Nelson | Heerlijk genieten

‘Weten jullie al waar jullie naartoe gaan op vakantie?’ Een vraag die we met enige regelmaat stellen aan familie en vrienden. Vaak word de vraag beantwoord met ‘Waar de zon is’. Ja … zo iets hadden wij ook bij vertrek vanaf Gentle Annie. Na een heerlijke opklaring gisteren verdween deze als sneeuw voor de zon en werd vervangen door enorme hoosbuien. Het prachtige grasveld was uit het niets veranderd in een veld vol modderpoelen. Waar we de dag daarvoor nog met veel enthousiasme op het veld gingen staan kwamen nu de vraagtekens hoe we zonder te veel problemen de KEA van dit veld af konden krijgen. Niet te veel snelheid, ook weer niet te weinig want dan word het helemaal niets! Voor we het wisten stond onze vertrouwde camper met z’n wielen op het grindpad en konden wij in de koeienstal nog even een kop koffie voor onderweg bestellen. Tijdens een kort gesprek met het personeel, waarvan eentje zich graag wou verschuilen in onze camper om mee te gaan naar Nelson, kwamen we erachter dat het weer vandaag hier niet beter zou worden. We waren er gisteren door de man van de DOC, die ons een hele demonstratie gaf van zijn favoriete weersite, voor gewaarschuwd.

Zaterdag is Marchfest in Nelson, een bier en muziek festival waar we al maanden kaartjes voor hebben. De Canadees met snor van de camping had ook heel graag gewild, hij had net drie weken vrij gehad en z’n baas zag het niet zitten om hem weer te laten gaan. Met enige jaloezie lieten we hem achter, samen met het regenachtige weer. De geplande wandelingen en vele uitkijkpunten hebben we laten schieten. Naar watervallen en kolkende rivieren hoefde je niet te zoeken, die waren echt overal te vinden. Bij elke hoek die we omdraaide kwam het idee, volgens ons heeft het harder geregend dan wij denken! We zijn maar blijven rijden tot we er eigenlijk geen zin meer in hadden, dat was het moment dat we op de parkeerplaats van de Top10 camping stonden die we vanaf vrijdag voor twee nachten hadden geboekt. Gelukkig is het laagseizoen en konden we wel een beetje schuiven om ons drie nachten op dezelfde plek te laten staan.

Na een snelle douche, even alle antijeuk middeltjes van me af gewassen, stonden we bij de bushalte om het centrum in te gaan. Inmiddels was de hevige regelval gestopt en konden we eindelijk de heuvels rondom Nelson zien. We speelde een spelletje en dronken een biertje bij ‘The Free House’, de versimpelde versie van de Jopenkerk in Haarlem, daarna kregen we trek en hebben echt fantastisch gegeten bij ‘The Urban Eatery’ en dronken nog een borreltje na bij ‘Kismet’. Een goede introductie voor onze paar dagen in Nelson!

De extra dag in Nelson werd zo eentje waar je even lekker rustig aan kon doen. Beetje uitslapen, koelkast aanvullen, wassen want ja we zitten nu een paar dagen op een camping met voorzieningen en dan daar kan je dan even goed gebruik van maken. Ook brachten we even een bezoek aan het DOC visitor center in Nelson, even wat vragen stellen over de campings op de rest van onze route op het Zuidereiland. We hebben spijkers met koppen geslagen als het gaat over onze tijd hier en hebben wat dingen omgegooid, de school vakanties beginnen over een week en dat bekend kinderen. Ik hou van de kinderen van onze vrienden, op honderden kinderen in Hanmer Springs zit ik niet te wachten. Dit is een complex waar je kan genieten van hotsprings en glijbanen, fantastisch voor het kind in je! Om gillende en jankende exemplaren zoveel mogelijk te ontlopen zullen we zondag van Nelson richting Hanmer rijden, Dit is zo’n 300km waar Google van zegt dat we zo’n 4 uur over zullen doen. Nou Google heeft het eigenlijk altijd mis in Nieuw Zeeland! Wat lachen we ons soms toch rot om de verkeersborden hier. Rij je op de snelweg, lees een éénbaansweg die de vorm volgt van rivieren en bergen, met een snelheidsbeperking tot 100km per uur … nog geen 3 meter later staat er een bord dat ze ‘adviseren’ om af te remmen naar 25km per uur voor de aankomende bocht. Google gaat er vanuit dat je wel op het gas blijft trappen en met 100 door de bocht gaat en ook altijd 100 op lange stukken haalt, de realiteit ligt hier ergens heel ver vandaan! Dus vertrouw niet op Google als het gaat over het inschatten van de reisduur, en soms wil je ook even uitstappen voor wat te drinken, lunch of een wandeling om de benen te strekken. Na Hanmer gaan we doorrijden naar Kaikoura, waar we hopen dat de walvissen niet op vakantie zijn. Die afstand staat op zo’n 130km en twee uurtjes. Laatste rit van Kaikoura naar de Golden Bay, schijnbaar een schitterend gebied net voorbij Nelson komt op hetzelfde neer als van hier naar Hanmer, 300km. Het is wel even flink doorrijden de aankomende week, toch hoorde we nu al van veel mensen dat we de beste keuze hebben gemaakt om nu even Golden Bay links te laten liggen en eerst de twee toeristische hotspots te pakken. De kinderen in de Golden Bay hebben op hetzelfde moment vakantie, al schat de lokale bevolking hier in dat het stukken rustiger zal zijn in Motueka dan in de hotsprings van Hanmer.

