Rainforest Retreat | Midden in de natuur

Door menigeen waren we gewaarschuwd voor de drukte rondom pasen hier, het is een lang weekend voor de Nieuw Zeelanders en zelfs de kinderen hebben ook dinsdag vrij van school om de dagen een beetje te overbruggen tussen nu en de herfstvakantie half april. En daar zaten we dan, een kleine week geleden achter de laptop om ons verblijf voor dit ‘zeer belangrijke’ paasweekend vast te leggen. Enige verbazing ontstond bij ons dat, na de volle accomodaties in Wanaka, we zo voor drie nachten ergens terecht konden. Het afgelopen jaar hebben we veel inspiratie opgedaan voor deze reizen in boeken, tv en via sociale media, The Rainforest Retreat viel direct op. Een park met uiteenlopende accommodaties, hostel-, motel-, alles erop en eraan hotelkamers en dan ook nog een camping.

De rit van Paringa naar Franz Josef, daar kan ik eigenlijk weinig over vertellen. Dat is iets dat aanschouwd moet worden met je ogen. Het uitzicht op Mt. Cook vanaf de andere kant is spectaculair, na het zien van deze kant is het toch van z’n voetstuk afgevallen richting de categorie mooi. Spectaculair, dat is het pas aan deze kant. Links beuken de gigantische golven tegen de kust, rechts beginnen de Alpen met besneeuwde bergpieken. In de buurt van Fox Glacier hadden we de hoop een wandeling te maken voor een reflectie van Mt. Cook in een meer. De hoek omkomende van het wandelpad liet al een fikse rimpeling in het water zien, die spiegel ging het vandaag niet worden. En zo gingen we met huis en haard richting Franz Josef. We konden direct de camper kwijt op de parkeerplaats, wat spulletjes voor de nacht in de kamer gezet en daar gingen we het dorp in richting het VVV. Voor m’n vader is het bezoeken van het VVV iets heiligs, hij denkt dat hij altijd de meest bijzondere band heeft met de dame achter de balie en dat door het in de strijd gooien van zijn charmes hij de meeste informatie losgepeuterd krijgt. De Duitse dame die ons hielp was uiterst vriendelijk, het ontvangen de beste informatie leek nou niet echt vanzelfsprekend te gaan. Of het nu lag aan onze charmes, de kennis van de dame in kwestie of het gebrek aan activiteiten in de omgeving … laten we dat maar in het midden laten!

Ergens een drankje doen zou stukken makkelijker gaan dachten we, kwamen wij even bedrogen thuis! En ook nog eens zeer verbaasd! Tijdens feestdagen rekenen veel cafés, restaurants, bars, etc een toeslag van 15 – 20% op de totale rekening om de 2,5 keer loon op feestdagen van het persoon te kunnen betalen. Iets waar wij ons volledig bij kunnen neerleggen, al komt de regering met een regel om drankmisbruik tegen te gaan waar wij stijl van achterover sloegen. In het eerste café probeerde we een biertje te bestellen, dat was niet mogelijk zonder een maaltijd hierbij te nuttigen. Om drie uur s’middags zaten wij niet op een volledige diner te wachten, uitleggen hoe wat en waarom dit nou was kon de serveerster eigenlijk niet behalve het woord regering kwam er niets veelzeggends uit. Volgende terras, waar we hetzelfde nieuws ontvingen. Drink hier gerust een drankje, alleen niet zonder volledige maaltijd. Blijkbaar drinken de Nieuw Zeelanders van s’morgens vroeg tot ze dronken erbij neervallen op dit soort feestdagen, heeft de regering besloten dat de supermarkten op dit soort dagen geen alcohol mogen verkopen en de gelegenheden waar je heen zou gaan voor een drankje deze niet mogen serveren zonder maaltijd en je moet een uur na het nuttigen hiervan weer vertrekken. Vol verbazing hoorde we dit aan, ik sprak uit over het feit dat ik het nogal iets vond om zoveel feest te vieren na de kruisiging, dood en opstanding van Jezus. ‘Jezus? Wie is dat? Pasen is een feestweekend voor kinderen en zodoende is deze beslissing genomen.’ M’n Oma zou bij het horen van deze woorden zich hebben omgedraaid in haar graf. Blijkbaar verstoppen ze hier op goede vrijdag de eieren voor Paaszondag en -maandag, door de alcohol consumptie aan banden te leggen hoopt de regering maar dat de ouders aan het einde van het weekend nog weten waar ze de kindertraktaties hebben verstopt, omdat het anders weleens een zooitje kon worden in de achtertuin.

