Wellington | De fijne lijn tussen stad en natuur

Soms is het nodig om even de boel uit te mesten, zoals ze dat bij mij thuis wel eens zeggen! Deze zin gaat altijd samen met ‘een zwijnenstal’. Om nou te zeggen dat het hier in de KEA een zwijnenstal was, dat is wel een tikkeltje overdreven. Het leek meer op een combinatie tussen duin en natuurgebied, overal lag zand en bladeren. Van die kleine stukjes die je net niet makkelijk wegkrijgt met de bezem. Tony kwam ons redden met een oude rode stofzuiger, die hij blijkbaar geleend had van vriendin Ans aangezien zij precies dezelfde heeft, waar we de camper even goed mee konden schoonmaken. Het apparaat kwam met een emmertje vol eieren, nog wat stukken fruit en wij waren gewapend met nog wat andere schoonmaak attributen om de herfst schoonmaak helemaal compleet te maken! Helemaal fris en fruitig vertrokken we bij Tony vandaan, richting Picton voor een dagje meer huishoudelijke taken. Boodschappen doen, de post naar het postkantoor brengen, Symen moet broodnodig naar de kapper en een nieuwe zwembroek, naar het VVV en het doen van de was hoorde ook bij deze taken. Zorgen dat we helemaal klaar waren voor de oversteek naar het Noordereiland.

Gisterochtend rond een uurtje of vijf stond de wekker, Symen had geen oog dichtgedaan en ik werd wakker alsof ik het klokje rond had geslapen! Het was ook ontzettend onnodig om samen ongerust te zijn of de wekker wel op tijd afging en alles goed zou komen, dat één van ons zich zorgen maakte over alles was voldoende! Enige zorgen waren nergens voor nodig, de wekker ging op de geplande tijd en nadat we in de kleren waren gesprongen, de warme dranken hadden gezet en de camper hadden ontkoppeld van gas en elektriciteit, reden we al weg van de camping. Nog geen tien minuten later stonden we ingecheckt en wel in de wachtrij bij de pont. Tijd voor ontbijt! Voordeel aan alles altijd bij je hebben is dat je eten kan maken wanneer je maar wilt, en zo stonden we daar ten midden van andere auto’s aan ons bakje yoghurt. De voorspoed was met ons, de gehele dag. De ferry vertrok ruim voor half 8, reis van Picton naar Wellington was drie kwartier korter dan verwacht en voor we het wisten stonden we op een parkeerterrein geparkeerd met onze zeven meter lange camper in hartje Wellington.

We genoten van een dag van slenteren, winkelen, verdwalen, eten, drinken en genieten! Wel vreemd om weer in een echte stad te zijn, met voorzieningen zoals die van een stad! Fijn en ook ontzettend overweldigend, overal auto’s en overal mensen. Richting het einde van de middag was het tijd om rustig naar de camping in Pentone te rijden waar we twee nachtjes slapen. We kregen een plekje dat favoriet is bij de eendjes om te bedelen voor eten. Op een gegeven moment stonden er wel vijftien eenden voor de deur te bedelen, zelfs de deur blokkerend. Na wat ‘shoe’ geluiden konden we ons een weg banen naar buiten richting een restaurant hier waar we heerlijk hebben gegeten, spelletjes gespeeld, gedronken en mensen hebben gekeken. De perfecte afsluiting voor een dag zoals deze.

De voldoening van een stad aan je voeten ging ook vandaag weer verder! Bij het wegrijden van de camping hadden we allebei zo’n onderbuik gevoel, zouden we wel de camper kunnen parkeren vandaag? Symen weet inmiddels de weg in CBD Wellington, Central Business District, en reed de camper zo in hetzelfde plekje als gisteren. Voor $ 15,- NZ, omgerekend € 8,32, konden we de aankomende twaalf uur de camper lekker op dat plekje laten staan. Fijn is dat de KEA zo centraal stond, konden we makkelijk de boodschappen tussendoor in de camper leggen 🙂 De zondagochtend boerenmarkt had toch een schitterende producten, broccoli’s zo groot als basketballen voor nog geen 75 euro cent, knoeperts van avocado’s, micro kruiden, al schoongemaakte wortelen, paddenstoelen in kleuren en maten die we nog nooit hadden gezien, foodtrucks met gerechten waar we nog nooit van hadden gehoord en gemengde keukens waar je bij voorhand niet van had verwacht dat die samen gevoegd konden worden tot een lekker eindresultaat. We hebben onze ogen uitgekeken en ons verbaasd over het aanbod en hoe goed opgevoed de honden hier wel niet zijn!