Verder hebben we nog wat nieuws! De pont is geboekt voor 20 april, van Picton naar Wellington. Dan laten we definitief het Zuidereiland voor deze reis achter ons. Met pijn in ons hart, wat genieten we hier met volle teugen. Toch word het tijd om door te rijden richting het Noorden, onze terugvlucht staat op 16 mei gepland vanaf Auckland en die mogen we niet missen. Het oorspronkelijke plan was om een weekje in de buurt van deze grote stad door te brengen, onze tijd hier heeft uitgewezen dat de grote steden ons helemaal geen groot plezier doen. De dorpen die we bezoeken en de prachtige natuur brengen veel meer, en zo kwam de beslissing om Auckland enkel voor een nachtje of twee aan te doen en de camper met een week te verlengen! In de middag van 16 mei leveren we de KEA in waarna iemand van het verhuurbedrijf ons naar het vliegveld brengt. Het was even wat regelwerk, het had even wat voeten in de aarde om alles op elkaar aan te sluiten. Toch had het zo moeten zijn, want nu de camper is verlengd en de pont geboekt is er bij ons een zekere rust ontstaan. We kunnen nog een weekje langer in onze KEA blijven wonen.

Het vinden van de VVV in Nelson ging overigens totaal niet gepaard met enige simpelheid. We werden van het kastje naar de muur gestuurd om uiteindelijk bij het hostel uit te komen waar een ‘Information Center’ is ingericht. Beetje naar de folders gekeken, natuurlijk wat meegenomen om uiteindelijk even met iemand een praatje te maken over wat we niet mogen missen in Nelson en The Golden Bay. De man gaf ons een papiertje met activiteiten erop die we maar moesten volgen, de overige vragen die we hadden werden beantwoord met een nietszeggend antwoord. Deze man had echt geen zin in deze mensen met al hun dezelfde vragen terwijl er nog stapels werk op hem lagen te wachten, dat was wel duidelijk! Met enige verbazing lieten we hem zeer tevreden achter.

Nelson is een zeer fijne plek, wij voelen ons hier wel thuis. Het voelt gemoedelijk, ze hebben alles en ook weer niet teveel. Het is geen Alkmaar, toch voelt het precies goed. We genoten van een heerlijke pizza in één van de restaurantjes in het centrum en werden bij het bestellen aangekeken  door grote potten gevuld met verse thee. Natuurlijk direct vragen waar we dat kunnen kopen, hier doen ze in de winkels waar wij komen voornamelijk aan zakjes. Na de echt fantastische pizza, die kunnen ze hier samen met koffie echt goed maken, direct even naar de desbetreffende winkel gelopen voor twee soorten thee en een Ethiopische koffie voor Symen. De winkel bracht ons bij de parkeerplaats waar de KEA stond, en zo besloten we een ritje met de auto. Aan de West-coast is het vooral ontzettend groen, hier veranderen de kleuren al langzaam en wordt het groen afgewisseld met geel, oranje, rood en alle kleuren daartussen. Daar word ik nu blij van. De avond rustig aan gedaan, want de zaterdag zat lekker bomvol!

