Taupō | Culturele kajak trip

Iedereen die we kennen lijkt wel in deze omgeving te wonen! Bij het vertrek vanaf de oprit bij Damien wees Google Maps ons de weg naar het huis van Ingrid. Zij en Karen waren samen op de Antarctica cruise, ze was een paar dagen bij haar zus in Australië en kwam het weekend weer thuis. Zo genoten we van een tour door Hastings, kochten we een fles wijn bij een lokale wijnboer, aten wij shoarma die bijna net zo goed was als bij Deniz thuis en sliepen we in een gewoon bed. Douchen deden we weer met onze douchetas, die dingen van de HEMA die kunnen echt voor alles door, niet alleen handig voor de boodschappen.

Gisterochtend begon met een bezoek aan de Hastings Farmers Market, schijnbaar één van de beste van het land. Het aanbod aan verse producten was minder dan in Wellington, het aanbod was wel stukken gevarieerder. Verse groente en fruit, honing, bier, brood, gin, gebakjes, worsten, kazen, olijfolie, sauzen, hennepzaad en zo waren er nog heel wat andere boeren met hun producten aanwezig op de markt. Na een rondje namen we afscheid van Ingrid en vertrokken we richting Taupo met een brood, twee avocado’s en kippenleverpaté.

Alsof we niet al genoeg markt hadden gezien vertrokken we met enige vaart richting Market Central Taupō, spreek uit als ‘toe paw’ in het Engels. Winacties, ik ben er gek op om mee te doen, kans te maken op een leuke prijs of iets te winnen voor een ander. Via één van de Nieuw Zeelandse toeristensites maakte je kans op een Nieuw Zeeland print van ‘Drawing the Way’. Winnen deed ik deze keer niet, wel was er een zaadje gepland om tijdens onze reis naar één van de markten te gaan waar Pilla en Leo hun prints verkopen en daar zelf een exemplaar op te halen! En zo reden we die kant op, konden we de KEA makkelijker parkeren dan verwacht en na een kleine zoektocht belande we bij hun kraam. Bij het horen van ons verhaal werd Pilla helemaal enthousiast, dat we hun zo lang in gedachten hebben gehouden en zover hebben gereisd kom te zorgen dat die print bij ons aan de muur komt te hangen. Totaal overdonderd en enthousiast maakte we een praatje, kaochten we de printen en liepen we naar de koffiekraam niet zo ver bij hen vandaan. Wow, we hebben hem! Nu zijn er veel dingen waar we naar uit hebben gekeken en waar ik op reageer als een kind op Sinterklaasavond, dit was weer zo’n moment! Wat hebben we straks veel Nieuw Zeelandse kunst aan de muur hangen!

De middag was relaxed, we bezochten het VVV en maakte plannen voor de aankomende dagen, terwijl we een broodje maakte op de parkeerplaats van de Huka watervallen om niet lang daarna een wandeling te maken naar het uitzichtpunt. Wat een drukte zeg, zo aan het einde van de laatste dag van de herfstvakantie, in lange tijd hadden we al lang niet zoveel toeristen gezien. Zelfs op de camping was het druk met jonge gezinnen. Niet te laat gingen we te bed, de wekker stond namelijk best wel vroeg voor de volgende ochtend. We zijn hier namelijk niet alleen om wat te kopen op de markt!

De gigantische Ngātoroirangi Mine Bay Māori-rotstekeningen aan Lake Taupō zijn één van de meest bijzondere hedendaagse Maori-kunstwerken in Nieuw-Zeeland. Kunstenaar Matahi Whakataka-Brightwell besloot na een boottocht in de Western Bays een beeldhouwwerk te maken van Ngātoroirangi, een visionaire Māori-navigator die de Tūwharetoa- en Te Arawa-stammen meer dan duizend jaar geleden naar het Taupō-gebied leidde. Matahi is één van de laatste traditionele marae-onderwezen beeldhouders in Nieuw Zeeland. Gepassioneerd door zijn Maori-erfgoed zet hij zich in voor behoud van de cultuur, daar hoort ook dit 14 meter boven het diepe water van Lake Taupō torende kunstwerk bij. De rotstekeningen zijn alleen via het water bereikbaar, wij kozen ervoor om een kajaktocht te maken.

