Nationaal Park Abel Tasman | Zeilen op de motor

Gisteren bij het vertrek vanaf Marie’s en Serge’s heerlijk met de camper langs de kust gereden. Vandaag is de eerste dag dat de zon volop schijnt, hoera! Het plan van vandaag is om eerst de noordkust van het Tasman National Park te verkennen en ergens een kopje koffie te drinken. Volgens google zijn er meerdere opties, dus wij op pad. Het kan zijn dat het najaar is, of dat maandagochtend niet de beste werkdag is of dat ze niet hadden verwacht dat de weersvoorspelling eindelijk wel eens correct was … maar alle koffie stands waren helaas dicht. Gelukkig stelde de laatste aan de weg ons niet teleur. Ze was ook nog maar net open, de generator en het espresso apparaat moest nog opgestart worden. Na heerlijk van de tuin te hebben genoten, terwijl we in het zonnetje zaten, werd er een vers bakje flat white serveert. Wist niet dat koffie soms toch zo lekker kan zijn. Eigenlijk stelt de koffie hier in Nieuw Zeeland ons helemaal niet teleur.

De lunch nuttigde we bij een drooggevallen baaitje nabij Wainui, met prachtig uitzicht. Helemaal alleen in de natuur op een paar herriemakers na. Ze zijn er altijd wel, die de rust verstoren. Gelukkig waren het deze keer maar hommels, ze zijn hier overigens het formaat van bommenwerpers en ze maken evenveel geluid. Nog effe een korte stop gemaakt bij de obelisk die hier is neergezet als nagedachtenis aan Abel Tasman, de man die Nieuw Zeeland voor de westerse wereld op de kaart heeft gezet. Even een detail … stiekem heeft hij nooit voet aan wal heeft gezet, de lokale Maori’s schrikten hem zo af toen ze met hun oorlog kano’s, een Waka, een sloep doorboorden die daarna zonk waardoor 4 bemanningsleden van de vloot van Abel Tasman om het leven kwamen. Het monument en het pad ernaartoe zijn niet de moeite waard om te bezoeken, het is niet echt goed onderhouden. Het uitzicht is er wel prachtig.

Voor vanavond slapen we in Kaiteriteri, aan de zuid kant van het nationaal park, voor morgen staat er een ontspannen cruise langs de kust van dit prachtige natuurpark te wachten. Tasman National Park is eigenlijk maar op twee manieren te bezoeken, lopend of per boot. Voor een beetje wandelen zijn we wel te porren, de meerdaagse tochten die hier worden gelopen is net een beetje te hoog gegrepen voor ons.

Ver te rijden hoefde we vanmorgen niet, de catamaran vertrok vanaf het strand voor de camping. Om het nog specifieker te maken, voor de camper. Het strand en de camper zijn alleen gescheiden door een weg, wij even blij dat het niet hard waait, anders zat ons bed vol met zand.

Over het weer viel niet te klagen vandaag, alleen de hoeveelheid wind viel wat tegen. Beetje jammer, zit je op een zeilboot met je gat en vaart de boot op de motor. Zeeziekte is in ieder geval wel uitgesloten tijdens deze condities. Al motorend langs de kust gingen we van baaitje naar baaitje waar zich vroeger kennelijk de spannendste avonturen hebben plaatsgevonden, voor lunch stopte we bij Anchorage beach, even heerlijk met de voetjes in de branding genietend van de lunch welke we in papieren zakken meekregen van de crew. Totaal bezakt met zwemkleding en snorkel spullen zaten we daar, toch was het zeewater ons net wat te koud. Door de regenval van de afgelopen dagen is het zeewater behoorlijk afgekoeld en de zichtbaarheid beperkt geraakt, de zand op de zeebodem is losgekomen en zit nu in het water. Zo komt het ook dat de kleur nu meer groen is dan het prachtige turquoise dat het zou moeten zijn!

Na de lunch zijn we verder gevaren tot aan Bark Bay, waarna we weer terug gingen naar Kaiteriteri. De wind besloot nog even van zich te laten horen, zeilen omhoog en daar gingen we met z’n allen richting de opstap plaats. Uiteindelijk bleek het niet genoeg om ons op een redelijk tijdstip weer bij de camper te krijgen, motor aan en varen maar! Dit was een heerlijk ontspannen dagje op het water die de natuur van een hele andere kant liet zien. Na aankomst in de camper gesprongen en richting Nelson Lakes gereden, morgen hebben we een lunch reservering in Marlborough. Vanaf deze camping hoeven we ons morgenochtend niet te haasten!

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Kaiteriteri Recreation Reserve

5 Kaiteriteri-Sandy Bay Road

Kaiteriteri, Nieuw Zeeland

Gigantische camping in het midden van het dorp aan het strand. De plaatsen aan de weg zien er een beetje versleten uit, zo aan het einde van het jaar. Ook komt er de hele nacht heel veel verkeer voorbij, mag je kiezen dan zou ik een plek aanraden wat verder bij de weg vandaan. De camping is gigantisch al is daar nu in het naseizoen weinig van te merken. Voorzieningen zijn goed en de camping ligt naast de supermarkt en een café, restaurant en de ticket loketten van de touraanbidders hier.

Favoriete adresje voor … Dag trip!

Abel Tasman Sailing Adventures

5 Kaiteriteri-Sandy Bay Road

Kaiteriteri, Nieuw Zeeland

Ook niet van de dagenlange wandelingen? Dan is dit de manier om het nationale park te verkennen. Je gaat langs de hoogtepunten te vinden aan de kust, luistert naar vogels en krijgt een goede lunch mee om te nuttigen op het strand.

1 Comment

• Jantiene

Wat een schitterende natuur. En wat een mooie verhalen.