Nog steeds word ik elke ochtend rond een uurtje of kwart voor acht wakker, geen idee waarom dat zo is. Morgen hoogstwaarschijnlijk niet, hier gaat morgen de wintertijd in en gaan we uurtje achteruit. We hebben na ontbijt, thee en koffie de fietsen van het rek gehaald en hebben we een ritje gemaakt naar het centrum van Nelson, echt een kippenstukje. Op de agenda stond de ‘Nelson Market’, het compleet tegenover gestelde van de Arrowtown Market waar een handje vol kramen stond. Waar we gisteren nog de camper hadden geparkeerd stonden nu allemaal kraampjes gevuld met broden, kleding, verse groentes en fruit, handgemaakte items, gebakjes, planten, honing, verzorgingsproducten, eetstalletjes, etc. Dit noem ik nu een markt! Heerlijk hebben we alle geuren op ons af laten komen en gingen we met wollen sokken voor m’n zus naar huis, die hebben we overigens ook nog even gebeld of dit is wat zou wou. Op het moment dat ze hoorde dat we naar Nieuw Zeeland gingen kreeg ik een bestelling voor nieuwe wollen sokken, de drie paar die ik in 2017 voor haar meenam die doen het niet meer. Dit waren dan geen kleurrijke exemplaren, op de markt, al voelde ze wel al direct aan de andere kant van de wereld dat haar voeten warmer werden! Ook kochten we twee lekkere franse baksels, een doos tweederangs aardbeien die net zo lekker smaken als eersterangs alleen zijn ze wat minder fraai en een cadeautje voor het thuisfront. Na nog even een kop koffie in de hoofdstraat vertrokken we bepakt en bezakt weer richting de camping. Na een snelle douche, verse kleding aan en een snelle lunch gingen we richting MarchFest waar we al sinds December kaartjes voor hebben!

Muziek en bier, daar worden wij nu blij van! Het festival werd gehouden in het Heritage Park van Nelson, we komen ze in menig stadje tegen. Een park ingericht als museum waar historische thema’s worden behandeld. Zo staat er een molen, ligt er treinreels en kan je diverse gebouwen bezoeken die winkels of beroepen in het daglicht zetten. Zaterdag 6 april was dit waar MarchFest werd georganiseerd, echt een hele tof plek waar er naast biertjes drinken en muziek luisteren genoeg te zien was! En dat hebben we de hele dag gedaan. We begonnen bij de TasteBar waar toffe lokale muzikanten goede achtergrond muziek speelde en je bordjes kon kopen met vijf proefglazen van de door jouw gekozen bieren. Voor MarchFest brouwen alle brouwerijen die hier vertegenwoordigd zijn een nieuw bier, iets dat nog niet op de markt is. Dat maakt dit festival ook zo bijzonder, geen van deze bieren heb je ooit eerder gedronken. Vijftien brouwerijen en hetzelfde aantal bieren later hadden wij een lijstje met welke voor ons echt door het toilet gespoeld konden worden, we noemde ze bordjes wissers aangezien je de bieren die je wou met krijt op de bordjes moest schrijven en met het smerige bier kon je mooi de nummers eraf wassen. M’n zus zou zeggen er is vies bier en smerig bier, nou van dat soort zaten er hier wel een paar tussen. Gelukkig waren daar ook een aantal verrassingen en bieren die net zo goed bevielen in het echt als dat ze op papier klonken. En zo maakte we plaats voor andere proevers en gingen we met ons eerder gekochte picknick kleed richting het grote podium waar we de rest van de dag hebben gelegen genietend van het weer, de lekkere bieren, het goede eten en de muziek die soms heel goed was en de andere keer wel wat finetuning kon gebruiken. Wij hebben in ieder geval een top dag gehad en al zouden we wat meer in de buurt wonen, dan gaan we volgend jaar weer!

