Golden Bay | Onder de invloed van regen

Bij vertrek uit Moutere hadden we een doel, maar geen concreet plan. Dit werd veroorzaakt door alle regen die deze dagen eigenlijk heel Nieuw Zeeland teistert. Er is geen droog plekje in de buurt te vinden, dus kozen we na vertrek uit Moutere voor comfort om de hoek. In een dorpje met voorzieningen en een camping, Motueka, waar we na veel zoeken een verharde plek vonden zodat we met droge voeten in en uit de camper konden. Tijdens veel telefoontjes kregen we te horen dat we welkom zijn en toch beter niet kunnen komen tenzij we regenlaarzen en vierwiel aandrijving meebrengen hebt want je staat met je as aan in de blubber Nee bedankt was ons antwoord. De weersvoorspellingen liet ons weten dat de regio over drie dagen verspreid meer dan 250 mm regen zou krijgen. Gelukkig veranderd het weer, en daarmee ook de voorspelling soms tien keer per uur. Voor de eerste nacht kozen we voor gemak, met het idee om te verlengen als het weer ruk bleef, en konden we direct even de was doen, gelukkig is de camping voorzien van drogers. Al hing er aardig wat was aan de lijn van mensen die er vanuit gaan dat er na regen zonneschijn komt!

Na een kop koffie, thee en ontbijt drukte Symen toch een beetje z’n zin door. Waarom hier in de regen zitten te wachten, diezelfde middag stonden er een paar droge uurtjes in de verwachting, waarom niet gaan verplaatsen naar de regio waar we eigenlijk heen willen?! Het klonk dan wellicht als een goed idee, maar ik zag dit plan helemaal niet zitten. En zo reden we door de bergen met links en rechts van ons niets te zien, aan de ene kant is overigens nooit uitzicht vanwege de bergen. Over de vallei hing een trieste laag met dikke mist waardoor onze ruitenwissers overuren draaide. Het is hier één richting, we komen hier nu terug … En zo vertrokken we het noorden en de Golden Bay, met een idee maar zonder concreet plan. Symen vind dit allemaal wel prima, mijn humeur kan helemaal niets met dat trieste weer en zodoende had ik net zo graag lekker op de camping in Motueka blijven zitten.

Takaka, het eerste plaatsje nabij de Golden Bay waar we stopten, het regende nog steeds pijpenstelen. Je zou verwachten dat tijdens de officieel schoolvakanties, het is hier nu twee weken herfstvakantie, de lokale middenstand daar toch wel op inspeelt. Bij de VVV, waar Symen hoopte meer informatie in te winnen, zat de deur potdicht. Hoe?! Als het toeristenseizoen minder worden dan is het toch juist het weekend waarin je meer mensen verwacht die er even uit willen die gewoon in de buurt wonen? Terwijl we op de parkeerplaats stonden om een vervolg plan te bedenken kwamen er zeker nog een dozijn of zo auto’s, campers en caravans het terrein op rijden en ook zij stonden voor een dichte duur. De zaterdagsmarkt van vandaag leed ook onder het weer, veel van de vaste standhouders besloten lekker in bed te blijven liggen. Mijn plan zou je zeggen! De slager van in de buurt had wel het natte weer getrotseerd, in z’n korte broek. We verbaasden ons over de prijs van zijn vlees, vergeleken met Nederland is het hier spotgoedkoop. We ging weg met 600 gram kogelbiefstuk voor nog geen 10 euro. Dus even de koelkast volgeladen met vacuüm verpakt vlees waarna we de lokale restaurantjes ‘wachtte; tot het ophield met regen.

