gratis in de badkuip. Tijdens het relaxen realiseerde we ons dat de wandeling naar de brouwerij, of eigenlijk meer de terugweg, de calorieën van het biertje bijna had gecompenseerd.

Na een heerlijk nachtje slapen stond vanochtend de wekker omdat we op pad gingen naar Arrowtown, dit is een pittoresk dorpje met elke zondagochtend een Farmers Market. Nou ja, een boerenmarkt bleek het uiteindelijk niet te zijn want de enigste geoogste producten waren twee appels en een perzik. De rest van de stalletjes waren souvenirs en hobby artikelen, was wel effe lekker neuzen. Het dorpje zelf bleek veel leuker dan de markt. Door de inval van de Herfst, kan het bijna niet geloven met de foto’s van broedende eenden en bloeiende tulpen van thuis, krijgt Arrowtown nog meer charme. Wij kregen te horen dat het op het moment nog helemaal niet mooi is en we hier eigenlijk nog niet hadden moeten zijn, wij zijn het daar totaal niet mee eens! Nu valt juist die ene rode, oranje of gele boom juist zoveel meer op dan wanneer ze allemaal veranderd zijn. In de zomer zeggen we toch ook niet, oh moet je kijken een groene boom?!

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Top10 Queenstown

70 Arthurs Point Road

Arthurs Point, Nieuw Zeeland

Prima camping, schone faciliteiten en centraal gelegen tussen Queenstown en Arrowtown. Geen zin om naar de eerste te rijden? Je kan een shuttle boeken voor een paar dollar via de camping, dan brengen en halen ze je zodat je geen gedoe hebt met kamperen.

Voor de Top10 hebben wij een Club Card aangeschaft. Voor $ 55,- NZ, op het moment van schrijven zo’n € 30,-, krijg je 10% korting bij de Top10 campings. Ook zitten er extra’s aan verbonden zoals korting op de hottub, of zoals hier in Queenstown half uurtje gratis, en goede deals bij bedrijven in de regio. Wij hopen onze korting vooral te pakken op de ferry tussen het Zuid en Noord eiland.

Favoriete adresje voor … Bier & Eten!

Canyon Brewing

1 Arthurs Point Road

Arthurs Point, Nieuw Zeeland

Het gaat hier niet alleen om het bier, ook om de locatie! Wat een plek, echt genieten helemaal nu het einde zomerzonnetje zich nog met regelmaat laat zien.

Favoriete adresje voor … Markt

Arrowtown Sunday Market

Under the Trees on the Library Green

Arrowtown, Nieuw Zeeland

Elke zondag van 10 tot 2. Het is geen gigantische markt, wel een hele toffe manier om lokale ondernemers te leren kennen en kennis te maken met prachtige producten.

Favoriete adresje voor … Eten & Drinken!

Provisions of Arrowtown

65 Buckingham Street

Arrowtown, Nieuw Zeeland

Weer zo’n heerlijk huiskamer café met heerlijk ruikend gebak, een schitterende tuin en goede koffie.

3 Comments

• mam

Wat een mooie natuur. En wat een mooie kleur bomen. Nog veel plezier. liefs mam

6 april 2024 at 10:54
  • Jack

Nog een kaartje achtergelaten van ‘Martjes Mini Bieb’?

1 april 2024 at 08:30
      Martine

De minibieb kaartjes hebben ondertussen al gretig aftrek genomen, en had helaas geen meer over voor vandaag. Moet nieuwe laten drukken.