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Top10 camping Nelson

230 Vanguard Street

Nelson, Nieuw Zeeland

Centraal gelegen camping, alleen door de weeks ga je hier niet heel snel je rust vinden tijdens schooltijden. De camping ligt tussen diverse scholen in en dat hoor je. Toch ben je zo met de bus, of lopend in het centrum. De faciliteiten zijn schoon, netjes en elke camper plek heeft hier zelfs z’n eigen zwart water afvoer. Echt fantastisch!

Favoriete adresje voor … Drinken!

The Free House

95 Collingwood Street

Nelson, Nieuw Zeeland

Wat doe je met kerken die niet meer gebruikt worden? Ook hier dachten ze, daar maken we een brouwerij van! Klein kerkje met een gigantische tuin, zowel het kerkje als de tuin staan vol met stoelen en tafels waar menige local en toerist aan zitten. Samen komen voor een biertje, een spelletje of zelfs een eerste date, dit is de perfecte locatie! Lekker ongedwongen.

Urban Oyster Bar & Eatery

278 Hardy Street

Nelson, Nieuw Zeeland

Wat een fantastisch restaurant. Heerlijk eten, goede sfeer en goede service. Hou er wel rekening mee dat vele tafeltjes meerdere malen per avond worden gevuld en je daarom vaak maar 1,5 uur hebt om te eten en drinken. Wil je langer? Kom doordeweeks en laat bij telefonisch reserveren weten dat je graag langer van je tafel gebruik wilt maken.

Favoriete adresje voor … Cocktails & Whiskey!

Kismet Cocktail & Whiskey Bar

151 Hardy Street

Nelson, Nieuw Zeeland

Trek in een cocktail of een goed glas whiskey, uit alle windstreken van de wereld? Dit donkere lounge cafe is de perfecte plek. Het staat er vol met tafeltjes waar je heerlijk aan kan zitten, je moet wel een beetje je persoonlijke ruimte opgeven. Je word aan de tafel geserveerd en met vragen kan je het personeel lastig vallen. Dit is echt een heel tof cafe waar het maar goed van is dat wij er geen thuis van hebben.

Lambretta’s bar & cafe

204 Hardy Street

Nelson, Nieuw Zeeland

Weer zo’n heerlijk huiskamer cafe met vitrines vol lekkere dingen en een toonbank vol met bordjes gevuld met dagspecials. Bestel, betaal, neem je bordje mee naar waar je maar wilt zitten en je bestelling word naar je tafel gebracht.

Favoriete adresje voor … Markt!

Nelson (Saturday) Market

47 Montgomery Square

Nelson, Nieuw Zeeland

Elke zaterdag van 8.00 – 13.00 uur. Ruime markt met verse groente en fruit, heerlijke baksels uit elk werelddeel van de wereld, kunst waar over de kwaliteit valt te twisten en handwerk waarvan het ook maar net in je smaak moet vallen. Ben je in de buurt, deze markt is zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen.

Hardy St. Eatery

136 Hardy Street

Nelson, Nieuw Zeeland

Favoriete adresje voor … Muziek & Bier!

MarchFest

Nelson, Nieuw Zeeland

Hou je van bier en muziek, dan is dit het festival om naartoe te gaan. Was ik helemaal weg van de artiesten die op het hoofdpodium stonden? Nee, maar kan je hier dan ook een enorme act verwachten? Nee, al denk ik dat de programmeur wat meer had kunnen husselen met de line-up. Verder ontzettend genoten, een zeer gemoedelijk bier festival met alleen maar nieuwe bieren speciaal gebrouwen voor dit festival! Heel veel Pale Ales and Hazy’s, voor de liefhebber van de donkere bieren was het zeker een tegenvaller want de herfst was in de smaak van de bieren nergens te vinden!

2 Comments

• Jantiene

Wat weer een mooi avontuur. En wat een mooie natuur in New Zeeland.
    Wat een toffe markt hadden jullie. Dat mis ik wel in Nederland
    Daarom zijn de markten in Frankrijk en Spanje zo leuk.
    Geniet er nog maar even van. Liefs Mam.

11 april 2024 at 14:26
  • ans

zo..weer even bij met het lezen van je blog.
    wat hebben jullie veel kilometers gemaakt zeg!!maar met een biertje hier en daar altijd weer blij op de foto bij je blog.die natuur daar WAUW….
    hier komt nu het voorjaar in kleur.
    samen nog genieten en tot apps