Tijdens het schuilen hadden we voor vannacht een verhard plekje bedongen bij de lokale zalm visserij en rokerij. Naast de zalmboer ligt een groot braakliggend grasveld dat opengesteld word voor kampeerders, daar staan op het moment is een heel slecht idee ook volgens de visboer zelf. Daar aangekomen bleek de hele parkeerplaats vol te staan, iedereen had z’n voertuig zo geparkeerd dat ze maximale ruimte om zich heen hadden en er natuurlijk net niet iemand tussen paste. Ook had de visboer aan net teveel menen toegezegd dat ze wel bij hem op de parkeerplaats konden staan met de camper en caravan, en zo dropen we teleurgesteld af. Mijn gedachte, in Motueka hadden we tenminste een verharde plek met een heerlijke douche en konden we nog een half uurtje in de hottub … Symen besloot inplaats van terug te rijden de navigatie op Collingwoord te zetten, een half uurtje verder rijden. Deze camping heeft verharde plaatsen, ook gras en die worden op het moment even niet verhuurd. Onderweg, net buiten Takaka, kom je een zoetwater bron tegen. Tussen de buien door hebben we deze wandeling gemaakt. Er stond 45 minuten voor een rondje, na nog geen kwartier stonden we weer naast onze vertrouwde KEA. Die drie kwartier is toch wel erg ruim ingeschat, tenzij je met oma en haar rollator op pad was, maar om er nou standaard vanuit te gaan dat iedereen in Nieuw Zeeland met z’n grootouders op vakantie gaat is niet het beeld dat wij van de gemiddelde de Kiwi krijgen.

Eenmaal aangekomen op de camping in Collingwood konden we zelfs nog even heerlijk buiten zitten in het zonnetje totdat deze achter de bergen verdween. Er viel nog net geen sneeuw, verder hadden we bijna alle vier seizoenen op één dag vandaag. Zo kwamen we erachter dat tulpen in deze regio twee keer per jaar bloeien, zo is het in ’t najaar tegelijkertijd ook een beetje voorjaar.

Het is hier zo donker, na zonsondergang, dat je onderweg naar het toiletgebouw, of gewoon vanuit de camper, de sterrenhemel en de melkweg kan zien zonder dat je ogen tien minuten moeten wennen aan het donker. Niet normaal hoe goed je hier de sterren dan zou kunnen zien na die tien minuten en zonder het licht op de camping. Een zere nek is overigens wel het resultaat, de volgende keer leg ik ons picknick kleed uit!

De volgende ochtend werden we wakker met het zonnetje op de camper, dat is iets wat we de afgelopen paar dagen gemist hadden. Wat een genot om zonder vochtige lucht en natte ramen in de camper wakker te worden, Gelijk effe alle ramen en deuren opengezet om het interieur op te frissen. We stonden direct aan zee, als je eb niet meerekent, geen spuitbus Febreze kan zich aan deze frisse lucht meten! Tijdens het sluiten van de camper duren zagen we ze al hangen, de wolken boven het Tasman National Park. Nu de zon scheen was dit het uitgesproken moment om daarvan te genieten, want wanneer die wolken onze kant op zouden komen is altijd een verrassing.

De route ging zo ver als mogelijk naar het noorden waar de weg ophield en verder ging in een grind pad. Bij het starten van de grasvlakte gingen we verder ter voet verder, op weg naar de welbekende bureaublad achtergrond van Windows 10. Voor deze wandeling stond zo’n 20 minuten, zeer optimistisch! De duur van onze tocht ging toch richting het ruime halve uur en al hadden we mijn Oma tijdens deze wandeling meegenomen dan waren we er nooit gekomen. Het was nogal een klim over de bergen, trapjes, duinen en door bossen heen. Mazzel hadden we wel met de regen van de afgelopen dagen, het zand was nu redelijk hard, als dat ook nog mul was geweest dan had het nog langer geduurd. Het ergste was dat je dezelfde weg ook weer terug moest, en naar mate meer mensen het pad liepen vandaag des te losser het zand werd. Daar moesten we maar niet denken en eerst volop genieten van het mooie uitzicht over diverse bergen in het water. Door de jaren heen zijn er meerdere natuurlijke bogen uitgesleten in deze stenen, een prachtig gezicht hoe de golven hier doorheen gingen. Of we nou de precieze plek hebben gevonden waar ze die beroemde foto genomen hebben, dat weten we niet. En dat doet er eigenlijk ook niet toe, we hebben zeer genoten van het uitzicht en het warme zonnetje dat op ons neer scheen. Tijdens de rit naar Takaka brak de hemel weer open, wat een regen kan er hier vallen in een aantal uur. We hoopte even heerlijk op het terras van de Mussle Inn wat te eten en drinken, het werd binnen waar net een tafeltje beschikbaar kwam. De mossels waren echt ontzettend lekker en de bier smaakt beter dan dat wat ze brouwde voor MarchFest 🙂