We sliepen de eerste nacht in een motelkamer, vreselijk gehorig. Elke snurk, hoestje of volledige gesprekken van de andere bewoners kon je horen. De douche was echter warm en het bed bestaande uit één matras, dus wij waren blij! We konden een ontzettend goede deal krijgen en de reservering voor één nacht op het vakantiepark omzetten naar een nacht in een echt bed, oh wat was dat lekker. Een badkamer waar je gewoon in je blote gat in kan lopen en ongegeneerd weer in je blote gat uit kan lopen zonder dat je je hoeft om te kleden in een veel te klein hokje waar niet eens ruimte is om je spullen neer te zetten. Voor het slapen wat gegeten bij het restaurant van Rainforest, we vonden het toch wel een beetje raar om in onze KEA avondeten klaar te maken op de parkeerplaats terwijl we in een motelkamer sliepen.

Na een nacht in een goed bed en een lange douche konden we direct de camper op onze campingplaats zetten … nou mooi niet! Eerst plek 38, die bleek nog vol dus we werden zonder morren verplaats naar 39. Daar aangekomen zat er een oudere man zwaar chagrijnig in z’n motorhome. Dat wij aan kwamen rijden maakte zijn humeur er niet beter op. Opeens kwam daar een vrouw aangeslenterd, douche tas in haar ene hand en handdoek in de andere. Toch even vragen of ze gingen vertrekken of zouden blijven. Volgens de receptie waren ze al uitgecheckt, we vermoeden dat manlief in z’n chagrijnige bui al had uitgecheckt terwijl zijn vrouw nog lekker onder de douche stond. Het ging allemaal nog wel even duren, haren moesten nog gedaan worden en dan was er ook nog iets met de afwas, inruimen van de camper en ga zo maar door. Er komt weinig voor elkaar wanneer je partner met armen over elkaar in de camper op de bestuurdersstoel zit te wachten … Na een kort bezoek aan de receptie konden we de camper zo in plekje 41 plakken! We hadden plannen om wat te gaan wandelen vandaag, nadat we waren neergeploft in onze stoelen met de laptop op schoot bedachten we toch dat we vandaag liever rustig aan gingen doen. We hebben biertjes gehaald in het dorp, vandaag mocht het weer, om dan weer voor twee dagen aan de restricties vast te zitten. We waren net op tijd terug bij de camper voor de gratis entertainment. De vakken hier zijn erg ruim, de weg is krap en ruimte om te draaien is er echter niet. Schoonzoon lief reed zo de achterkant van de caravan van z’n schoonouders in de soep … nu moest dochter lief naar haar moeder bellen dat er iets was gebeurd. De auto was ook van haar ouders, ze hebben zelf geen trekhaak op de auto, gelukkig was die nog ongedeerd. En zo ging de soap nog een tijdje door. De buurman had genoeg schade gereden voor de dag en parkeerde de auto uit veiligheidsoverwegingen naast de caravan op een nog vrije plek, hij plantte een picknicktafel achter de auto en zo had hij twee plekjes veilig afgeschermd. Ja, Paas drukte en zo kwamen er nog heel wat grote bakbeesten aanrijden en welke plekjes hadden die … Je mag nooit meer raden. Dus ook die gingen weer richting de receptie, de vrouw des huizes kwam met een nummertje terug waar de man des huizes het helemaal niet mee eens was. Zodoende ging hij weer naar de receptie om verhaal te halen waarom hij niet op de plaats kan staan die zijn voorkeur heeft. Na een klein half uurtje kwam hij zeer zelfverzekerd teruglopen, het was gelukt om te krijgen wat hij wou al was hij eigenlijk nog steeds boos want hij en zijn zoon stonden niet naast elkaar want ja die stonden naast ons en wij gingen niet ons plekje opgeven. Alles liep in de soep omdat de man eerder uitcheckde dan zijn vrouw klaar was. Uit het niets verplaatste de buurman niet echt vrijwillig de picknicktafel en reed z’n auto met grote tegenzin uit het plekje naast hem. Een joekel van een motorhome kwam van de andere kant aanrijden en parkeerde zijn verrijdbare huis zeer krap tegen de caravan van de buurman. Het kwam dus niet als een verrassing dat de buurman met alle voertuigen van z’n schoonouders vroeg in de ochtend voordat de zon over de bergen kwam weer vertrok. Dit keer met veel minder kabaal dan hij kwam!