Bij het ontwaken, net voor de wekker, was er bij het openen van de gordijnen vrij weinig te zien. We hebben vaak condens aan de binnenkant, na een paar keer knipperen bleek het niet binnen maar buiten te zijn. Een dikke laag mist was over het land gevallen terwijl wij onze ogen gesloten hadden. De rit naar de opstapplek voor onze trip was aan de mysterieuze kant, zelfs na de uitleg van de tocht, klaar maken van de kajaks en tijdens onze eerste peddelslagen was de mist nog niet opgeklaard. Gelukkig duurde het niet lang voor de zon lang genoeg had gebrand om de blauwe lucht voor ons zichtbaar te maken en al snel verdampte de mist van het meer. Het water was als een spiegel en de kust erg mooi, na niet al te lange tijd hadden we de 5km afgelegd naar de rotstekeningen en genoten van een ontzettend rustig bezoek. Onze groep bestond uit twee duo-kajaks en een enkele voor de gids, door de mist konden de andere boten niet uitvaren en waren we daar met z’n vijven om het immense kunstwerk te aanschouwen. Wat ontzettend bijzonder om dit zelf te mogen zien, heel indrukwekkend. Op een gegeven moment werd het tijd om te vertrekken, we zagen de andere boten aankomen en de rust verdwijnen. Even verderop haalde we de kajaks uit het water en genoten we van wat drinken en een snack voor we ons opmaakte voor de terugweg. Waar het vanmorgen zo glad was als een spiegel gingen de golven nu aardig tekeer en hoefde ik, voorin zittend in de kajak, na afloop niet meer te douchen! Het weer kan hier zo omslaan, gelukkig haalde we de baai waar we waren begonnen zonder kleerscheuren en was het tijd om afscheid te nemen van de groep.

Voor vannacht hadden we al een camping uitgekozen, een DOC-parkeerplaats, bij vertrek uit Taupō besloten we toch de route aan te passen en bij een uitkijktoren te gaan staan. Na nog even getankt, boodschappen doen en een bak koffie was het later dan verwacht en onze voorkeur gaat uit naar het aankomen op de camping voor de donker invalt. Volledige geïnstalleerd, lees gas aan en wat drinken ingeschonken, hoorde we tijdens het pikkedonker diverse auto’s en campers aankomen. Allemaal hebben rechtsomkeer gemaakt de berg af richting … we hebben zelfs mensen in het donker met een zaklamp op hun hoofd de uitkijktoren zien beklimmen. We vragen ons sterk af wat er te zien is, met een zaklamp, daarboven wat wij niet weten. Hier zo in het donker kunnen we wel heel goed te sterren zien. En zo slapen we vanavond met het gordijn een stukje open zodat we deze prachtige sterrenhemel uit ons bed kunnen bewonderen!

Favoriete adresje voor … Markt!

Hastings Farmers Market

Kenilworth Road Waipatu

Hastings, Nieuw Zeeland

Elke zondag van 8.30 – 12.30 uur. Alleen maar eten en drinken gerelateerde artikelen. De plek om je koelkast voor de aankomende week vol te laden en die extra dingetjes mee te nemen om van te genieten zoals kaas, brood en olijfolie.

Favoriete adresje voor … Markt!

Market Central Taupo

Northcroft Reserve

Taupo, Nieuw Zeeland

Elke zondag van 9.00 – 13.00 uur vind je Market Central in Taupo. Een combinatie van verse producten, foodtrucks en handgemaakte items door lokale ondernemers. Zeer gevarieerd en de perfecte stop om originele souvenirs te kopen.

Favoriete adresje voor … Kunst!

Drawing the Way

Pilla en Lea waren hier lange tijd geleden op reis en besloten niet meer te willen vertrekken. Nu staan ze met hun kunst op markten in de Taupo regio. De prints zijn voornamelijk geïnspireerd op Nieuw Zeeland en hun reizen. Check uit hun Instagram voor actuele verkoop locaties.

Favoriete adresje voor … Watervallen!

Huka Falls

Wairakei

Taupo, Nieuw Zeeland

Geen hoge, vooral lange waterval!

Favoriete adresje voor … Camping!

Taupo Top 10

16 Rangatira Street

Taupo, Nieuw Zeeland

Knappe camping met goede faciliteiten. Een zwembad, thermaal bad en hottubs zijn ook aanwezig op deze camping, ideaal voor jong en oud om zich in te vermaken. De plekken zijn redelijk privé en afgesloten.

Favoriete adresje voor … Kayakken!

Taupo Kayaking Adventures

Unit 2, 876 Acacia Bay Road

Taupo, Nieuw Zeeland

Wil je graag de ‘Maori Carvings’ zien en niet met een volgeladen cruiseboot?! Dan is dit de manier om het te doen. Het gaat ontspannen, je ziet meer van de kustlijn en na het bezoeken van de carvings is er tijd voor wat lekkers met koffie, thee of warme chocolademelk voor je weer aan de terugweg begint.

Favoriete adresje voor … Kamperen!

Waituhi Scenic Lookout

DOC

Route 41, Nieuw Zeeland

Simpele parkeerplaats op een uitkijkpunt, door de begroeiing kan je alleen het uitzicht vanaf de toren bekijken. Er zijn totaal geen voorzieningen hier, zodoende dat alleen zelfvoorzienende voortuigen hier mogen staan. Voordeel, op moment van schrijven mogen wij hier gratis staan!

1 Comment

• Jantiene

Wat beleven jullie veel deze reis. En wat een mooie markten, die mis ik in Nederland. Als wij op vakantie zijn zoeken wij ook altijd de markt op. En wat een mooie kano tocht hebben jullie gemaakt. Schitterende natuur.