Voor vanavond hebben we onszelf een beetje verwend. Er staat eennacht geboekt in een Bed & Breakfast van een Belgisch stel dat hier al meer dan 20 jaar geleden hun nieuwe thuis hebben gevonden. Ze denken er niet meer aan om terug te gaan naar Antwerpen en ze krijgen nog steeds gruwel gedachtes als ze terug denken aan de ringweg van Antwerpen, waar auto’s gemiddeld langer op geparkeerd staan in plaats van rijden. De B&B had naast een aantal kamers ook een kleine spa, wat bestaat uit een sauna, 2 bubbelbaden en een zwembad. Hier hebben we effe heerlijk ontspannen, en slapen in een echt bed daar kijken we naar uit. Morgen word er ontbijt voor ons klaargemaakt, beter kunnen we het niet hebben! Het reizen met de camper is echt heerlijk, maar soms verlangen we naar slapen in een echt bed met aangrenzende badkamer. Even geen camping douche of een toilet waarin het tocht.

Toad Hall

502 High Street South

Motueka, Nieuw Zeeland

Ik volg dit restaurant al enige tijd op Instagram, wat een ontzettend lekker dingen komen er met regelmaat voorbij! Dit adresje mag je niet missen wanneer je in Motueka bent! Het eten is echt fantastisch en de smooties zijn echte aanraders. Het persoon is heel vriendelijk en helpt je graag bij het maken van je keuze, wat overigens heel moeilijk was voor ons! Wil je iets lekkers mee naar huis nemen? Toad Hall heeft ook een kleine winkel waar je van alles en nog wat kan kopen!

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Top10 Motueka

10 Fearon Street

Motueka, Nieuw Zeeland

Knappe camping, met gratis half uurtje hottub voor z’n Club members. Hele nette douches, schoon en de douchekop hangt niet te laag. Ook hangen er kleine handdoeken bij de wasbakken en zijn er föhns beschikbaar om te gebruiken. Wasmachines en drogers werken goed. Ook heeft de camping veel groen waardoor het niet als een parkeerplaats aanvoelt.

The Wholemeal Cafe

7110/60 Commercial Street

Takaka, Nieuw Zeeland

Een oud theater is veranderd in een toffe plaats waar iedereen hier samen lijkt te komen. De menukaart, zowel drankjes als eten, is hier een beetje geitenwollensokken links opgedraaid. De koffie daarentegen word gewoon gemaakt met koeienmelk en smaakt ontzettend lekker!

Roots

1 Commercial Street

Takaka, Nieuw Zeeland

Weer zo’n lekker huiskamer café waar je goed kan eten en drinken. Heerlijke muziek en een ontzettend goede sfeer. Uitgebreide bierkaart voor de liefhebber.

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Collingwood Holiday Park

6 William Street

Collingwood, Nieuw Zeeland

Weer een perfecte camping, aan het water met schitterend uitzicht. De faciliteiten zijn schoon, de douches en toiletten zitten samen in één ruimte waardoor je hier je uit kan kleden zonder met je ellebogen tegen de muurtjes aan te stoten. Alles is hier overigens unisex, wat zeer gemakkelijk is zodat je nooit hoeft te wachten.

Mussle Inn

1259 State Highway 60

Onekaka, Nieuw Zeeland

Een blind paard kan hier geen schade aanrichten, dat zou m’n vader zeggen! En daar zou hij ook echt gelijk in hebben. Hier worden heel veel concerten gegeven, en dan is het fijn wanneer er niet teveel schade aangericht kan worden. Het eten is ontzettend lekker en ze hebben ook een zeer grote drankenkaart, zowel met als zonder alcohol. Hou je niet van vogels, blijf dan weg want ze vangen hier Weka’s op.

Favoriete adresje voor … Slapen!

Waitapu Springs B&B

50 Waitapu Road

Takaka, Nieuw Zeeland

Marie en Serge runnen een B&B en sauna in Takaka. Wat hebben ze er een mooie plek van gemaakt, waar je je direct thuis voelt. Ze hebben een aantal kamers en een cottage, elke ochtend komen alle gasten samen in de grote woonkamer voor een uitgebreid ontbijt waar Serge met liefde een eitje voor je bakt! Dit is echt een aanrader wanneer je even wilt ontspannen. De Spa bezit twee hottubs, een sauna en een (heel koud) zwembad.

1 Comment

• Jack

Is dat bureaublad nog niet afgebroken dan? We hebben nu toch al Windows 11?