Vanmorgen hebben we drie wandelingen gemaakt, twee naar uitzichtpunten op de Franz Josef gletsjer en eentje naar Peters Pool. Wat een fantastische uitzicht hadden we in en vanaf het kleine meertje. Eerder deze week geprobeerd om bij Lake Matheson de reflectie van Fox gletsjer te spotten, nou daar kwam natuurlijk helemaal niets van terecht met de pittige wind die er stond. Nu hadden we meer succes. Je kan hier zoveel mooie korte wandelingen maken, wanneer je die aan elkaar koppelt heb je een langere wandeling en vele fotogenieke locaties bezocht in de regio. De DOC, Department of Conservation, heeft een heel overzicht op hun website van wandelingen. Van 5 minuten tot een week in lengte. Zo lang konden wij niet wegblijven want we hadden een afspraak om drie uur, Jan van Te Koha Gallery stond op ons te wachten.

Van m’n ouders hebben we voor ons trouwen een aantal toffe activiteiten gekregen, waaronder onze eigen Poenamu maken, Poenamu ook wel Greenstone of Jade genoemd. Wat een bijzondere ervaring was dit. Natuurlijk waren wij er weer te vroeg, er moesten nog andere deelnemers opgehaald worden bij hun hotel en daar stonden wij dan midden in de workshop waar we rustig even rond mochten kijken. Een bak met kleine stukjes steen gaapte ons aan, zouden we daarmee werken? Dat was het geval, de eerste indruk die bij ons opkwam was ‘wat kunnen we daar van maken?’. De steen kiest jouw, dat waren Jan haar woorden en zo ging het ook. Symen en ik hadden elk redelijk snel een mooie ‘greenstone’ uitgekozen, de Britse deelnemers waren erg aan het treuzelen en luisterde niet echt naar wat de stenen te vertellen hadden! Jan gaf ons een snelle uitleg over het bewerken van de stenen en voor we het wisten stonden we met schort om voor de slijpmachine om onze Pounamu vorm te geven. Het voelde als een meditatie, het bewerken van de steen, de steen z’n werk laten doen en ons laten leiden naar het eind resultaat. Heerlijk in onze eigen zone waren we bezig.

Natuurlijk hebben ze ons niet gelijk laten klooien met de beste en meest exclusieve stukken, maar het resultaat was er niet minder om. Na het grove werk gingen we de steen polijsten met verschillende gradaties schuurpapier en werd er door Jan keurig netjes een gaatje in geboord voor een touwtje om er een ketting van te maken. Wij hebben nog niet de skills om traditionele Maori ontwerpen te maken van de door ons gekozen stenen maar persoonlijke ontwerpen zijn het wel.

Favoriete adresje voor … Kamperen!

The Rainforest Retreat

121 Ardmore Street

Franz Josef, Nieuw Zeeland

Holiday Park in het midden van het regenwoud. Is het echt een retreat te noemen, wij vinden van niet. Het is een betaalbare camping op een centrale plek, je merkt dat de camping toe is aan een opfrisbeurt en het washok aan vervanging.

Favoriete adresje voor … Eten & Drinken!

Monsoon Café

46 Cron Street

Franz Josef, Nieuw Zeeland

Ben nog nooit in een bar op een skipiste geweest, zo is hoe ik het me voorstel! Het ruikt een beetje muf en voelt gezellig aan! Ontzettend goed eten, de Rib-Eye is zeker een aanrader!

Favoriete adresje voor … Eten & Drinken!

Snake Bite Brewery

28 Main Road

Franz Josef, Nieuw Zeeland

Brouwerij met eigen bieren en Aziatische gerechten. Het is een plek met goede zitjes binnen en een fijn terras waar je lekker kan zitten en mensen kijken.

Favoriete adresje voor … Je eigen Poenamu maken!

Te Koha Gallery

69 Waiho Flat Road

Franz Josef Glacier, Nieuw Zeeland

Wat een bijzondere ervaring was dit, deze activiteit kunnen we iedereen aanraden. Na afloop heb je een prachtige herinnering om te dragen van je tijd in Nieuw Zeeland. Reserveren is wel verstandig.

1 Comment

• Jack

Ja, omgaan met VVV-dames vereist toch wel de nodige tact, dat merk je nu wel weer. En dat van die ingenomen plek en de onverwachte gevolgen ervan… er wordt wel eens gezegd dat een vleugelslag van een vlinder bij ons een storm in China kan veroorzaken en wanneer ik je verhaal lees begin ik dat zomaar te geloven. Een soort Domino- D-day maar dan anders.