Over opvoeding gesproken, daarvoor hebben we vandaag een bezoek gebracht aan Te Papa. Uren hebben we hier rond gelopen, onze ogen uitgekeken naar alles wat hier tentoongesteld word. Het museum is gratis, al kunnen er wel kosten zijn voor tijdelijke tentoonstellingen en activiteiten, zo hou je nog wat zakgeld over om uit te geven in de museumwinkel of voor een kop koffie. Er zijn hier ruimtes geweid aan de dieren van NZ, de ongedierte die hier naartoe zijn gekomen, de natuur van het land en hoe dat is veranderd door de komst van mensen, de mensen die hier wonen, de impact die de eerste wereld oorlog op dit land en haar gemeenschap heeft gehad en ja kunt hier heel veel leren over de Maori. Een uurtje is lang niet voldoende, het mooie is dat je gewoon het museum uit kan lopen voor en frisse neus en daarna weer naar binnen gaat om meer te zien! De middag sloten we af met wat wandelen in de stad, heerlijk lunchen bij een tentje dat we toevallig tegen kwamen terwijl we aan het verdwalen waren in Wellington, we kochten wat snuisterijen en genoten nog even van civilisatie! Tegen het einde van de middag reden we nog even met onze KEA naar Garage Project, een Nieuw Zeelandse brouwerij waar wij de bieren ontzettend lekker van vinden. Je kan wel zien dat Wellington niet gemaakt is voor auto’s, laat staan voor campers. In het centrum redde we ons nog wel, hier daar net buiten is het best wel krap. Zonder deuken, krassen en met twee 1,5L flessen bier verder verlieten we de parkeerplaats voor iets waar we al heel lang naar uit hebben gekeken, Zealandia.

Zealandia is een afgebakend stukje natuur op steenworp afstand van de CBD van Wellington. In dit gebied wonen geen roofdieren, al komen zo nu en dan wel roofvogels dit gebied een bezoek brengen, en zo hoeven de vogels die hier wonen niet constant over hun schouder te kijken of er een egel, muis of rat achter hun staat. Het bezoek aan Zealandia was echt geweldig! We liepen met schemer het natuurgebied in, onder leiding van een gids en gewapend met zaklamp en koptelefoon om de gids te horen. Zo aan het einde van de dag namen de dag vogels afscheid van de dag en werden de nachtvogels juist wakker. Het hoogtepunt van de avond was toch wel de drie kiwi’s die aan het woelen waren in het bladerdek op zoek naar insecten. Dat we deze zeldzame loopvogels in het bijna wild konden zien is zoiets speciaals! Voorlopig slapen wij nog niet 😉

Favoriete adresje voor … Winkelen!

Ahu boutique

Local 5, 115 Victoria Street

Wellington, Nieuw Zeeland

De kleding hier word door een Maori ontwerpster gemaakt. De basis is erg naturel, de prints daarentegen spreken ontzettend. Van t-shirts tot jurken en jassen, je kunt hier voor alles terecht. Weer eens iets anders dan H&M or Zara!

Favoriete adresje voor … Bier & Burgers!

Fortune Favours Beer

7 Leeds Street

Wellington, Nieuw Zeeland

Een beetje verstopt zit Fortune, achter een ongezellige parkeerplaats. De bieren zijn super, de burgers smakelijk en de service echt fantastisch!

HeyDay Beer co

264a Cuba Street

Wellington, Nieuw Zeeland

Toffe brouwerij met groot terras. HeyDay heeft ook de vergunning om hun bieren te verkopen om mee te nemen. Het aanbod is erg uitgebreid!

Monkfish Bar and Bottle shop

124 Vivian Street

Wellington, Nieuw Zeeland

Echt een gat in de muur met een bar en drie tafeltjes. Het stelt niets voor, toch is de keuze reuze en kan je hier heerlijk van een biertje genieten of wat meenemen voor thuis.

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Top10 camping Wellington

95 Hutt Park Road

Lower Hutt, Nieuw Zeeland

Knappe camping, met gratis half uurtje hottub voor z’n gasten. Alles is schoon en de badkamers bezitten heerlijke ruime warme douches. De plekke zijn groot genoeg en de meeste hebben een picknick tafel waar je op mooie dagen aan kan zitten.

Favoriete adresje voor … Boodschappen!

Harboursite Market

‘Beside Te Papa’

Wellington, Nieuw Zeeland

De perfecte plek om je groente en fruit voor de week in te slaan. Ter plekke al lekkere trek? Er staat ook een selectie foodtrucks op deze markt.

Favoriete adresje voor … Museum!

Museum of New Zealand – Te Papa Tongarewa

55 Cable Street

Wellington, Nieuw Zeeland

Dit museum mag je niet missen wanneer je in Nieuw Zeeland, en Wellington, bent. Kom meer te weten over de natuur, cultuur en geschiedenis van dit bijzondere land.

Garage Project

68/70 Aro Street

Wellington, Nieuw Zeeland

Parkeren is een drama hier, zodoende dat we alleen even wat biertjes hebben opgehaald. Je kan kiezen uit bier uit de koelkast, in blik, of vers getapt in een fles. Het bier in de fles kan door gebrek aan zuurstof tijdens het tappen zeker twee weken in de koelkast worden bewaard. Wij zijn enorme fan van de bieren van Garage Project en weten zeker dat de man van Slijterij de Laat jaloers op ons is, dit is één van zijn favorieten.

Favoriete adresje voor … Lunch!

Egmont Eatery

11 Egmont Street

Wellington, Nieuw Zeeland

Zo’n restaurantje waar je zomaar tegenaan loopt. Goed menu, eens iets anders dan burgers en pizza tijdens de lunch. Goede muziek en zeer service gericht personeel.

Favoriete adresje voor … Natuur!

Zealandia

553 Waiapu Road

Wellington, Nieuw Zeeland

Hier kan ik heel kort en krachtig over zijn, doen!!!

1 Comment

• Jack

Dat was wel even een cultuurshock denk ik, na weken in de ‘bush’.